dc motor çalışırken kendi kendine geri dönüyor..neden...?

DC motorlar pek çok karşımıza çıkmadığından dolayı,bilgim fazla değil.Arkadaşımız ısrarla kumanda devresinde sorun var,pot ya da reostada sorun olabilir dediğinde,aklıma şu geldi.Acaba bir yerlerde,mesela armatür beslemesinde ,kötü bir temas varsa,gerilim gidip geliyorsa,böyle bir arıza yapması mümkün olamaz mı?İyi temas etmeyen bir kontak ya da gevşek bir klemens bağlantısı gibi?
 
sürücünün partametrelerinde bir sorun var bence

Sürücü arkadaşın söylediğine göre çok eski bir tip sürücü, parametre girilebildiğini zannetmiyorum tüm ayarlar sürücü üzerindeki trimpotlarla yapılıyordur. Ayrıca aynı sürücü ile daha güçlü başka bir motorda aynı anda çalıştırılıyor, sürücü ile ilgili bir problem olsa dğer motorda ters tarafa doğru dönmesi gerekir ki böyle bir problem yok. Ben halen daha yukardaki mesajlarımda yazdıklarımdan birinin çözüm olacağını düşünüyorum.
 
DC motorlar pek çok karşımıza çıkmadığından dolayı,bilgim fazla değil.Arkadaşımız ısrarla kumanda devresinde sorun var,pot ya da reostada sorun olabilir dediğinde,aklıma şu geldi.Acaba bir yerlerde,mesela armatür beslemesinde ,kötü bir temas varsa,gerilim gidip geliyorsa,böyle bir arıza yapması mümkün olamaz mı?İyi temas etmeyen bir kontak ya da gevşek bir klemens bağlantısı gibi?

Armatür beslemesindeki gevşeklik gelip giden voltajdan dolayı ters tarafa dönme olmaz ancak + ve - kutubun yer değiştirmesi ile olabilir buda bir ihtimal kumanda devresindeki bir problemden dolayı güç devresindeki + ve - nin yönünü değiştiriyor ise olabilir.(devre şemasını görmediğim için sadece varsayım yapabiliyorum). Yukarıda söylediklerim aynen uyartım devresi içinde geçerli ancak sizin haklı olabilececeğiniz önemli bir konu eğer uyartım devresinde bir gevşeklik gelip giden bir voltaj var ise doğru akım motorları uyartım akımı kesildiğinde eğer milinde onu zorlayan bir yük yok ise sonsuz hıza çıkmak isterler bir ihtimal motor diğer tarafata yük bulamıyorsa o tarafa doğru dönüyor olabilir (Tabi buda benim varsayımım hiç kaşılaşmadım ama olabilir diye düşünüyorum) Arkadaşın bahsettiği kumanda devresindeki pot veya reostanın motora giden uyartım voltajını sınırlamak için konulduğunu düşünüyorum bu reosta veya pot uyartım voltajını ayarlayarak bu motorun hızını ana motora senkron etmek için kulanılıyor olmalı. Arkadaş problemi çözdü ise bizede bilgi verirse sevineceğim çözemedi ise devre şemasını bir şekilde bana ulaştırabilirse gene yardımcı olmaya çalışırım.
 
Son düzenleme:
Sayın Necati Türk,açıklamalarınız için çok teşekkür ederim.Aramızda dc motorlardan bu kadar iyi anlayan( eminim bir çok konuda uzmanlık derecesinde bilginiz vardır) birinin olması bizim için bir şans.
Benim böyle düşünmemdeki neden,mesela reostanın sargıya deyen kontağı ya da potun kontağı,ya da her hangi bir gevşek bağlantı sonucunda biliyorsunuz ark yapar.Yani armatüre bir bakıma AC gerilim vermiş oluruz.Acaba bu,böyle bir arızaya sebebiyet verir mi diye düşündüm.
Tabii söz konusu motor,teyp motoru değil,baya güçlü bir motor.Dolayısıyla yükü de güçlüdür.Elle ya da otomatik olarak motorun kutuplarını değiştirmek suretiyle bile,birden bu motoru ters yöne döndürmek bir sorun olacakken,bir gevşeklik sonucu ters dönmesi sanırım çok zayıf bir ihtimal olsa gerek.
 
