Asenkron motor arızası hk

Katılım
2 Ocak 2011
Mesajlar
10
Puanları
1
Merhabalar,

Havalandırma fanını döndüren 7.5 kw asenkron motor üçgen bağlanmış. Şimdiye kadar problem yoktu ama artık çalışırken 80 A çekiyor ve ilk hareketi yapamıyor. Haliyle şalter atıyor yüksek akımdan dolayı.
Bunun yerine yıldız bağladık ve bu kez 21 A çekti ama yine kalkış yapamadı motor...
Sorun ne olabilir?

Sent from my SM-G925F using KontrolKalemi Forumu mobile app
 
Sargılardan biri yada daha fazlası kavrulmuş oabilir.Ayrıca motoru yıldız bağlarken gerilim seviyesine baktınızmı motor etiketinden.Ayrıca üçgende kalkamadıysa yıldızda da kalkamaması normal,çünkü yıldız bağlantıda kalkınma momenti daha düşük olur.Mekani kbir problem yoksa sargılar olabilir başka nedeni olduğunu sanmıyorum.
 
Son düzenleme:
Merhabalar,

Havalandırma fanını döndüren 7.5 kw asenkron motor üçgen bağlanmış. Şimdiye kadar problem yoktu ama artık çalışırken 80 A çekiyor ve ilk hareketi yapamıyor. Haliyle şalter atıyor yüksek akımdan dolayı.
Bunun yerine yıldız bağladık ve bu kez 21 A çekti ama yine kalkış yapamadı motor...
Sorun ne olabilir?

Sent from my SM-G925F using KontrolKalemi Forumu mobile app
Normal sartlarda motor maksimum ucgen baglantida 20 amperden fazla cekemez 20 amp yukte calisma mak akimmidir 80 amp diyosunuz o zaman sargilarda asiri yuk vardir motor rulmanlarini kontrol edin sikisik donuyor olabilirler
 
Mil blokajı gibi bir durum olmuşsa,rotor
çubukları erimiş olabilir.Motoru söküp,
rotor çubuklarını gözden geçirin.
 
Sargılardan biri yada daha fazlası kavrulmuş oabilir.Ayrıca motoru yıldız bağlarken gerilim seviyesine baktınızmı motor etiketinden.Ayrıca üçgende kalkamadıysa yıldızda da kalkamaması normal,çünkü yıldız bağlantıda kalkınma momenti daha düşük olur.Mekani kbir problem yoksa sargılar olabilir başka nedeni olduğunu sanmıyorum.
Sargılarda veya mekanik aksamda sıkıntı olabilir diye düşündük ama bulamadık. Sargılar arasında izolasyon problemi yok.
Aslında pano tek hatinda yıldız üçgen bağlantı görünüyor ancak uygulamada zaman rölesi+kontaktör+yol verme rölesi devre devre dışı bırakılmış. Sargılar lama ile üçgen olacak şekilde bağlanmış direk 380 v geliyor. En başından beri böyle çalıştırılmış. Yani yıldız üçgen yol verme yapılmadan kullanılmış. Geçen süreçte demaraj akımı artmış diye düşündük. Bunda elektriksel ve/veya mekaniksel problemler sebep olabilir diye düşündüm. Sonuç olarak motorda belli bir yaşlanma meydana geldi. En nihayetinde demaraj akımı motor koruma salterinin müsaade ettiği sınır (25 A olarak ayarladım) üstünde.
Sargılarda veya mekanik aksamda sıkıntı olabilir diye düşündük ama bulamadık. Sargılar arasında izolasyon problemi yok.
Aslında pano tek hatinda yıldız üçgen bağlantı görünüyor ancak uygulamada zaman rölesi+kontaktör+yol verme rölesi devre devre dışı bırakılmış. Sargılar lama ile üçgen olacak şekilde bağlanmış direk 380 v geliyor. En başından beri böyle çalıştırılmış. Yani yıldız üçgen yol verme yapılmadan kullanılmış. Geçen süreçte demaraj akımı artmış diye düşündük. Bunda elektriksel ve/veya mekaniksel problemler sebep olabilir diye düşündüm. Sonuç olarak motorda belli bir yaşlanma meydana geldi. En nihayetinde demaraj akımı motor koruma salterinin müsaade ettiği sınır (25 A olarak ayarladım) üstünde.

