Elektrikli Bisiklet Motoru İçin Sürücü Devre Tavsiyesi

ŞEF

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
26 Haz 2007
Mesajlar
1,967
Puanları
806
Yaş
64
Selamünaleyküm arkadaşlar. Nasılsınız ?

Arkadaşlar !

Elimde, akülü engelli arabalarının motorlu arka tekerlek aksamı var. 4-5 yıl önce hurdacıda bulup, almıştım. Üzerinde 24 v. 250 w. dc. motor var. İşin güzel tarafı diferansiyelli olması. 25 cm. çapında 2 adet şişme tekerleği de çok sağlam.

Bugünlerde işim olmadığından ve can sıkıntısından bu nimeti değerlendirmek istedim. Gene hurdacıdan aldığım bir bisikletin arka tekerleğini iptal edip, bu malzemeyi bisiklete uyarladım. Çok da güzel oldu. 2 adet 12 v. 17,5 a.lik aküyü seri bağlayıp, 24 v. oluşturdum. Motordan ve akülerden 2 tane kabloyu el tutma yerine çektim. Kablonun birini el tutma yerine tutturdum, diğer kabloyu değdirince bisiklet aniden yerinden fırlıyor. Motora direk 24 v. verildiği için gayet normal diyeceksiniz. Zaten ben de öyle demiştim. Yaklaşık 12-15 km/h hıza erişiyor. 25 derecelik yokuşu çıkarken banamısın demedi. Henüz tam bitmedi. Bayağı bir işim var.

Şimdi gelelim isteğime ;

Bu motora kumanda edecek bir sürücü devresine ihtiyacım var. Devre yapmak için uğraşmayayım, gidip Sirkeciden hazır elektrikli bisiklet devresi alayım dedim ama onlarda 52 v. 70 v. gibi yüksek. Bana 24 v. 20 a.lik sürücü devresi lazım. Çalışabilirliliği denenmiş veya devre üzerinde çalışabilir olduğu anlaşılan bir devre önerirmisiniz.

Herkese hayırlı akşamlar diliyorum. Hoşçakalın.
 
Son düzenleme:
İlgilendiğin için çok teşekkür ediyorum sn. by lent sağolun.
Benim Elektronik bilgim çok fazla yok. Verdiğiniz şemayı 24 v.a göre ayarlamam biraz zor. Sadece bulduğum bir şemayı bire bir plaket üzerine geçirebilirim.
Aslında başka bir forum sitesinde bulduğum bir iki şema var ama yapmaya çalışanlar pek başarılı olamadıklarını söyleyince yapıp yapmamakta kararsız kaldım.
 
Selamünaleyküm arkadaşlar. Nasılsınız ?

Arkadaşlar !

Elimde, akülü engelli arabalarının motorlu arka tekerlek aksamı var. 4-5 yıl önce hurdacıda bulup, almıştım. Üzerinde 24 v. 250 w. dc. motor var. İşin güzel tarafı diferansiyelli olması. 25 cm. çapında 2 adet şişme tekerleği de çok sağlam.

Bugünlerde işim olmadığından ve can sıkıntısından bu nimeti değerlendirmek istedim. Gene hurdacıdan aldığım bir bisikletin arka tekerleğini iptal edip, bu malzemeyi bisiklete uyarladım. Çok da güzel oldu. 2 adet 12 v. 17,5 a.lik aküyü seri bağlayıp, 24 v. oluşturdum. Motordan ve akülerden 2 tane kabloyu el tutma yerine çektim. Kablonun birini el tutma yerine tutturdum, diğer kabloyu değdirince bisiklet aniden yerinden fırlıyor. Motora direk 24 v. verildiği için gayet normal diyeceksiniz. Zaten ben de öyle demiştim. Yaklaşık 12-15 km/h hıza erişiyor. 25 derecelik yokuşu çıkarken banamısın demedi. Henüz tam bitmedi. Bayağı bir işim var.

