Fan motoru seçimi hakkında yardım.

Khan1984

Üye
Katılım
25 Ocak 2013
Mesajlar
2
Puanları
1
Yaş
39
Arkadaşlar merhaba,

Elimdeki bir proje ile ilgili olarak fan ve motor seçimi yapmam gerekiyor.
18300 m3/h debide toplam basınç kaybı 2000 Pa olan bir plug fan seçimi yapıyorum.
Fakat bu fana uygun motor seçimi yaparken aklıma takılan bazı noktalar var;

Öncelikle seçtiğim plug fana maximum 15 kW'lık elektrik motoru bağlayabiliyorum.

İstediğim debiyi elde etmek için ise fanı 1850 D/d ile çevirmem gerekiyor.

Bana gerekli olan güç : fan verimini % 70 aldığım zaman yaklaşık 14,5 kW

Gerekli olan tork ise yaklaşık : 75 Nm

Şimdi burada
teorik olarak 1500D/d'lık 15 kW bir motor + frekans invertörü ile bunu sağlayabilirim. Fakat kullanacağım elektrik motorunu bu frekansta çalıştırmam pek mümkün gözükmüyor.

Burada yine 15 kW'lık 3000 D/d bir elektrik motoru bağlasam çalışmasında bir problem olur mu? Zira 3000 D/d'lık motorun torku 1500 lük motorun yarısı kadar ve benim istediğim çalışma noktasının torkundan daha az. Bu 3000 lik motoru fana bağlayıp çalıştırdığım zaman nasıl bir senaryo ile karşılaşırım? Sorunsuz bir çalışma için gerekli olan torku sağlaması şart mıdır? 18,5 kW 3000 D/d lik motoru bağlayabilsem problem kalmayacak fakat fandan dolayı bunu yapamıyorum.

Umarım derdimi anlatabilmişimdir :)
 
Aynı fan için 1500 d/dak motorun yerine 3000 d/dak motoru bağlayamazsın sistemin dinamiği tamamen değişir. fan için gerekli güç yaklaşık 4 katına çıkar. Motor bu gücü veremediği için yanar.
Fanı düşük devirde çalıştırırsan daha az bir tork ihtiyacın olacağı için sistem gerekli debiyi vermese de çalışır.
1850 d/dak lık fanı kullanmak istersen redüktör kullanmalısın. Devir ve torku istediğin şekilde ayarlayabilirsin tabii bulunması şartı ile.
 
Arkadaşlar merhaba,

Elimdeki bir proje ile ilgili olarak fan ve motor seçimi yapmam gerekiyor.
18300 m3/h debide toplam basınç kaybı 2000 Pa olan bir plug fan seçimi yapıyorum.
Fakat bu fana uygun motor seçimi yaparken aklıma takılan bazı noktalar var;

Öncelikle seçtiğim plug fana maximum 15 kW'lık elektrik motoru bağlayabiliyorum.

İstediğim debiyi elde etmek için ise fanı 1850 D/d ile çevirmem gerekiyor.

Bana gerekli olan güç : fan verimini % 70 aldığım zaman yaklaşık 14,5 kW

Gerekli olan tork ise yaklaşık : 75 Nm

Şimdi burada
teorik olarak 1500D/d'lık 15 kW bir motor + frekans invertörü ile bunu sağlayabilirim. Fakat kullanacağım elektrik motorunu bu frekansta çalıştırmam pek mümkün gözükmüyor.

Burada yine 15 kW'lık 3000 D/d bir elektrik motoru bağlasam çalışmasında bir problem olur mu? Zira 3000 D/d'lık motorun torku 1500 lük motorun yarısı kadar ve benim istediğim çalışma noktasının torkundan daha az. Bu 3000 lik motoru fana bağlayıp çalıştırdığım zaman nasıl bir senaryo ile karşılaşırım? Sorunsuz bir çalışma için gerekli olan torku sağlaması şart mıdır? 18,5 kW 3000 D/d lik motoru bağlayabilsem problem kalmayacak fakat fandan dolayı bunu yapamıyorum.

Umarım derdimi anlatabilmişimdir :)

Motor devirini mutlaka 1850 dv/dk.ya düşürmeniz de şarttır.Frekans konvertörü ile bu çok verimli olamaz ve tork istemediğiniz şekilde de düşmüş olur.Önemli olan motor milinden alınan bu devirin düşmesi sırasında,torkun (Momentin) ters bağıntıyla artması,azalıp fire vermemesidir.Bunu frekans konvertörleri tam olarak da sağlayamaz.En sağlıklı olanı devir düşürücü kasnak / v kayışı ile devir düşürümünü devir düşerken,torkun fan çevirimi için faydalı olan yönde artmasını sağlamaktır.Mil gücünün belki küçük bir yüzdesi sürtünme (Isı) şeklinde kayış/kasnak mekanizmasında kaybolabilir,ama faydalı gücün büyük kısmı fana aktarılmış olur.İstenen deviri verebilecek çaptaki fan tarafındaki kasnak çapını,kasnak çapı/devir oranını veren formülde,devir değerlerini,motor mili tarafındaki kasnağın çap değerini formülde yerine koyup,fan tarafındaki kasnağın çapını bulacaksınız.(Dişli çark/devir oranını veren formüllerdeki gibi) Alarko Holding gibi büyük makina devleri,büyük makina şirketleri fan çalıştırmada bu kayış/kasnak mekanizmasından endüstriyel uygulamalarda sıklıkla da yararlanabilmektedir.Kolay gelsin.
 
