Elektrikli Otomobillerin Geleceğinin İrdelenmesi

1 lire dizel 10kwh enerji veriyor yaklaşık. benzinde bunun biraz altında. ultra kapasitör veya bataryaların bu enerji yoğunluğuna erimeleri imkansız. Belki motosiklet ve arabada elektrikli üretim olabilir fakat bu sefer pil masrafı ve atığı oluşur. Kamyon ve iş makinalarında fosil yakıtların zaten alternatifi yok.

İçten yanmalı motorların verimlerinin %20 olduğu düşünülürse yakıt harcayarak seyehat etmek en masraflı olanı her 10 kWh te 5 TL harcamak yerine ille de yakıt kullanmak istiyorsanız şöyle bir fikrim var.

https://tr.wikipedia.org/wiki/İçten_yanmalı_motor

Stirling motorların verimi %100' e çok yakındır. Elektrikli otomobilinizde yakıtı sadece ısı üretmek için kullanıp bunu strling engine ile elektriğe dönüştürüp bataryalarımızı şarj ederek kullansak aynı yakıtla bugün araçlarımızla gidebildiğimiz mesafenin en az 4 katı mesafeye gidebiliriz.

https://tr.wikipedia.org/wiki/Stirling_motoru

Bahsettiğim stirling engine şu sitede detaylı olarak anlatılıyor.
http://www.qnergy.com

Siz ne diyorsunuz bu konuda? Ayrıca müsade edin sayın @binbaşı bu konudaki düşüncelerini aktarabilsin. Ben kendisinin düşüncelerini çok merak etmekteyim. Hem capacitorler konusunda hem de bu fikrim konusunda.
 
Otto çevriminin veriminin bugün yaklaşık %20 olduğunu biliyoruz. Bunu güvendiğiniz kaynaklardan doğrulayabilirsiniz. Kaybettiğin ısıyı geri kazansan bile en fazla %35 olabilir.

Stirling motorunun verimi ise söylediğim gibi %100 ' e çok yakındır. Bu içten yanmalı motorlardan neredeyse 5 kat daha verimlidir. Yüksek basınçla çalışan ve hava yerine hidrojen ve helyum gibi gazların basıncını kullanan alfa ve gamma modelleri düşük hacimde çok yüksek tork üretebilmektedir. Stirling motorlarını çalıştırmak için sadece içten yanmalı motorların yaktlarını kullanmak zorunda değilsiniz. Isı üretebileceğiniz daha ucuz yakıtlarla hatta gerekirse odun, kömür, doğalgaz ve hidrojenle bile şehirler arası yolculuk yapabilirsiniz.

Vikipedi yazısının şu cümlesi dikkatinizi çekecektir.

"Stirling motoru
, sıcak hava motoru olarak da bilinir. Dıştan yanmalı motorlu bir ısı makinesi tipidir. Isı değişimi prosesi, ısının mekanik harekete dönüşümünün ideal verime yakın olmasına izin verir."

İdeal verime yakın olmasına izin verir diyor. İdeal verim nedir?

Belirteyim bu konudaki bilgim bu küçük vikipedi makalesinden gelmiyor. Bu konuda çok araştırma yaptım. Elektrikli otomobiline bir ısı kazanı yapıp bir de şu http://www.qnergy.com sitesindeki ürünü satın aldıktan sonra artık 10 kWh/litre değerin 40 kWh/litre nin üzerine çıkacaktır. Daha da artırmak mümkündür.

Ayrıca bir ekleme daha yapalım. Piezoelektrik üretimi yapabilen özel piezo materyaller ile yapılmış tekerlekler kullanarak kaybedilen enerjinin önemli bir bölümünü yine kazanarak bu farkı daha da açabiliriz.

Googyear dan elektrik üreten lastik;
http://www.gercekbilim.com/goodyear-dan-elektrik-ureten-lastik-konsepti/

Ben yasaksız internet kulanıyoru. Belki o nedenle bilgiye erişimim daha kolay oluyor. Türkiye'deyim ve bu konularda araştırma yapmayı çok seviyorum.

Siz de yasaksız internet kullanmak için linkini verdiğim programı ücretsiz olarak kullanabilirsiniz.
https://www.betternet.co/

Verdiğim vikipedi linklerini ve diğer linkleri dolaşıp konu hakkında fikir sahibi olabilirsiniz.Vikipediye güvenmiyorsanız güvendiğiniz kaynaklardan doğrulayın ancak stirling motorlar hakkında üniversitelerde yeterli bilgi vermiyorlar. Stirling motorların çok verimli olduğunu öğrendikten sonra bu sizde bir şüphe uyandırıyor mu bunu sormak isterim.
 