Şimdi gelelim isteğime ;

Bu motora kumanda edecek bir sürücü devresine ihtiyacım var. Devre yapmak için uğraşmayayım, gidip Sirkeciden hazır elektrikli bisiklet devresi alayım dedim ama onlarda 52 v. 70 v. gibi yüksek. Bana 24 v. 20 a.lik sürücü devresi lazım. Çalışabilirliliği denenmiş veya devre üzerinde çalışabilir olduğu anlaşılan bir devre önerirmisiniz.

Herkese hayırlı akşamlar diliyorum. Hoşçakalın.

Aleyküm selam sn.ŞEF'im,Allah'a çok şükür ki iyiyiz,sizler hatırımızı sorunca daha da iyi hissettik kendimizi inanın.Çok teşekkür ederiz.

Bakın,sizin yapmaya çalıştığınız bu tadilatı (Bu projeyi) 320volt.com'daki sn.gevv başarıyla da "tl494 pwm" devresiyle yapmış,denemiş ve baskı devreyle Elektronik devre şemalarını kendi sitesinde de yayınlamış gördüğüm kadarıyla.O da 24 volt 250 watt.lık çıkma bir dc.motorunu kullanmış bu projesinde.Yalnız 2 seri akü olarak sizden biraz farklı olarak,kapasiteyi 40 amper 12 volt' luk olan iki akü ile uygulamış bu özel 24 voltluk pwm kontrollü devresinde.3 adet MOSFET transistörü soğutucuya bağlayarak da kullanmış.Motor dışında,devrede yer alan TL494CN entegresiyle,diğer transistör ve MOSFET'leri sürmek,çalıştırmak için,lm7812 entegresini,voltajı 12 volta sabitleyen bir de gerilim regülatörünü(78XX serisinden) kullanmış.(Benim kendi kanaatime göre)

Sizin talebiniz olan 20 amperlik akım şiddetini bu devre tam olarak ve idealde şekildeki normal büyüklükte,fazla büyük olamayan alüminyum bir soğutucu ile de sağlar mı bunu tam olarak da bilemiyorum,ancak sizin seçtiğiniz yaklaşık 10 amper çekiş gücü olan 24 volt,250 watt.lık özürlü bisikletinden çıkma bu dc. motoru,bu sürücüyle güvenle de sürülebildiğine göre,bu devre en az 15-20 amperi,uygun ve daha büyük seçilen başka soğutucularla,rahatlıkla da sürebilecek kapasitede olmalıdır diye düşünüyorum ben.(Devreye bağlanan çok kalın kesitli kablolara bakarak) Tabiki devreyi detaylı olarak inceleyerek son ve asıl nihai karar sizler tarafından uygun da görülürse,bu durumda kullanmanızda hiçbir sakınca kalmayacaktır.Çalışmalarınızda başarılar ve kolaylıklar dilerken en derin saygılarımı iletiyorum.Hayırlı cumalar.Görüşmek üzere.


Not: RFP7ONO6 MOSFET'i ; 70A, 60V, 0.014 Ohm, N-Channel Power Mosfets,175 derece en yüksek çalışma sıcaklığı,yani 70 amper,60 volt ekstrem değerleri,okunan datasheetinden karekteristik değerleri olarak görülebilmekedir.


http://320volt.com/motorlu-bisiklet-icin-motor-surucu-devresi-tl494-pwm/
 
İlgilendiğin için çok teşekkür ediyorum sn. by lent sağolun.
Benim Elektronik bilgim çok fazla yok. Verdiğiniz şemayı 24 v.a göre ayarlamam biraz zor. Sadece bulduğum bir şemayı bire bir plaket üzerine geçirebilirim.
Aslında başka bir forum sitesinde bulduğum bir iki şema var ama yapmaya çalışanlar pek başarılı olamadıklarını söyleyince yapıp yapmamakta kararsız kaldım.

Tecrübeli birine (yanlış anlamayın elektronik konusunda) yaptırmanız saha mantıklıdır Mehmet Abi, İnternette çalışan birsürü devre var ancak genelde denemeler yükte değil boşta yapılıyor. Devreyi kurduktan sonra bir iki dakika içinde arızalanma ihtimali var.

Saygılar...
 
