sayın arkadaşım motorlar 3 şekilde frenleme yapılır.
1- balatalı frenleme
2- dinamik frenleme
3- ani durdurma
balatalı frenleme ile alakalı açıklamayı sayın yunus yapmış.
dinamik frenleme: alternatif akımla çalışan elektrik motorlarının enerjisi kesildikten sonra stator sargılarına doğru gerilim verilerek durdurulmasına dinamik frenleme denir.
Asenkron çalışmasına devam ederken durdurma botonuna basılması ile
Şebeke enerjisi kesilir.Bu sefer sargılarına uygun bir doğru gerilim uygulanır.Sargılardan geçen doğru akım sabit ve düzgün manyetik alan meydana getirir.Manyetik alan içinde kalan içinde kalan rotor çubuklarından gerilim indüklenir. Rotor iletkenleri kısa devre olduğundan akım dolaşır.Rotorlardada manyetik alan meydana gelir.Stator manyetik alanın rotoru çekmesi sonucu rotor kısa sürede durur.
tabi bu uygulanacak doğru gerilimin hesaplanması vardır.
ANİ DURDURMA:Motorların ani devir yönünün değiştirilmesi prensibine göre çalışan frenlemedir.Motor bir yönde dönerken şebeke enerjisi kesilip ters yönde dönecek şekilde ( iki fazın yeri değiştirilerek )tekrar şebekeye bağlandığında motor ters yönde dönmek istediğinde önce devri azalır.Sonra durur ters yöne dönmeden şebekeden ayrılırsa motor ani durdurma ile frenlemiş olur. Motor ters yönde döneceği zaman şebekeden ayrılması motor miline monte edilen ve merkezkaç kuvvetle çalışan bi anahtar yardımıyla sağlanır. Ani durdurma anahtarının kontağı motor dururken açık , motor çalışırken kapalı durumdadır.Ani durdurma anahtarının motorun devri azalıp durduğunda kontağını açmasıyla kumanda devresinin enerjisini keser. Motor bu şekilde ani olarak durmuş olur.
Ani durdurm, ani devir yönü değişimi gibi gücü 5kw ınaltındaki motorlara uygulan
ek olarak balatalı frenlemede: frenleme bobinidoğru akımla çalışır
ATÖLYE 2