ALTERNATİF AKIM MOTORLARI
Bu motorların asenkron tipleri standart bir aygıt olmuştur. Senkron tipleriyse, büyük güç gerektiren yerlerde kullanılabilir. Alternatif akım motorları iki grupta toplanabilir: asenkron motorlar (indüksiyon motorları) ve senkron motorlar. Bütün bu motorların temel ilkesi, metalden yapılmış bir kütlenin, döner bir elektromanyetik alan yardımıyla sürüklenmesine dayanır. Bu iki grup motorlarda da eksenli iki armütür bulunur: bunların ilki olan stator sabit, ikincisi rotorsa hareketlidir. Senkron motorun statoru asenkron motorun statoruyla aynı şekilde ve aynı yapıdadır; birbirinden vernikle yalıtışmış manyetik saçlardan oluşan bir bilezik biçimindedir; bu saçların üzerindeki yivlere üç fazlı akımlarla beslenen bir sargı sarılmıştır. Bir senkron motorda manyetik alanı, rotorun sargısını besleyen bağımsız bir doğru akım yaratır; burada rotorun çalışma hızı vardır. Bu tip motorların başlıca yetersizliği, rotorun kendi başına harekete geçmemesi sorunudur. "Özsenkron" denen motorlarda, rotorun sargısı yerine sabit mıknatıslar kullanılır. Asenkron motorun çalışması oldukça farklıdır: rotorun sargısı çok fazladır ve rotora yalnız statordan kaynaklanan tek alan akım indükler. Rotor başka hiçbir enerji kaynağına bağlı değildir. Dönme hızı ne olursa olsun (ilk çalışmada bile), mekanik bir kuvvet çifti sağlar; düzenli çalışma sırasında bu hız senkron hızından (yani döner alan hızından) farklıdır; bu hız farkı motorun üzerindeki yüke bağımlıdır.
Sincap kafesli motorlarda sargı, yapraklı bir rotorun yivlerine yerleştirilmiş bakır veya aleminyum çubuklardan oluşur; bu yapı basit, sağlam ve ucuzdur. Bu tip motorlar, imalat sanayiinde, pompaların ve vantilatörlerin çalıştırılmasında veya ambalajlamada çok yaygın olarak kullanılan standart aygıtlardır. Bu aygıtlar artık, mikro işlemciyle denetlenen frekans dönüştürücüsü sayesinde doğru akım motoruyla rekabet edebilecek güçtedir.
Ns=(60xf)/p Stator döner alan hızı
Şebeke frekansı ve kutup sayısına bağlıdır.
Asenkron motorlarda kayma s=(Ns-Nr)/Ns 'dir.
Ns=Stator döner alan hızı
Nr=Rotor hızı
S=kayma
Yük artışında (yük momenti) ile kayma miktarında azda olsa artış olur. Genel olarak yük ile hızı değişmeyen motorlar olarak alınır bu tabir yük artışıyla kaymanın çok az arttığındandır.
Gelelim klavyeahın açıklamasına; ***Yazının tamamı doğrudur.***
''Asenkron motorlar, elektrik enerjisini mekanik enerjiye çevirir. Genellikle motor olarak çalışırlar, fakat belirli koşulların sağlanması halinden generatör olarak da çalıştırılabilirler. Senkron makinalardan farklı yanlarından birisi, bu makinaların dönme hızlarının yüke bağlı olarak değişken olmasıdır.'' demiş arkadaşımız.
hızın yüke bağlı değişkenliğinde mukayese edilen senkron motorlardır ''senkron motorlardan farklı yanlarından birisi'' açıklamalar doğrudur klavyeah'a paylaşımlarından dolayı teşekkür ederim...