Motor devirini mutlaka 1850 dv/dk.ya düşürmeniz de şarttır.Frekans konvertörü ile bu çok verimli olamaz ve tork istemediğiniz şekilde de düşmüş olur.Önemli olan motor milinden alınan bu devirin düşmesi sırasında,torkun (Momentin) ters bağıntıyla artması,azalıp fire vermemesidir.Bunu frekans konvertörleri tam olarak da sağlayamaz.En sağlıklı olanı devir düşürücü kasnak / v kayışı ile devir düşürümünü devir düşerken,torkun fan çevirimi için faydalı olan yönde artmasını sağlamaktır.Mil gücünün belki küçük bir yüzdesi sürtünme (Isı) şeklinde kayış/kasnak mekanizmasında kaybolabilir,ama faydalı gücün büyük kısmı fana aktarılmış olur.İstenen deviri verebilecek çaptaki fan tarafındaki kasnak çapını,kasnak çapı/devir oranını veren formülde,devir değerlerini,motor mili tarafındaki kasnağın çap değerini formülde yerine koyup,fan tarafındaki kasnağın çapını bulacaksınız.(Dişli çark/devir oranını veren formüllerdeki gibi) Alarko Holding gibi büyük makina devleri,büyük makina şirketleri fan çalıştırmada bu kayış/kasnak mekanizmasından endüstriyel uygulamalarda sıklıkla da yararlanabilmektedir.Kolay gelsin.

Değerli cevabınız için çok teşekkür ederim. Dediğiniz gibi 3000 motor kullanınca devri frekans konvertör ile 1850 ye düşürecekler. Fakat burada kullandığımız fan kayış kasnaklı değil, motoru ile direk akuple olan plug fan kullanıyoruz. Sistemin çalışması için gerekli tork yaklaşık 75 Nm iken 15 kW lık 3000 devir motorun max. torku 60 Nm.

Burada sistemde 3000 devirlik motoru çalıştırsak ne gibi sonuçlar doğurur?
 
Değerli cevabınız için çok teşekkür ederim. Dediğiniz gibi 3000 motor kullanınca devri frekans konvertör ile 1850 ye düşürecekler. Fakat burada kullandığımız fan kayış kasnaklı değil, motoru ile direk akuple olan plug fan kullanıyoruz. Sistemin çalışması için gerekli tork yaklaşık 75 Nm iken 15 kW lık 3000 devir motorun max. torku 60 Nm.

Burada sistemde 3000 devirlik motoru çalıştırsak ne gibi sonuçlar doğurur?

Merhaba.İşte asıl önemli nokta da burada zaten,siz konverterle deviri düşürdüğünüzde,redüktör veya dişli sistemler,kayış-kasnak sistemlerindeki gibi redüksiyon değişiminde olduğu gibi tork değeri yükselemez,yani 60 Nm. dan 75 Nm. ve üzeri değerlerine ters orantıyla çıkamaz.Sistemin normal çalışması için 75 Nm.lik tork mutlaka da etiketinde belirtiliyorsa,bunu frekans konvertörüyle tam sağlamanız güç olabilir.Peki bu inverter bağlantılarını sağlayıp da test amacıyla denemek için çalıştırma durumunuz oldu mu?Bunu merak ettim ben.

Tork yetmez,fan sistemi motoru çok zorlarsa,elbette asenkron motorun,motor koruma elemanları motoru stop da ettirebilir.Pervanenin profil yapısı (Kanatlarının açısı,palasının genişliği,vb.) tüm geometrik şartları da,bu hava akışını,motorun moment gereksinimini artırabilir veya azaltabilir.Denemeden (fanınızı yakından da incelemeden) bunu söylemek epeyce zor.Ancak fanın kullanım kataloğunda bu 75 Nm.'lik tork (Moment) kesin olarak da konmuş ve belirtilmişse,mutlaka bu değeri motorun sağlıklı çalışması ve stabilitesi için sağlamak durumundasınız,yani bu bir zorunluluk.Kolay gelsin.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,711
Mesajlar
929,163
Kullanıcılar
452,418
Son üye
osmanlıevladı

Yeni konular

Geri
Üst