elektrik kabloları

H@san

Üye
Katılım
31 Mar 2008
Mesajlar
316
Puanları
1
Yaş
51
Elektrik Kablosu elektrik enerjisini iletmeye yarayan araç. Bir telli, çıplak olanları olduğu gibi, çok telli, çok damarlı olanları da vardır. Kablo kullanıldığı yere göre çok çeşitli özellikler gösterir. Bunlar bina içi, dışı, havai hat, nemli yer, yeraltı vb. yerlerdir.

Özellikle yeraltı kablolarının yapımı oldukça zordur. Çünkü bu kablo hem yüksek akım ve gerilimlere dayanabilmeli, hem de kimyasal etkilere karşı toprak altında uzun müddet vazife yapabilmelidir. Bu sebeple bir yeraltı kablosunun dış kalınlığı oldukça fazla olabilir.

Son senelerde bakır fiyatlarının artması sebebiyle, iletken olarak, bakır yerine, alüminyum kullanılmaktadır. Alüminyum daha hafif olmasına karşılık, direnci bakıra göre daha fazladır. Daha kalın alüminyum kullanmakla bu farklılığı gidermek yoluna gidilmiştir. Buna mukabil yine de alüminyum ucuzdur.

Yağlı yeraltı kabloları yüksek akım taşıyan yerlerde kullanılır. İletken, akımı taşırken ısınır ve genleşir. Bu arada yalıtımda hasıl olan genleşme ve büzüşmeye yalıtkan uyum sağlamayabilir. Bu da kısa devrelere sebep olur. Bu kötü duruma engel olmak için kablonun içine bir kanal yapılarak, burası yağ doldurulur. Genleşme veya soğuma sonucu bu yağ kablo boyunca hareket eder.

Kablo döşeme işi yapıldığı yere göre farklılık gösterir. Havai hatlarda direkler üzerinde, yer altında kum içine, iç tesisatta boru içine döşenildiği gibi, başka şekilde döşenenleri de vardır. ALINTIDIR........
 
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Yer altı kabloları doğrudan doğruya açılan kanalların içine döşenmezler. Direkt olarak toprağa döşenen kabloların ömürleri kısa olur. Çünkü toprak içinde birçok kimyasal madde vardır. Kanalların derinliği işletme gerilimine bağlı olarak değişir. Gerilim değerlerine göre yapılması öngörülen kanal derinlikleri aşağıda belirtilmiştir.

1 kV ´luk kablolar için 40-50cm
10 kV ´luk kablolar için 60-70cm
20-30 kV ´luk kablolar için 80-100cm
Yüksek Gerilim kabloları için 100-120cm´dir.

Yağlı ve gaz basınçlı kablolar için uygulanan kanal derinlikleri ise bu kabloların önemine göre 100-120cm arasındadır. Bunların dışında, ağır taşıtların geçtiği yolları kesen kablo kanallarının derinlikleri en az 100cm, demiryolları geçişlerindeki kanal derinliklerinin de 150cm olması gerekir. Uygulamada ortalama kanal derinliği 70-80cm´dir.

Yer altı kablo kanallarının alt genişliği 40cm ve üst genişliği de 60cm´dir. Aynı kanal içerisine birden fazla kablonun döşenmesi gerekirse, her kablo için kanal genişliği alt ve üstte 10cm büyütülür ve kablolar kanala, aralarındaki uzaklık 6cm´den az olmayacak şekilde döşenir.

Kabloların döşenmesinde öncelikle kanalların tabanı sağlam zeminli ve taşsız olmalıdır. Kanalın tabanı düzeltildikten sonra, kanaldan çıkan toprak, kanal üzerine eğik bir şekilde konulan elek üzerine kürekle atılmak suretiyle, kanal tabanına yaklaşık 10cm kalınlığında elenmiş toprak doldurulur. Aynı amaçla kum da kullanılabilir. Kablo döşenirken; burulma, diz verme sıyrılma veya aşırı gerilme gibi durumların oluşmamasına özen gösterilir. Kablo yeni doldurulmuş bir yere döşeniyorsa ileride zemin yerleşmelerinde olabilecek çöküntüleri giderebilmek için kablo kanal içerisine doğrusal olarak değil, kıvrımlı olarak döşenir. Kablo kanala yerleştirildikten sonra üzerine 10cm kalınlığında elenmiş toprak yada kum serilir. Sonra kazı esnasında gelebilecek darbelerden kabloyu korumak için, kablonun üzeri aralık kalmayacak şekilde tuğla yada beton plakalarla kapatılır. Kablo kanallarında tercihen kömür cürufunun çimento ile karıştırılması suretiyle yapılan cüruf tuğlaları, bu bulunmadığı taktirde uygun boyutlarda yapılmış beton plakalar kullanılır. Koruma tuğlaları veya beton plakalar konulduktan sonra kanal çıkan molozlarla doldurulur. Topraklama makineleri veya el tokmakları ile tokmaklanır. Kaldırım, yol ve sokaklarda oluşan bozukluklar onarılır.

Kabloların başlangıç ve bitim noktalarında dahili veya harici tip kablo başlıkları kullanılabilir ve başlıklar oynamayacak şekilde yerine bağlanmalıdır. Kablo başlıklarından çıkan iletkenlerin bina içi tesisine bağlanmasında kablo pabuçları kullanılmalıdır.

Kablolar karşıdan karşıya geçişler haricinde yalnız yaya kaldırımları altına döşenebilirler. Aksi taktirde tamirat esnasında trafik aksar. Yolların genişletilmesi esnasında da yolda kalan kablolar yaya kaldırımları altına taşınırlar.



kaynak: tedaş
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…