ReiS_
Üye
- Katılım
- 14 Eyl 2007
- Mesajlar
- 180
- Puanları
- 1
- Yaş
- 45
DOĞRU AKIM ŞÖNT MOTORLARININ ÇALIŞMA PRENSİBİ
A- ŞÖNT MOTORLAR
a- Yapısı:
Şönt dinamoda olduğu gibi, şönt motorda da uyartım sargısı endüviye paralel bağlanmıştır. Motorun kutup sargıları çok sarımlı ve ince kesitli iletkenden yapılmıştır.
Motorun endüvi uçları yine A-B, uyartım sargı uçları da D-C harfleri ile belirtilir. Motorda yardımcı kutup varsa, endüviye seri bağlana yardımcı kutup sargısının çıkış ucu H harfi ile gösterilir.
Motora yol vermek için kullanılan yol verme direnci (yol verme reostası) L, M, R uçları ile belirtilir. L ucu şebekeye, R ucu endüvinin A ucuna, M ucu da uyartım sargısının C ucuna bağlanır.
b-Şönt motorlara yol vermek:
Genel olarak bir motorun kısa zamanda hız alarak normal devrine erişmesi istenir. Bunun sağlanabilmesi için, yol alma anındaki momentin yüksek olması gerekir. M=Km. .Iaolduğuna göre, momentin yüksek olması ve Ia nın yüksek değerde olmasına bağlıdır.
Moment formülüne göre nin yüksek olmsaı için, motora yol verirken, uyartım sargısındaki direnç tamamen devre dışı bırakılır. Böylece kutuplardan geçen akım en yüksek değerini alacağından kutuplarda oluşan manyetik alan fazla olacaktır.
A- ŞÖNT MOTORLAR
a- Yapısı:
Şönt dinamoda olduğu gibi, şönt motorda da uyartım sargısı endüviye paralel bağlanmıştır. Motorun kutup sargıları çok sarımlı ve ince kesitli iletkenden yapılmıştır.
Motorun endüvi uçları yine A-B, uyartım sargı uçları da D-C harfleri ile belirtilir. Motorda yardımcı kutup varsa, endüviye seri bağlana yardımcı kutup sargısının çıkış ucu H harfi ile gösterilir.
Motora yol vermek için kullanılan yol verme direnci (yol verme reostası) L, M, R uçları ile belirtilir. L ucu şebekeye, R ucu endüvinin A ucuna, M ucu da uyartım sargısının C ucuna bağlanır.
b-Şönt motorlara yol vermek:
Genel olarak bir motorun kısa zamanda hız alarak normal devrine erişmesi istenir. Bunun sağlanabilmesi için, yol alma anındaki momentin yüksek olması gerekir. M=Km. .Iaolduğuna göre, momentin yüksek olması ve Ia nın yüksek değerde olmasına bağlıdır.
Moment formülüne göre nin yüksek olmsaı için, motora yol verirken, uyartım sargısındaki direnç tamamen devre dışı bırakılır. Böylece kutuplardan geçen akım en yüksek değerini alacağından kutuplarda oluşan manyetik alan fazla olacaktır.