Eğer aşağıdaki haber doğru ise içten yanmalıların ipinin çekilmesi zan ettiğimizden yakın olacaktır.

Adamların iddiası "1 dakika şarj ile 800 km "...

http://www.haberturk.com/fisker-ele...s-saglayan-batarya-gelistirdi-1713873-ekonomi

Ek olarak stirling motorların tork diagramı var mı? Verimlilik her şey değil. İstenilen seviyede beygir gücü ve tork üretemiyorsa yada bunu makul ölçülerde yapamıyorsa hiç bir işe yaramaz..Soğuk havada kullanılamaz ise hiç bir işe yaramaz..Ayrıca devir kontrolü gibi istenen bazı şeylerde stirlingte sıkıntı gibi geliyor bana.
 
Ek olarak stirling motorların tork diagramı var mı? Verimlilik her şey değil. İstenilen seviyede beygir gücü ve tork üretemiyorsa yada bunu makul ölçülerde yapamıyorsa hiç bir işe yaramaz..Soğuk havada kullanılamaz ise hiç bir işe yaramaz..Ayrıca devir kontrolü gibi istenen bazı şeylerde stirlingte sıkıntı gibi geliyor bana.

Zekice hazırlanan bir sistemde verimlilik ve ergonomi her şeydir.
stirling motorlarının tork değerleri düşük olmasına rağmen rpm değerleri oldukça yüksek ayrıca stirling motorlarında mekanik enerjiyi kranka vermek verimi %60'lara kadar düşürüyor. Bu nedenle stirling motorları doğrudan aracın miline bağlamak yerine özel yapım jeneratörlerle (kranksız selenoid palet ile) elektrik üretip bu elektriği aracın bataryalarını şarj etmek için kullanmaktan bahsediyorum. Dikkatli okursanız bunu söyledim. http://www.qnergy.com sitesindeki ürün ile 7 kW elektrik üretebiliyorsunuz. 7 kW lık bir motor istediğin verimi veremez ancak bu elektrikle şarj yaparsan çok verimli seyehat etme şansın olur. Ayrıca sadece benzin, motorin ve lpg gibi yakıtlar kullanmak zorunda kalmazsın mutlaka daha verimli ve ucuzunu bulabilirsin.

Ayrıca stirling motorları her sıcaklıta çalışır. Örneğin -150 ve -80 gibi bir sıcaklık farkında dahi çalışabiliyorlar. Dışarısının soğuk olması striling motoru olumsuz etkilemez yakıt odasının izolasyonlu olduğunu düşünürsek olumlu bile olabilir. Çünkü striling motorları sıcaklık farkı ile çalışmaktadır.

Belirttiğin gibi 800 km yol giden aracın bataryalarını şarj edersin bununla ve bir o kadar da yanında yakıt taşırsan toplamda 1600 km yol gidersin. Bu yakıtın normalde seni bu mesafeye götüren yakıt miktarının 4'te biri olduğunu unutmayalım. Şu an ortalama bir binek araçla 200 km gidebildiğin yakıt miktarıdır bu miktar.
 
Son düzenleme:
800 km menzil ve 1 dakikada şarj durumu söz konusu olursa halihazırdaki dünyada hiç bir güç üretme sistemi bunu yerini tutamaz içten yanmalılarda.

Normal bir insan günde maksimum 200 km yol yapar.800 km ise şehirler arası yol için ideal bir mesafe.Normal bir deponun dolması bile 1 dakikadan fazla sürüyor nerede ise.Böyle bir şey varken kim bakar diğer alternatiflere.Bakalım yakında lansmanını yapacakmış arkadaşlar.Eğer gerçekse başka bir sistem aramaya gerek yok.
 
800 km menzil ve 1 dakikada şarj durumu söz konusu olursa halihazırdaki dünyada hiç bir güç üretme sistemi bunu yerini tutamaz içten yanmalılarda.

Normal bir insan günde maksimum 200 km yol yapar.800 km ise şehirler arası yol için ideal bir mesafe.Normal bir deponun dolması bile 1 dakikadan fazla sürüyor nerede ise.Böyle bir şey varken kim bakar diğer alternatiflere.Bakalım yakında lansmanını yapacakmış arkadaşlar.Eğer gerçekse başka bir sistem aramaya gerek yok.

