şimdiden herkese teşekkür ederım
benım sorunum bi sitenın cevre aydınlatmsın yenıledım. yenilerken bazı aksaklıklar oldu o da şu; beton altına döşenen kabloların bir iki yerden deldım . ilk yapan adam kabloların fzlasının beton ıkını burmuş koydu bende yenılerken deldım. ılk önce kacak akım rölesı atmaya basladı. sonra ıkı üç yerden deldiğimi fark ettım normal ek yaptım izola bantlada tamirleri yapdım. sımdi cevre aydınlatmayı devreye alıyorum 30 dk sonra normal
Sigorta atıyor. kacak akım rölesı atmıyor. nerede ynlıs yapmıs olabılırım yardımlarını beklıyorum teşekkurler.
Sevgili arkadaşım;öncelikle şunu söyleyeyim,aydınlatmada kullanılan aydınlatma armatürlerinin ne kadar akım çektiğini hesaplayarak mı sigorta seçiminizi yaptınız.Bence öncelikle bu önemli.Montaj sırasında istenmeyen kazalara,kablo zedelenmesine bunu tam olarak ilişkilendirmeniz de çok gerekli değildir diye düşünüyorum.
Site dış aydınlatmasında kullanılan metal halid (Halojen lamba) veya sodyum buharlı,power led armatürler toplamda ne kadar akım çekiyor,bunların akım toplamını öncelikle alın.
I top= I halojen +I power led + I sodyum lam. + I metal halid lamb.gibi.
I top = 16 amper çıkmış olsun.Seçilen sigorta da tam bu değere 16 ampere denk geliyorsa,bir üst nominal çalışma amperli olanla,25 amperli olanıyla değiştirin.Aydınlatmada omik direnç olan metal halidler için de cos fi=1 alınır yani I=P/V olur.Örneğin,1000 watt.lık metal halid 1000/220=4.5 amper akım çeker.
https://www.kontrolkalemi.com/forum...kim-hesaplamasi-nasil-yapilir.html#post472342
Toprak hattının KAR'a girişi iptal edilirse,faz-toprak prensibiyle terazi dengesi bozulmayan KAR da atmaz doğal olarak bunu göz önüne almalısınız.
Kablo içlerine ne kadar zarar verdiniz veya bunu ne şekilde telafi ettiniz bunu tam olarak bilemiyoruz,ancak bir veya birkaç ince damar kazara faz-nötr arasında,aydınlatma akımını taşıyan kabloda kısa devreyle kalıp durmuş olsaydı bile,sigorta düşüp atarken bu ince telli olası bağlantı noktalarının eriyip kopması gerekirdi,yani böyle bir durum es-kaza ile de olmuş olsa kendiliğinden yok olup temizlenirdi diye düşünüyorum.
Aydınlatma şalterini açtığınızda sigortanın atma hızı da burada önemli,hemen şalteri açar açmaz mı,yoksa biraz gecikmeli mi düşüp atıyor.Gecikmeli atması bağlanan bu yüklerin,akım toplamının sigortanın anma akım değerine eşit veya çok daha yüksek olduğunu bize gösterir.Çok çabuk düşmesi kablolarda olası bir kısa devre ihtimalini daha da arttırmış olacaktır.Bu noktaları göz önünde bulundurup bir ön aydınlatma hesabı ve ayrıca da armatürlerin topraklama noktalarında (Montaj yerlerinde) ayrı bir ön inceleme yapmanızı da öneririm.Aşağıdaki yazıda aydınlatmada ve diğer uygulamalardaki belli başlı sigorta tipleri ve karekteristik özellikleri ayrıca detaylı olarak da belirtilmiştir.Kolay gelsin.
B tipi(çok hızlı) sigorta :IEC standartlarına göre üzerinde yazan nominal akımın 5 katında anı açma yapması gerekiyor. Yani üzerinde 10A yazıyorsa akım 50A olaştığında ani açma yapar.Kullanım yerleri olarak aydınlatma sistemleri.
U tipi( hızlı) sigorta :IEC standartlarına göre üzerinde yazan nominal akımın 8 katında anı açma yapması gerekiyor. Yani üzerinde 10A yazıyorsa akım 80A olaştığında ani açma yapar.Kullanım yerleri olarak aydınlatma sistemleri üzellikle flürasan lambalar.
C tipi( yavaş) sigorta :IEC standartlarına göre üzerinde yazan nominal akımın 10 katında anı açma yapması gerekiyor. Yani üzerinde 10A yazıyorsa akım 100A olaştığında ani açma yapar.
D tipi( çok yavaş) sigorta :IEC standartlarına göre üzerinde yazan nominal akımın 15 katında anı açma yapması gerekiyor. Yani üzerinde 10A yazıyorsa akım 150A olaştığında ani açma yapar.Kullanım yerleri motorlar. Piyasada bu sigortalar çok pahalı olduğundan motorlar için kullanılmaz genellikle bunun yerine C tipi sigortalar tercih edilir.