Sent from my SM-G925F using KontrolKalemi Forumu mobile app
Bağlantıları pano tek hatindaki gibi yıldız üçgene çevirsik ancak yine motor kalkamadı. Çekilen akım 21 A civarı ölçtük. Şalter atmadı ama hareket olmadi motorda...
Motorun etiketi 380 v Y/Ü için uygundur diyor.
Nominal akım 18 A...
5,5 kw ve üstü motorlar yıldız üçgen yol verilmelidir.
Haklısınız. Kurulumda atlanmış bir konu...
Ilginç olan 3 yıl boyunca direk üçgen çalışmış olması....
Normal sartlarda motor maksimum ucgen baglantida 20 amperden fazla cekemez 20 amp yukte calisma mak akimmidir 80 amp diyosunuz o zaman sargilarda asiri yuk vardir motor rulmanlarini kontrol edin sikisik donuyor olabilirler
Manuel olarak dondurduk ve aşırı bir direnç veya sıkışma tespit edemedik.
Mil blokajı gibi bir durum olmuşsa,rotor
çubukları erimiş olabilir.Motoru söküp,
rotor çubuklarını gözden geçirin.
Düşündüğümüz konulardan biri de bu ancak risk almak istemedik teknik servisi bekliyoruz.

Sent from my SM-G925F using KontrolKalemi Forumu mobile app
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Düşündüğümüz konulardan biri de bu ancak risk almak istemedik teknik servisi bekliyoruz.

Sent from my SM-G925F using KontrolKalemi Forumu mobile app
Motorun ustunde veya milinde veya fan pervane aksaminda kaynak vs islem yapilmismi yapilmissa motorda manyetik alani saglayan rotorun icindeki ozel alasimli sac levhalar ile presli dokum teknigi ile dokulmus ozel aluminyum alasimin manyetizma ozelligi gitmis olabilir
 
Bağlantıları pano tek hatindaki gibi yıldız üçgene çevirsik ancak yine motor kalkamadı. Çekilen akım 21 A civarı ölçtük. Şalter atmadı ama hareket olmadi motorda...
Motorun etiketi 380 v Y/Ü için uygundur diyor.
Nominal akım 18 A...

Sent from my SM-G925F using KontrolKalemi Forumu mobile app
Efendim aklıma takılan bir şey var,şöyleki mantık yürüterek yaklaşmaya çalışıyorum.Motorun nominal akımı 18 amper ise yıldız bağlantıda bunun 13-14 amper seviyelerine inmesi gerekirdi ama bu noktanın hiç önemi yok.Biz yine 18 amper olarak nominal akımı görelim;ancak motor rulman kitlemesi,sargılarda yanma,iki faza kalma yada arkadaşlarımızın dediği gibi rotor üzerinde oluşacak bir arıza durumlarında 2-3 amperlik bir fazla akım çekiliyor oluşu bana mantıklı gelmiyor.Nominal akımı 18 amper olan motor bu saydığımız hatalardan dolayı sadece 3 amperlik bir fazla akım yani 21 amper çekiyor olamaz diye düşünüyorum.Zira hepimiz bu saydığımız arıza tahminlerinden en az iki veya üçünü görmüşüzdür ve çekilen akım hiç de bu denli ufak denebilecek bir fark olmuyor;kaldı ki burada 7.5 Kw lık bir motor söz konusu.
Şunu merak ediyorum;motor start verdiğinizde motor bağlantı kutusu içinden faz-faz arası gerilim ölçtünüz mü?Motor besleme kablosundaki patlak ama kopma değil; faz geriliminde dengesizliğine neden olup böyle bir durum ortaya çıkıyorda olabilir ve bunun için gerilimin %10 düşmesi yeterli.Zira sizde bilirsiniz ki fazda %3 lük kayıp %25 ısı artışına sebep olmakta.Bir başka ihtimalde tek kontaktör üzerinden start alan motorun kontaklardan birini zamanla yıpratmasına bağlı bir gerilim düşmesi olduğu ama bu ihtimali eliyorum çünkü kontaktör çıkışından fazlar arası gerilimi ölçtüğünüzü düşünüyorum.Bunun dışında her fazdan aynı akım değerini mi okuyorsunuz yani motor kalkınamıyor ve üç fazdan da dengeli hata akımı mı çekiliyor(21 amper veya 80 A)
 
Yıldız kalkış güç gerektırmeyen noktalarda kullanılıyor. Senin motorun bence manyatık alan olusumunda sorun yasamıyor fakat rotor stator tarafına yapısıyor olabılır rulman ve rulman yataklarını kontrol etmelısın bence daha once basıma geldı motorda hersey notmalken motora yol veremedık daha sonra kontrol ettık rulman yatagındaki sıkıntı rotorun eksnını bozuyor ve statora yapısıyordu yuksek amper cekıyot fakat donmuyordu.


Sent from my iPhone using KontrolKalemi Forumu mobile app
 
7.5 kw. öotor, tesısatınız uygunsa üçgen olarak kaldırılıp çalıştırılabilir.
Rotor, çapında oynama olmusmu, veya sıncap kafesde , çubuklarda vs. patlama varmı ıyıce bakın.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,842
Mesajlar
930,710
Kullanıcılar
452,694
Son üye
MÜCAHİT ALP

Yeni konular

Geri
Üst