Selamun Aleyküm
Four-bar vb pratik ve hemen ulaşılır çözümün dışında geliştirilmesi gereken kısımlar için yazmış olalım.
Sistemin kalkış ve çalışma haline gelmesiyle, devamlı çalışırken sadece ihtiyaç duyduğu sürtünme vb kayıpların karşılanması arasında bariz bir fark bulunur. Çalışma denge haline yavaş bir geliş hem beşiğin sallanması işlemini daha olması gerektiği gibi hem de motorun ilk kalkış ve devamlı çalışma arasındaki güç farkını azaltarak sistemi daha portatif ve gelişmiş yapabilir.
Direk bağlı sistemlerin ele alınabilir birçok eksiği olur. Farklı olarak sallanması istenilen kısma bağlı (ters asılmış çekiç biçimli) salınımı kontrol edilen ucu ağırlıklı bir sarkacın sallanması esnasında oluşan eylemsizlik ile beşik harekete geçirilebilir.(Lunaparklarda bu tip bir eğlence aracı vardı) İtme ve momentum başlığı altındaki hesaplamalar kabaca; sarkaç bir tarafa doğru motor tarafından hareket ettirilirken sarkacı hareket ettiren (motor) teçhizatın bağlı olduğu kısım da ters bir etkiye maruz kalır ve bu kısmın beşik olması ile ters bir hareket sağlanmış olur. Sarkacın hareketi basit
Elektronik uygulama(zamanlama, temel ölçüm,ölçümsüz...) ile ve ya kombine uygulama(g sensörü, motor elektriksel ölçümler,...) ile beşik pozisyonuna göre uyarlanması sonucu önce yavaş sarkaç hareketi ile başlayan sallanma, sarkacın uygun hareket devamlılığında istenilen seviyeye getirilebilir. Tabi sarkacın ve beşiğin hareketlerinin senkronizasyonu gelişmiş bir uygulama için çok önemlidir. Direk sert bir başlayışa göre, büyüklerimizin uygulamalarından aklımızda kalan yumuşak bir başlangıç daha tercih edilir olsa gerek...
Direk bağlı bir sistem olarak dişli ile
Elektrik motorunun direk bağlanması elektrik motorunun yine beşik pozisyonu ile senkron; uygun pozisyonlarda uygun tarafa enerjilenmesi ile yumuşak bir kalkış ile başlayıp denge halinde seyreden bir sistem kurulabilir.
Bu bahsedilenlerin diğer bir üstünlüğü anlık hız değişimleri sisteme direk etkimez, hareket yolunun uzaması gibi vesilelerle absorbe edilmiş olur.
Tabi eski kurmalı duvar saatlerindeki gibi sarkacın her pozisyon almasında kurma kısmından alınan enerji ile diğer pozisyona hareket ettiği mekanizmanın geliştirilmesi kurmalı ve değişik bir düşünce olabilir ama ses sorunu için yine elektriğe muhtaç kalabilir. Dişli ile direk bağlı elektrik motorunun hareket esnasında diğer taraf için mekanik ters dönmesi de yine ses sorunu ile muhattap olur ama aslında ses sorununun aşılmaması için bir sebep yok.
Benzer olarak beşik kısmına eklenebilen bir mıknatısın senkron indüklenmesi de gereken hareketi sağlayabilir ama bebek sağlığı açısından incelenmelidir.
Bahsedilen sarkaç beşiğin V kısmında tamamen kapalı olarak ve dişlili motor da yine tamamen kapalı olarak uygulanabilir.
Diğer taraftan beşiğin sallanması yavaş da başlasa direk hızlanma meyilliliğinde değil, duyarlılık sağlanmış olan sesin durumuna göre artmayıp belirli bir seviyede devam edebilir ve ya azalabilir.
Mekanizmaların engin dünyasında ve mantık uygulamalarında imkanların/çözümlerin çok olduğunu hatırlatır;
Başarılar dileriz...