Klavyeah
Üye
- Katılım
- 28 Ağu 2006
- Mesajlar
- 269
- Puanları
- 1
- Yaş
- 39
ASENKRON MOTORLARIN YAPISI
Asenkron motorlar (endüksiyon motorları) endüstride en fazla kullanılan motorlardır. Asenkron motorların devir sayıları yükle çok az değişir, bu motorlar sabit devirli motorlar sınıfına girerler. Doğru akım şönt motorlarında devir sayısı büyük sınırlar içinde değiştirilebilir. Halbuki endüksiyon motorunun devir sayısı sınırlı olarak bir veya iki kademeli değiştirilir. Bu yönden D.A şönt motoru asenkron motordan üstündür. Yalnız,
Asenkron motorlar daha ucuzdur.
Asenkron motorlar bakıma az ihtiyaç gösterirler.
Asenkron motorların çalışmaları sırasında elektrik arkı meydana gelmez, (D.A. motorları çalışırken kollektör dilimleri ile fırçalar arasında kıvılcımlar çıkar).
Bu özellikler, asenkron motorların endüstride en çok kullanılan motorlar olmalarına sebep olmuştur.
Asenkron motorların (endüksiyon motorları) yapısını inceleyelim:
Asenkron motorun bütün parçaları şekil 1,1 de detaylı olarak görülüyor. Motor parçalarının adları da numaralanmak suretiyle verilmiştir. Asenkron motorlar genel olarak STATOR ve ROTOR olmak üzere iki kısımdan yapılmışlardır
A.STATOR
Stator asenkron motorun duran kısmıdır. 0,4 - 0,5 veya 0,8 mm kalınlığında silisyumlu saclar özel kalıplarla preste basılır. §ekil 1.2 de presten çıkan bir stator sacı görülüyor. Stator ve rotor saclarını birlikte aynı zamanda basan kalıp şekil 1.3 (a) da görülüyor. Stator ve rotor sargılarının kalıpla birlikte basılış işlemi şekil 1.3 (b) de görülüyor.
Stator sargıları şekil 1.4 (a) da görüldüğü gibi paketlenince üç fazlı sargıların yerleştirileceği stator nüvesi elde edilir. Bu nüve şekil 1.4 (b) de görüldüğü gibi stator gövdesinin içine sıkıca yerleştirilir. Gövdeye motorun ayakları monte edilir. Gövdeye motor kapakları takılır, motor kapakları ortalarındaki bilyeli yataklar statorun ortasında dönecek olan rotora yataklık eder. Motor kapakları, bilyeli yataklar ve rotor şekil 1.1 de görülüyor.
1. Stator ve Gövde
2. Motor askı halkası ve rondelası
3. .Stator sargısı
4. Stator sargısının uçları
5. Klemens tablosu
6. Motor ayağı ve tutturma vidası
7. Klemens kutusu ve kapağı
8. Rotor ve soğutma kanatcıkları
9. Motor mili ve kaması
10. On rulman iç kapağı
11. On kapak rulmanı
12. Yaylı rulman rondelası
13. Ön kapak
14. Rulman dış kapağı ve tesbit vidası
15. Arka rulman iç kapağı
16. Arka kapak rulmanı
17. Arka kapak ve tesbit vidası
18. Rulman kapağı ve vidası
19. Pervane ve segmanı
20. Pervane muhafaza tası
Dökümanın devamını ekten indirebilirsiniz.
Asenkron motorlar (endüksiyon motorları) endüstride en fazla kullanılan motorlardır. Asenkron motorların devir sayıları yükle çok az değişir, bu motorlar sabit devirli motorlar sınıfına girerler. Doğru akım şönt motorlarında devir sayısı büyük sınırlar içinde değiştirilebilir. Halbuki endüksiyon motorunun devir sayısı sınırlı olarak bir veya iki kademeli değiştirilir. Bu yönden D.A şönt motoru asenkron motordan üstündür. Yalnız,
Asenkron motorlar daha ucuzdur.
Asenkron motorlar bakıma az ihtiyaç gösterirler.
Asenkron motorların çalışmaları sırasında elektrik arkı meydana gelmez, (D.A. motorları çalışırken kollektör dilimleri ile fırçalar arasında kıvılcımlar çıkar).
Bu özellikler, asenkron motorların endüstride en çok kullanılan motorlar olmalarına sebep olmuştur.
Asenkron motorların (endüksiyon motorları) yapısını inceleyelim:
Asenkron motorun bütün parçaları şekil 1,1 de detaylı olarak görülüyor. Motor parçalarının adları da numaralanmak suretiyle verilmiştir. Asenkron motorlar genel olarak STATOR ve ROTOR olmak üzere iki kısımdan yapılmışlardır
A.STATOR
Stator asenkron motorun duran kısmıdır. 0,4 - 0,5 veya 0,8 mm kalınlığında silisyumlu saclar özel kalıplarla preste basılır. §ekil 1.2 de presten çıkan bir stator sacı görülüyor. Stator ve rotor saclarını birlikte aynı zamanda basan kalıp şekil 1.3 (a) da görülüyor. Stator ve rotor sargılarının kalıpla birlikte basılış işlemi şekil 1.3 (b) de görülüyor.
Stator sargıları şekil 1.4 (a) da görüldüğü gibi paketlenince üç fazlı sargıların yerleştirileceği stator nüvesi elde edilir. Bu nüve şekil 1.4 (b) de görüldüğü gibi stator gövdesinin içine sıkıca yerleştirilir. Gövdeye motorun ayakları monte edilir. Gövdeye motor kapakları takılır, motor kapakları ortalarındaki bilyeli yataklar statorun ortasında dönecek olan rotora yataklık eder. Motor kapakları, bilyeli yataklar ve rotor şekil 1.1 de görülüyor.
1. Stator ve Gövde
2. Motor askı halkası ve rondelası
3. .Stator sargısı
4. Stator sargısının uçları
5. Klemens tablosu
6. Motor ayağı ve tutturma vidası
7. Klemens kutusu ve kapağı
8. Rotor ve soğutma kanatcıkları
9. Motor mili ve kaması
10. On rulman iç kapağı
11. On kapak rulmanı
12. Yaylı rulman rondelası
13. Ön kapak
14. Rulman dış kapağı ve tesbit vidası
15. Arka rulman iç kapağı
16. Arka kapak rulmanı
17. Arka kapak ve tesbit vidası
18. Rulman kapağı ve vidası
19. Pervane ve segmanı
20. Pervane muhafaza tası
Dökümanın devamını ekten indirebilirsiniz.