Mustafa bey, burada kendimi gerçekten dostlar arasında hissetim daha önce bu forumu nasıl olduda keşfedemedim diye kendime kızıyorum . Dostlar arasındada resmiyet olmaz (Bugüne kadar necati usta diye çağırıldım sayın diye hitap edilmeye alışık ta değilim bana hitap edilmiyormuş gibi geliyor) lütfen bana adımla hitap ediniz. Ben 1981 yılından beri elektrikçi olarak çalışıyorum ve öğrenecek okadar çok şey varki o yüzden hiç bir zaman hiç bir konuda uzman olduğumu iddia etmedim. DC motor konusundaki bilgim 14 yıldır çalıştığım fabrikadaki DC motorlarla boğuşmaktan kaynaklanıyor. Başlığı görünce dayanamadım arkadaşa yardımcı olayım dedim, böyle bir arıza ile de hiç karşılaşmadım çözümün ne olduğunu bulursak yada bilirsek bizim içinde iyi bir tecrübe olacak diye düşünüyorum ama üzgünüm sonuca ulaşamadık henüz.
 
Mustafa bey, burada kendimi gerçekten dostlar arasında hissetim daha önce bu forumu nasıl olduda keşfedemedim diye kendime kızıyorum . Dostlar arasındada resmiyet olmaz (Bugüne kadar necati usta diye çağırıldım sayın diye hitap edilmeye alışık ta değilim bana hitap edilmiyormuş gibi geliyor) lütfen bana adımla hitap ediniz. Ben 1981 yılından beri elektrikçi olarak çalışıyorum ve öğrenecek okadar çok şey varki o yüzden hiç bir zaman hiç bir konuda uzman olduğumu iddia etmedim. DC motor konusundaki bilgim 14 yıldır çalıştığım fabrikadaki DC motorlarla boğuşmaktan kaynaklanıyor. Başlığı görünce dayanamadım arkadaşa yardımcı olayım dedim, böyle bir arıza ile de hiç karşılaşmadım çözümün ne olduğunu bulursak yada bilirsek bizim içinde iyi bir tecrübe olacak diye düşünüyorum ama üzgünüm sonuca ulaşamadık henüz.
bazen böyle oluyor.Arkadaşlar soruyu soruyorlar,biz de merak ediyoruz,ya da tecrübeli olduğumuz bir konu ise,yardım etmek için yanıp tutuşuyoruz,ama konuyu açan arkadaş,geri dönmüyor.Halbuki,kendileri sorunu çözmüş olsalar bile,ilerleyen zamanlarda aynı sorunla karşılaşan birisine ,bir ışık yakmış olabilirler buraya sonucu yazarak.Forumumuz gerçekten güzeldir.Her sektörden arkadaşımız var ve burada insanlar gerçekten başkalarına yardım etmenin hazzını yaşadıkları gibi,kendilerine de bir şeyler katıyorlar( ki bana çok faydası oldu)
 
uyartım gerilimi yada armatür gerilimi reosta ile azaltılabiliyorsa arızanın sebebi reostadaki bir geşek uçtan dolayı olabilir.ısındıktan sonra açıkdevre olan uçtan dolayı gerilimin yönü değişiyor olabilir
 
Bilindiği gibi DC motorların ters dönmesi için ya armatür uçlarının yada uyartım uçlarının ters çevrilmesi gerekir. Eğer kendisi dönerse uyartım bobinine gelen DC voltajı sağlayan diod arızalıysa karışıklık olabiliyor.
 
alan sagısı devresinde problem olabilir. benim başıma böyle bir problem geldi alan sargısı na Elektrik gelmeyince endüvi uçlarını değiştirsende motorun yönü değişmiyor.
 
Mackin bey yardımcı sargının akımı kesilincemi yönü değişmiyor.böyle birşey bildiğim kadarıyla motorun anvele olması denen aşırı hız doğurmadımı.
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
129,803
Mesajlar
930,242
Kullanıcılar
452,605
Son üye
mehmet-azaplar

Yeni konular

Geri
Üst