Bir kaç bilgide benden.
AŞIRI YÜK KONTAĞI:
Asansör yükü belirlenen kapasitenin üstüne çıktığında, belirlenen yüke düşünceye ve oluşabilecek tehlike önleninceye kadar asansörün hareket etmesini engeller.
TAM YÜK KONTAĞI:
Asansör belirlenen yükle yüklü iken, dış kumandalara cevap verilmesini önler ve gereksiz duruşları ortadan kaldırır.
POMPA GECİKMESİ:
Asansörün duruşta zıplamasını engellemek için kullanılır. Hidrolik asansörlerde, beringer hariç tüm uygulamalarda kullanılır.
SOĞUTUCU MOTOR:
Hidrolik asansörlerde, motorun çok sayıda duruş kalkışından dolayı motor ısınır. Bunu önlemek amacıyla soğutucu motor kullanılır. Halatlı (inverterli) asansörlerde bu motora gerek duyulmaz.
YUKARI SEVİYELEME MOTORU:
Motor gücü 20kW’ ın üstünde olursa konulacak.
KABİN VE AĞIRLIK TAMPON KONTAKLARI:
Asansör hızı 1,2m/s’ den yukarı ise, ara hız rölesi ile bu klemeslere ait kontaklar kullanılır.
KABİN İÇİ STOP :
Eğer kapılar çarpma kapı ise ve lirpomp varsa kullanılır.
KAPI SINIRI/ORTAK UÇ :
Eğer akülü kurtarma ve otomatik seviyeleme varsa kullanılacak.
AĞIR VOLAN:
Volan, motora elle hareket verilmesini sağlar. ( Herhangi bir arıza durumunda, asansörde mahsur kalanları kurtarmak için kullanılır. Fran üzerinde bulunan bir fren açma kolu yardımıyla fren açılarak ve motor üzerinde bulunan volan yardımıyla motor çevrilerek kabinin kata gelmesi sağlanır.
Kademeli hızlı asansörlerde, hız geçişlerini yumuşatmak için makineye sistemin ataletini arttırıcı ağır bir volan takılması zorunludur.
OTOMATİK SEVİYELEME:
Asansör durduğunda, belirlenen seviyenin biraz aşağısında kalırsa, otomatik seviyeleme ile belirlenen seviyeye getirilir.
İNVERTER FRENLEME DİRENÇLERİ
İnverter kontrollü ac ve dc motorların istenilen sürede durmasını sağlama amacı ile kullanılmaktadır
DC ŞOK BOBİNLERİ
DC Şok Bobinleri genellikle DC sistemlerde oluşan geçici aşırı akımları (ripple) ve harmonik akımlarını düzeltmek amacıyla kullanılırlar. Bu reaktörler, direkt akım titreşimlerini düzelterek kayıpları azaltır ve sistem performansını yükseltir. DC Şok Bobinleri, birçok endüstriyel uygulamada ve HVDC sistemlerde kullanılmaktadır.
MANYETİK ŞALTERLER:
Manyetik şalterler, kat geçişlerinde kat rölelerini çektirme prensibine dayanmaktadır. Rölelerin normalde açık kontakları iniş kontaktörlerine, normalde kapalı kontakları çıkış kontaktörlerine bağlanmıştır. Asansörün bulunduğu durak altında bulunan kat röleleri çekik durumda, üstünde bulunan kat röleleri kapalı durumda bulunur. Asansörün bulunduğu durağa göre yönlendirilir.
Tam katta durdurucu, son katlarda ise mecburi yavaşlama kontakları kullanılır.
KİLİT VE FİŞ-PRİZ DEVRELERİ:
Kabin katta değilken kapının açılmamasını sağlayarak kullanıcının asansör kuyusuna düşmesini engeller. Ayrıca; kapı açıkken, kabinin hareket etmesini engelleyerek, tehlikeli bir durum oluşmasını engeller. Bütün kapılar üzerinde seri olarak bağlanmış olan kapı kontakları (fiş-priz) kat kapısı kapanınca kapının elektriki olarak kapandığının kontrolünü yapar ve kilit devresine hazır sinyali verir. Ancak bu sinyalden sonra harekete hazırlık başlar ve yine kendi içinde seri bağlanmış olan kilit devresi ikinci kontrolü yaparak kapıyı kilitler ve asansör hareket almaya hazır hale gelir.
LİRPOMP (Kapı Açma Magneti – Pompa):
Asansör kapılarında bulunan kilidin açılıp kapanmasını sağlayan manyetik sistem malzeme. 190 V. D.C
REVİZYON KUTUSU:
Kuyu içinde Kabin üstüne monte edilir.
Elektrik kesildiğinde Acil Aydınlatmanın devreye girmesini ve Alarmın çalışmasını sağlar.
Asansöre
Bakım yapılırken bakımcı tarafından , Kabin üzerinden Asansörün aşağı , yukarı hareket etmesini sağlar.
KABİN ALTI TAMPON:
Kullanıldığı yer : Kuyu dibinde Kabin altı gelecek şekilde,
Kullanma Amacı : Kabin alta kayar ise kabinin ve içindekilerin korunması amaçlı,
AĞIRLIK ALTI TAMPON:
Kullanıldığı yer : Kuyu dibi Ağırlık altı,
Kullanma Amacı : Kabin üste kayar ise Ağırlık kuyu dibine mecburen kayacağı düşünüldüğünden Ağırlığın tamponun üstüne çarpması içindir.
PARAŞÜT TERTİBATI :
Herhangi bir sebepten dolayı kabinin aşağı ve yukarı yönde normal seyir hızının % 15 fazlasıyla hareket etmesi durumunda kabinin kılavuz raylara kilitlenerek asılı kalmasını sağlayan mekanik bir sistemdir. KABİN DÜŞME EMNİYETİNİ TAM OLARAK SAĞLAR.
YASSI KUMANDA KABLOSU (FLEKSİBİL):
Kabinle birlikte sürekli hareket halinde olan , nemli ve havasız ortamda çalışması düşünülmüş özel imalat kablodur.
ASANSÖR MAKİNALARINDA KONTAKTÖR SEÇİMİ:
Akım değeri verilmemişse; önce motorun A değeri bulunur.
kW x 2,6 = Motor akımı
PS x 2,0 = Motor akımı
A x 0,6 = Kontaktör değeri