Bootstrap Kapasitör Sorunu

Rorschach

Üye
Katılım
21 Mar 2017
Mesajlar
9
Puanları
1
Yaş
37
Arkadaşlar merhaba;
MC33035 fırçasız motor sürücü entegresini kullanarak bir fırçasız motor sürücüsü yaptım ve bir sorun dışında oldukça iyi çalışıyor. Sorun şu; motora ilk hareketini elimle verdiğimde problemsiz çalışıyor. Ancak ilk hareketi potansiyo metre ile veremiyorum. Şayet potansiyometreyi açar ve ardından frene basar bırakırsam (frene basınca alt taraf igbt ler açıldığı için bootstrap kapasitörlerinin hepsi şarj oluyor) motor aniden çalışmaya başlıyor. Bootstrap capasitörlerinin hep şarjlı kalmasını nasıl sağlayabilirim. Devrede klasik 3 adet yarım köprü igbt kullanılmıştır. Zaten konuyu bilenler ki ben iyi sayılmam meseleyi anlamışlardır. Bu konuda tecrübeli arkdaşlardan yardımlarını bekliyorum. Şimdiden teşekkürler. Not: igbt sürücü entegresi (IR2113)
 
yaptığınız devrenin çizimini görürsek çözüm üretebiliriz.
Şarz olmayan bootstrap kondansatörünü şarz edecek şekilde sabit 100k gibi bir direnç bağlayabilirsiniz.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Cevabınız için teşekkürler. Aslında şarj oluyorlar ama ne hikmetse çok hızlı boşalıyorlar ve motor şayet duruyorsa yeniden başlatamıyorum. Önceki araştırmalarımda "Bootstrap resistor" diye bir devre elemanının da diyottan önce eklendiğine şahit oldum,daha yavaş boşalmasını sağlayabilir. Ama sanırım sizin kastettiğiniz kapasitörün sadece low side aktif olduğunda şarj olması değil de burada 100 k dirençle gnd ye bağlayarak sürekli şarjda kalmasını sağlamak. Umarım doğru anlamışımdır?

Bootstrap resistörlü devre:
gjWZi7b.png


Benim devre:
QeTseDi.jpg
 
Kapasitörlerin değerlerinide artırabilirsiniz. Cepten resimleri göremedim sonra bakarım.

Sent from my GT-I9500 using KontrolKalemi Forumu mobile app
 
Cevabınız için teşekkürler. Aslında şarj oluyorlar ama ne hikmetse çok hızlı boşalıyorlar ve motor şayet duruyorsa yeniden başlatamıyorum. Önceki araştırmalarımda "Bootstrap resistor" diye bir devre elemanının da diyottan önce eklendiğine şahit oldum,daha yavaş boşalmasını sağlayabilir. Ama sanırım sizin kastettiğiniz kapasitörün sadece low side aktif olduğunda şarj olması değil de burada 100 k dirençle gnd ye bağlayarak sürekli şarjda kalmasını sağlamak. Umarım doğru anlamışımdır?
motorlar genelde yüksek akım çekerler bu kapasitörlerin hızlı boşalmasının nedeni olabilir konu hakkında çok bilgim yok sizi yanıltmak istemem ama tahminim bu yönde.
 
Motorun çektiği akımdan tamamen bağımsız bu kısım. Bu tamamen igbt'yi sürmek için gerekli olan gerilimi kısmen sağlayan kapasitör. igbt'yi de sürmek için ciddi akımlara ihtiyaç yok.


motorlar genelde yüksek akım çekerler bu kapasitörlerin hızlı boşalmasının nedeni olabilir konu hakkında çok bilgim yok sizi yanıltmak istemem ama tahminim bu yönde.
 
bootstrap direnci kapasitörün daha yavaş deşarz olmasını sağlamaz. hatta şarz olmasını sınırlar. koyarsanızda değeri düşük olsun.
low taraftaki transistör iletime geçince diyot ve kondansatör üzeinden bir akım akar ve kondansatörü 12-0,6 volta şarz eder. Artık high taraftaki transistörü sürmek için 200 voltun üzerinde 11.4 voltumuz hazır. İşte bu 11.4 voltu kullanarak high taraftaki mosfet iletime geçirilir. motor üzerinde 200 volt oluşur.
Eğer yük devrede ise kondansatör yük üzerinden şarz olacaktır. Yük ayrılırsa şarz olmaz bu durumda Vs ile şasi arasına 100k bağlayabilirsiniz.
 
Burada da her kat için izole converterlar kullanmış.
http://www.masinaelectrica.com/wp-content/uploads/2012/05/brushless-controller-schematic.png
Acaba izole olma şartı var mı. İzole olma şartı yoksa sizin söylediğiniz gibi 100k bir direnç bağlasam şarj olacak gibi görünüyor.

Bayramdan sonra 100k direnci deneyeceğim inşallah, sizi de bilgilendiririm. Çok teşekkürler.

bootstrap direnci kapasitörün daha yavaş deşarz olmasını sağlamaz. hatta şarz olmasını sınırlar. koyarsanızda değeri düşük olsun.
low taraftaki transistör iletime geçince diyot ve kondansatör üzeinden bir akım akar ve kondansatörü 12-0,6 volta şarz eder. Artık high taraftaki transistörü sürmek için 200 voltun üzerinde 11.4 voltumuz hazır. İşte bu 11.4 voltu kullanarak high taraftaki mosfet iletime geçirilir. motor üzerinde 200 volt oluşur.
Eğer yük devrede ise kondansatör yük üzerinden şarz olacaktır. Yük ayrılırsa şarz olmaz bu durumda Vs ile şasi arasına 100k bağlayabilirsiniz.
 
Vs voltajı tam şasiye inene kadar kondansatör şarz olmayacaktır. Eğer devrenizde Vs voltajı tam şasiye çok küçük bir an bile inse kondansatör şarz olduğundan üstteki taransistör sürülebilecektir.
İhtiyaç olan - ucu vs olan bir gerilimdir. alttaki transistör kesime gittiğinde boostrap kapasitörünün - ucu vs ye bağlı olduğundan bu amaçla kullanılır.

Bootstrap olayı aslında şu. 12 voltluk şasi referanslı gerilimi 200 volt referansının üzerine taşımak. mosfetle 200 voltluk bir gerilimi kayıpsız anahtarlamak isterseniz source ucu (Vs) referanslı 12 volta ihtiyaç vardır. Bu voltajda boostrap diyotu ve kondansatörü ile elde edilir.

osilaskopta izlerseniz alttaki transistör iletimdeyken Vboot gerilimi 11.4 volt. kesimdeyken Vboot gerilimi 211.4 volt olarak görülecektir. Fakat osc probunu - ucunu vs ye bağlarsanız hep 11.4 volt görülecektir.

bağımsız sargılı 3 tane 12 volt çıkışı olan bir tarafo kullanarak elde edeceğiniz 12 voltları vs noktalarına referanslayarak da cihazınızı çalıştırabilirsiniz. izole konvertörler lüks çözüm olmuş.
bootstrap olayı aslında ekonomikliği sağlamaktır.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,121
Mesajlar
933,312
Kullanıcılar
453,192
Son üye
saskınn

Yeni konular

Geri
Üst