Sayın
@paskomya Ustam;
Bu yazıyı derleyip internete salan arkadaşı bulsam bir otomotiv teknikeri olarak 3 öğün yemek 5 öğün sopa atarım.
Eğer iş böyle hesaplamalara kalacaksa ben içten yanmalıların motor ve aktarma organlarının üretimlerinin parça parça (ki toplamda 3000'den fazladır parça sayısı) emisyon üretimin dökerim buraya.(petrol-yakıt üretimini ve lojistiğini saymıyorum bile)
Bugün normal bir otomotivin Motor bloğu ve silindir kapağı alüminyum alaşımdan dökülür ve sadece bu üretim tekniği bile Lityum piller ile yarışır. Geri kalan binlerce parçanın üretimini saymıyorum bile. Birde buna kullanımı boyunca doğaya saldığı emisyonu düşünün.
Kaldı ki Pil üretiminde emisyonu kontrol altında tutmak nispeten kolay. Zira merkezi bir üretim söz konusudur ve genel olarak yerleşim yerlerinden (dolayısı ile toplumdan) uzaktırlar.
Ayrıca Dizel motorların emisyonunun en büyük sıkıntısı doğaya zarar değil. Bizde pek bilinmez ama NOx gazı çocuklarda geri zekalılığa varacak kadar sağlığa zararı olan bir atık ve bu araçlarla şehirlerde direkt muhatap oluyoruz. Zaten AB'nin zamanında teşvik verip sonradan zararının ortaya çıkmasından sonra Dizellerin ipini çekmesinin sebebi budur.
Pillere geri dönersekte söz konusu yazının içeriği de hatalı zaten. Daha doğrusu teknoloji o kadar ızlı ilerliyor ki bu alanda yazılanlar boşa çıkıyor. Zira Kobalt ve Nikel kullanımı miktarı çok hızlı vaziyette düşmüş vaziyette.Pil çeşitliliği ise artıyor (LFP, NMC,NCMA,yarı katı hal, katı hal v.s) ve teknoloji geliştikçe de nadir toprak elementleri, Kobalt ve nikel gibi değerli elementlerin oranı düşüyor ve daha yaygın ve ucuz elementlere geçiliyor.
Ez cümle Araç bataryalarının üretimi tabiki kusursuz değil, Geri dönüşüm tarafı daha sistemleşmedi, güvenlik tarafı (yangın riski) tam çözülmüş değil.Bir dolu problemi var. Nihayetinde görece yeni bir teknoloji ve hızla gelişiyor. Muhtemel 15-20 sene sonra bu problemlerin hiç biri kalmayacak.
Bu durum ortada iken sıtmayı gösterip ölüme razı etmek (ters yazmadım. İçten yanmalı-elektrikli kıyası tam budur çünkü) mantıksız ve çok saçma kişisel kanaatim olarak.