Sayın kudretuzuner, sayın binbaşı'm ve sayın buğra kardeşim, ilginiz için hepinize çok teşekkür ediyorum, sağolun.
Sayın binbaşı'nın bahsettiği forumda başka bir devre var. 24 v. 500 w. motor sürücü devresi. Onu yapmaya başladım. Kontrol devresi ayrı, güç devresi ayrı.

Her iki devrenin pcb'sini çıkardım, malzemeleri monte etmeye başladım. Tek sorunum BC327 ve BC337 transistörlerde.
Devre üzerinde ayak sıralaması her ikisinde de B C E diye sıralanıyor. Datashetlere baktığımda 337 bacak sıralaması soldan sağa doğru 2 3 1 diye gidiyor. 327 de ise 2 1 3 diye sıralanıyor.

Bu durumda 337 de 2 ile 3 numaralı ayağı
327 de ise 1 ile 2 numaralı ayağı bükerek yer değiştirmek gerekiyor.

Şemayı çizerken böyle bir yanlışlık yapılmış olabilir mi ? Şu an diğer elemanların lehimlemesini yaptım, 2 saattir bu transistörleri çözmeye çalışıyorum.

Aşağıda bağlantı şekli ve transistörlerin ayak numaraları var. Yardımcı olursanız çok memnun olurum.

Hoşçakalın.
 

Ekli dosyalar

  • TRANSİSTÖR.JPG
    TRANSİSTÖR.JPG
    17.1 KB · Görüntüleme: 32
Sayın kudretuzuner, sayın binbaşı'm ve sayın buğra kardeşim, ilginiz için hepinize çok teşekkür ediyorum, sağolun.
Sayın binbaşı'nın bahsettiği forumda başka bir devre var. 24 v. 500 w. motor sürücü devresi. Onu yapmaya başladım. Kontrol devresi ayrı, güç devresi ayrı.

Her iki devrenin pcb'sini çıkardım, malzemeleri monte etmeye başladım. Tek sorunum BC327 ve BC337 transistörlerde.
Devre üzerinde ayak sıralaması her ikisinde de B C E diye sıralanıyor. Datashetlere baktığımda 337 bacak sıralaması soldan sağa doğru 2 3 1 diye gidiyor. 327 de ise 2 1 3 diye sıralanıyor.

Bu durumda 337 de 2 ile 3 numaralı ayağı
327 de ise 1 ile 2 numaralı ayağı bükerek yer değiştirmek gerekiyor.

Şemayı çizerken böyle bir yanlışlık yapılmış olabilir mi ? Şu an diğer elemanların lehimlemesini yaptım, 2 saattir bu transistörleri çözmeye çalışıyorum.

Aşağıda bağlantı şekli ve transistörlerin ayak numaraları var. Yardımcı olursanız çok memnun olurum.

Hoşçakalın.

Merhaba,evet,sn.ŞEF'im bu tespitiniz çok doğrudur,devre yollarını baskı devreden siz de takip ederseniz eğer,IC1 entegresinden çıkan 12 nolu ucun devre yolu olarak direk BC337 (NPN) transistörün C ucuna girdiğini,BC327 (PNP) deki C ucunun ise 2 kola ayrılıp GND ve R11' gittiği,BC337'deki B ucunun ayni yerde birleşip ZD1 ve R10'a gittiği,E ucunun da ayni yerde ortak birleşip V out'a gittiğini yine görebilirsiniz.Yani sizin de dediğiniz gibi,asıl devre şemasına göre baskı devredeki NPN ve PNP, yani bu Q1 ve Q2 transistörlerinin dizilişi, üstte B-C-E ve alt sırada yine B-C-E şeklindedir.Transistörlerin bize bakan düz yüzeylerini bas alarak sıralanışı da dediğiniz gibi BC 337 için 1-C ,2-B ,3-E şeklinde,BC 327 için yine 1-C,2-B,3-E şeklindedir,kendi data sheeetlerine göre.Baskı devredeki 3 delikli olan bu yerine takarken her ikisinin de B ve C uçlarının diziliş sırasını değiştirip (E ucu ayni kalıyor,değişmiyor) bu deliklere geçirmeniz (Birbirlerine değip kısa devre olmasına mahal de vermeden) ve öyle lehimlemeniz gerekiyor,yani bu konuda çok haklısınız.Kolay gelsin.Saygılarımla.