Söylediğim sistemi bu araca her yerde elektrik şarj istasyonu bulmadığın için sonradan ilave ediyorsun. Bu araç bir dakikada şarj olabiliyor diye sen de bir dakikada şarj etmek zorunda değilsin. Bu katı lityum pilleri capacitorlere benzetebilirsin. Bir capacitoru voltajı doğru verdiğin sürece istediğin akımla şarj edebilirsin. Bu daha yavaş bir şarj olsa da gidebildiğin mesafeyi taşıyabildiğin kadar yakıt kullanarak uzatabilirsin. Konu hakkında hiç araştırma yapmadan tartışmayı seçiyorsunuz. Yazılanları biraz sindirin düşünün araştırın öyle cevaplayın. Petrol için insanlar birbirini öldürüyor ve böyle bir teknoloji ile istediğin türde bir yakıtla aracını şarj edebiliyorsun. Elektrikli otomobillere geçiş sürecinde bunun dikkate değer bir fikir olduğunu düşünüyorum.

Stirling motorun tork diyagramı üretilen stirling motorun türüne göre değişir burada önemli olan elektriğe çevrimdeki verimdir. Toplamda ısı => elektrik verimi %93 civarındadır.lityum katı pillerin veriminin de %95 olduğunu düşünürsek %88 gibi bir verimi var. Kaybedilen bu %12 lik farkın daha fazlasını elektrik üreten tekerlekler karşılayabilir. Böylece toplamda %100' den daha verimli bir yöntem elde etmiş oluruz. :)

Şekilde alfa türünde bir stirling motorun çalışması gösterilmiş.

Alpha_Stirling.gif
 
Son düzenleme:
Peki stirling motor bu kadar verimliyse jeotermal veya kömürlü elektrik üretim santrallerinde niye kullanılmıyor. Bu santraller buhar türbinleri kullanıyormuş.
 
Peki stirling motor bu kadar verimliyse jeotermal veya kömürlü elektrik üretim santrallerinde niye kullanılmıyor. Bu santraller buhar türbinleri kullanıyormuş.

Bu soruyu senin gibi çalışkan mühendislere sormak lazım. Soru sordun madem sonuna soru işareti ekleyeydin cevaplamaya çalışırdım. Sen soru sormamışsın karşı görüşün için kendince bir argüman sunuyorsun.

Niye kullanılmıyor? İnsanlık her daim en doğrusunu bilirdi ve uygulardı. Senin argümanın sanki gücünü bu önermeden alıyor.

Termodinamik dersinde size öğretiyorlar ya hani Carnot çevrimi, Carnot verimi diye... Carnot devresi dünyayın en verimli devresidir ve %100 verime sahiptir şeklinde ezberleyip dersten geçiyorsunuz. Sonra acaba %100 verime sahip devrede ısı mekanik çevrimi için ne kullanılıyor diye hiç sormadan mezun olabiliyorsunuz.

İşte eğitim sistemimizin sorunlu olduğundan şikayet ediyoruz ancak iş dünyası, özel sektör söyleneni ezberleyen, tüm emirlere itaat eden köleler arıyor. Bence iş dünyasının bu talebinden dolayı eğitim sistemimiz dahi bu talebe cevap vermeye çalıştığı için idealizmden çok uzakta.

İş dünyası da yeni fikirler üreterek yeni buluşlara imza atmanın ülkemizde çok büyük bir getirisi olmadığının farkında olduğundan kendi kölelerini oluşturmak daha çok işine geliyor.

Ayrıca senin dışındaki ülkeler senin daha verimli olmanı istemezler. Ülkende senin, zekayı, yeni fikirler üretenleri, farklı görüşlere sahip olanları linç etme eğiliminin farkında olduklarından ürünlerine itiraz edebilecek yeterlilikte uzman bulunmamasına güvenerek ve belki de sana daha fazla kömür satmanın arayışında olduklarından böyle verimsiz sistemleri size satma çabasındalar.

Nasıl ki daha önce dünya öküzlerin boynunda idiyse bugünde maalesef öyle...

Adamlarda öyle bir teknoloji var ki dünyanın düz olduğunu bile ispatlayabilirler.


 
Son düzenleme:
Stirling motorun verimi en çok yüzde 50. Tork yok. Hızlanma tepkiside çok düşük. Dönme hareketine çevrilirken verim yüzde 40 düşüyor. İşte bu yüzden kullanılmıyor.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,117
Mesajlar
933,285
Kullanıcılar
453,183
Son üye
jsjsjsjd

Yeni konular

Geri
Üst