arkadaşlar AC 1000 w gücünde 220 volt gerilimde çalışan 1 cosfisi 0.60 olan 1 fazlı dinamo olduğunu varsayalım güç hesabını yaparsak
1000/220x0.60=7.57 Amper olur bu motoru farklı gerilimle çalıştırmaya kalksak nasıl bir sonuç alırız sorumu şöyle açayım 12 volt AC 138.8 Amper gücünde bir güç kaynağından beslersek
1000/12x0.60=138.8 Amper uygulasak ne olur çalışırmı yanarmı yada yada verimi artarmı düşermi bundan cosfi nasıl etkilenir sonuçda her iki gerilimin de hesabını yaptığımızda 1000W gücü buluyoruz
220x0.60x7.57=1000 w
12x138.8x0.60=1000 w
motor sargı direncini değiştirmeden akım ve gerilim oranlarını değiştirerek bu motoru çalıştırabilirmiyiz uygulama imkanı bulamadım deneyemedim kafama çok takılıyor ve teoride mümkün gözüküyor acaba olabilirmi
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
arkadaşım motorun dediğin şekil çalışması mümkün değil.çünkü uyguladığın voltaj düşük ama amperi çok yüksek. motor sargıları okadar yüksek akımı kaldıramaz.motor yanar.motorların yanma sebeblerinden biri voltajın düşmesidir motor kalkınma yapması için yüksek akım çekmesi gerekiyor.buda motor sargılarının yanmasına sebeb oluyor.motorlara termik koymamızın sebebide bu işte.inşallah anlatabilmişimdir.
peki ozaman kamyon yada otomobil benzeri araçlardaki marş dinamoları ve radyatör fanlarındaki dinamolar neden yanmıyor onların çalışma gerilimi 12 volt amperleride çok yüksek
peki ozaman kamyon yada otomobil benzeri araçlardaki marş dinamoları ve radyatör fanlarındaki dinamolar neden yanmıyor onların çalışma gerilimi 12 volt amperleride çok yüksek
Her motorun değişik hesapları vardır gerilime, güce, akıma göre değişiklikler gösterir.Dikkat etmişsinizdir o kamyonlarda kutup başına takılan kablolar 50 lik 70 lik kablolardır.
Güç kaynağının yüzlerce hatta binlerce amper verebilme yeteneğinin olması yükün bu akımı çekeceği anlamına gelmez.
Basitlik açısından omik bir yük düşün. Bu yükün direnci R olsun.
Bu yük, güç kaynağından V/R değerinde akım talep eder. Güç kaynağı bu akımı verebiliyorsa verir veremezse aşırı yüke biner ve bir süre sonra bozulur.
Eğer güç kaynağı talep edilenden çok daha fazlasını verebilecek kabiliyette olsa bile talep edilenden fazlasını vermez. (Bankadan kredi almaya kalktığında banka sana kasasını boşaltmıyor talep ettiğini veriyor değilmi?)
Motorun dönmesi için magneto motor kuvvetini saglaman gerekli bu kuvvet de N.I ye eşittir. sipir sayısını değiştiremiyeceğine göre akımı değiştirebileceğini zannedersin ama ne yazıkki her bir motorun tasarımında bu N.I degeri sabit olduğundan değiştiremezsin,zaten motor beslendiği gerilime göre akımı kendi belirler.düşük voltajda az akım çeker motor kalkış yapamaz,yüksek voltajda ise ısınır,sürekli kalırsada yanar.
arkadaşım arabalarda akü olduğundan dc akım vardır motorlarıda dc motordur ve senin dediğin gibi marş motoru veya diğer ufak motorlar sürekli 150 200 amper çekmez.senin okuduğun akünün maximum akım değeridir.yani sonuçta dediğin şekil motor yanar