Başta
@serkan_48 olmak üzere bu konudaki herkesi köteklemek lazım
Hiçbir veri kullanılmadan doğrudan rastgele çözümler sunulmuş.
İLK VERİ:
Ekli dosyayı görüntüle 103261
Bisiklet dinamosu 12V 5W gücünde imiş. Zaten 12V 5A gibi bir gücü olsaydı, 60W yapardı ki insan gücü ile bu kadar güce zor erişilirdi.
Demekki elimizde max 400mA akım verebilen bir AC kaynağımız bulunuyor.
6V 0.5A çıkış ise doğrultulduktan sonra 7805 gibi bir regülatör ile 5V a sabitlenerek telefonlar için acil durum şarj aleti olarak iş görür.
Bu durumda AKÜ için ideal olarak 300-350mA lik bir sabit akım kaynağı yapımı tüm sorunları çözecektir.
Bisiklet dinamoları karanlıkta ön farın yanmasını sağlamak için kullanılmaktadır. Bu farın gücü de dinamo gücüne eşdeğer seçilmektedir. Yani ortalama 5W civarı. Dolayısı ile hız max dahi olsa küçük çaptaki parlaklık haricinde lamba üzerindeki voltaj 12-15V civarında olacaktır.
Bir AKÜ nün en sağlıklı şarj yöntemi sabit akımla şarj edilmesidir. Öyleyse dinamoya bir köprü diyot bir kondansatörden ibaret bir doğrultucu yaparak, elde edilen gerilimi sabit akım kaynağına bağlarsak, güvenli bir şarj ünitesi yapmış oluruz.
Güvenli bir şarj ünitesi basit olarak bir adet LM317 ve bir adet dirençten ibarettir. Usulen stabilite için uygun 2 adet küçük değerli kondansatör, ve 2 adet 1N4001 gibi diyot ile entegre ters voltaj koruması da yapılması gerekmektedir.
Ekli dosyayı görüntüle 103266
Bu devre bir aküyü güvenli olarak 300mA ile şarj eder. Dolayısı ile bisiklet hızı çok olsa dahi aküye en fazla 300mA akım akacaktır.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf
R2 direnci AKÜ voltajının aşırı aşılmamasına yönelik max çıkış gerilimini limitleyen bir dirençtir. Bu direncin daha büyük takılması kısmen zararlı olmasa da akü tam şarj durumunda artık akımın azaltılmasına yöneliktir. Yani bir nevi otomatik şarj kesici gibi düşünülebilir.
Ancak bu direnç daha küçük takılırsa çıkış gerimi daha düşük olacağı için akü asla tam şarj olmaz.
VOLTAJ REGÜLASYONU:
Voltajın regüle edilebilmesi için bazı abuk devrelere gerek yoktur. Bir aküye uygulanan gerilim kaç volt olursa olsun uçlarında daima sabit akü voltajı olacaktır. Dolayısı ile lamba parlaklığı daima sabit kalacaktır.
Dinamo boşta çalışma durumunda ölçülen gerilim oldukça şüphelidir. Bu denli aşırı voltaj farkı olmamalıdır. Ancak risk alınmak istenmiyorsa LM317HVT kullanılarak bu sorun kökünden halledilecektir. HVT serisi 60V ta bile rahatlıkla kullanılabilmektedir.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317hv.pdf
LM317HVT MOUSER firmasında 2.55 EURO ya almayanı dövüyolar
https://www.mouser.com.tr/ProductDetail/Texas-Instruments/LM317HVT-NOPB?qs=X1J7HmVL2ZFyvDtHey14xA==
NOT:
Li-Ion türü piller ile böyle bir projeye girmek oldukça mantıksızdır.
Çünkü Lityum pillerin şarj döngüleri 500 civarı olup şarj deşarj sıklıkla yapılacağı için piller kısa sürede ömürlerini bitirecektir. Ayrıca lityum piller için uygulanan şarj gerilimi de önemli olduğu için daha karmaşık şarj devreleri gerekmektedir.