Aleyküm selam.Sorunuzu önce yeni,sonra da eski(Klasik)olarak yapılan yöntemlerle cevaplandırmaya çalışacağım.
EV(Electric vehicle) ancak yüksek teknolojiye sahip donanım ve teçhizatlarla yüksek performanslı ve uzun menzile olanak sağlar.Otto ve dizel motorlarının ilk keşfedildiği yıllarda da,klasik kurşun-asit aküleriyla menzili kısa,performansı düşük ve buna karşın maliyeti çok yüksek olan elektrikli arabalar yapılmış,ancak bir gösteri ve deney aracı olarak o zamanın yetersiz teknolojisinde gömülü olarak kalabilmişti.Günümüzde batarya ve elektronik kontrol araç ve donanımlarının,uzay destekli gelişimiyle,elektrkli araçların performansı ve menzili çok artabilmıştır.Ancak ilk satın alma fiyatları,hepinizin bildiği üzere hala çok yüksektir.Başarılı bir örnek,Toyota firmasının "Toyota Prius" isimli elektrikli yapılan bir modelidir.
Günümüzdeki elektrikli araçlarda akünün dc akımı,invertörlerle ac akıma dönüştürülerek,frekans konvertörleri vasıtasıyla 3 veya tek fazlı bir indüksiyon motoruna(Fırçalı asenkron veya senkron) uygulanarak oluşturulan torkun, çok mükemmel bir devir kontrolü,yine en son uygulamada olan yarıiletken teknolojisindeki elemanlardan faydalanılmak suretiyle azami performans ve menzil sağlanabilmiştir.
EV teknolojisinde en önemli konulardan biri şüphesiz güç/ağırlık oranı çok verimli batarya sistemleridir.Yeni geliştirilen lityum-iyon-polimer bataryalarda, 75 wh/kg ve 130 wh/kg gibi, birim kg başına yüksek watt çıkışları elde edilebilmiştir.
Toyota Prius'ta 200 voltluk batarya sistemi tracking(Tahrik) motorları için uygulanmıştır.
Yeni geliştirilen lityum-iyon polimer batarya sistemi,ultra kondansatörler(
Electric double-layer capacitor - Wikipedia, the free encyclopedia)ve enerji depolama volanları(
Flywheel energy storage - Wikipedia, the free encyclopedia)elektrikli araçlardaki yeniden şarj edilebilir enerji depolama birimlerinde başarıyla uygulanmıştır.Bu şekilde elektrik motoru üzerindeki enerji yoğunluğu ve kontrolü çok büyük oranlarda arttrılabilmiştir.Ortaya çıkan son ürünler çok başarılı,uzun menzilli,çabuk şarj olabilen,wh/kg oranı çok yüksek olan bataryaya sahip, performanslı,ancak ilk satın alma fiyatları hala çok yüksek durumdadırlar.Elektrik motoru senkron olanları ayrıca frenleme esnasında bir jeneratöre(Tersinir olarak)dönüşerek akülere verdiği akımla(Ac-dc) aküleri şarj edebilmekte,böylece toplam verimleri arttırılmış olabilmektedir.Akü akımı alternatif akıma dönüştürerek,ayrıca motor veya motorlardan daha yüksek bir verim ve performans alınmasının ötesinde,ayni zamanda elektronik kontrol yönetimi de oldukça kolaylaştırılabilmiştir.
Buraya kadar bahsedilenler, son teknolojik gelişmelerin araçlara uygulanmasıdır.Ancak çok eski yıllardaki teknolojiye sahip EV 'leri de kendi azim ve irademizle yapabilmemiz olasıdır.Ancak bunların verimi,performansı ve menzili çok kısa olacağından,kendi tarafımızdan da bir beğeni kazanmayacaktır görüşündeyim.
Örneğin bahsettiğiniz 240 amper 24 voltluk aküye fırçalı klasik bir dc.elektrik motoru(24 voltluk Marş dinamosu benzeri)(Ön veya arka akslar üzerine 2 adet monteli olarak) uygulanarak tristör denetimli olarak pekala çalıştırılabilir.Bu uygulamalar zaten 100-150 sene önce de yapılmıştı.Ancak o zaman da görüldüğü üzere,randımansız,performanssız ve kısa menzilli olduklarından zaten o yıllarda terk edilmişlerdi.Bu tarihi süreç dahilinde yapılmış olan eski video kayıtları anı olarak hala saklanmaktadır. Kolay gelsin.
Yararlanılan kaynak:
Electric vehicle - Wikipedia, the free encyclopedia