Google Çeviri

Elektrikli Araba İçin 24 Volt 500 Watt Motor Sürücü TL494 | Elektronik Devreler Projeler 320 Volt
 
Sayın kudretuzuner, sayın binbaşı'm ve sayın buğra kardeşim, ilginiz için hepinize çok teşekkür ediyorum, sağolun.
Sayın binbaşı'nın bahsettiği forumda başka bir devre var. 24 v. 500 w. motor sürücü devresi. Onu yapmaya başladım. Kontrol devresi ayrı, güç devresi ayrı.

Her iki devrenin pcb'sini çıkardım, malzemeleri monte etmeye başladım. Tek sorunum BC327 ve BC337 transistörlerde.
Devre üzerinde ayak sıralaması her ikisinde de B C E diye sıralanıyor. Datashetlere baktığımda 337 bacak sıralaması soldan sağa doğru 2 3 1 diye gidiyor. 327 de ise 2 1 3 diye sıralanıyor.

Bu durumda 337 de 2 ile 3 numaralı ayağı
327 de ise 1 ile 2 numaralı ayağı bükerek yer değiştirmek gerekiyor.

Şemayı çizerken böyle bir yanlışlık yapılmış olabilir mi ? Şu an diğer elemanların lehimlemesini yaptım, 2 saattir bu transistörleri çözmeye çalışıyorum.

Aşağıda bağlantı şekli ve transistörlerin ayak numaraları var. Yardımcı olursanız çok memnun olurum.

Hoşçakalın.

Selam san ey Büyük ŞEF (A. Çakar'ın bir yarışmada seslenişi) :), her 2 tr bacak sıralaması aynı. önden bakınca c b e . Daha önce hatırlamış olsaydım benim de tavsiyem Sn. Binbaşı'nın tavsiye ettiği devreler olacaktı her2 side işe yarar görünüyor. Ayrıca küçük dimmerların da triakları çoğaltılarak (paralel) istediğiniz gücü kontrol edebilirsiniz. Örnek olarak yine 320volt tan bir site 6 adet triak ile 10 kW güc kontrolü. Saygılar kolay gelsin. 10 kW Dimmer devresi 6XBT139 | Elektronik Devreler Projeler 320 Volt

to92-cbe.gif


Gönül isterdi ki yakında oturalım aynı (ikamet Çorlu) mahalle-sokak, beraber bu devreyi/projeyi yapalım :D

TRANSİSTÖR.JPG
 
Merhaba sayın binbaşı'm.
Başka forum sitesinden tanıdığım 45 yıllık elektronikçi bir ağabeyim var. Bana biraz uzak olsa da bugün onun yanına gittim. Aynen sizin de tespit ettiğiniz gibi ve benim de düşündüğüm gibi 1 ve 2 numaralı ayakları yer değiştirerek yaptık. Kendisinin demesine göre şema Japon transistörlere göre yapılmış. İyi ki gitmişim yanına. Onun haricinde 3-4 hata daha yakaladık. 100 k. pot bağlantısında ve bir iki yerde gene hata bulup düzelttik. Elinde bulunan bir 12 vdc. motorla denemesini yaptık gayet güzel çalışıyor. 0 volttan başlayıp 12 v.a kadar çıktı. Elindeki motor 12 v. olduğu için mecburen onunla denedik. Akşam geç saatte geldiğim için benim 24 v. motoru henüz deneyemedim.

Bu şemanın olduğu sitede devreyi yapmaya çalışan bazı üyeler başarılı olamadığını yazmışlar. Baskılı devre şemasını değiştirerek yeniden çizdim. Hem transistör bağlantısını sıralamaya göre çizdim hem de pot bağlantısını doğru olacak şekilde yeniden çizdim.

İlginiz için tekrar çok teşekkür ediyorum. Hoşçakalın.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,839
Mesajlar
930,679
Kullanıcılar
452,678
Son üye
TengRi

Yeni konular

Geri
Üst