Gerilim Düşerse Akım Artar mı?


Evet doğrudur. Çünkü her nonlineer (Capacitor ve Inductor) yükün bir Z(zet) Direnci vardır. Oda buradaki R (Ohm) dir.
 
Evet doğrudur. Çünkü her nonlineer (Capacitor ve Inductor) yükün bir Z(zet) Direnci vardır. Oda buradaki R (Ohm) dir.

Doğrudur hocam. Hatta biraz daha detaya girecek olursak:

Kapasitör eşdeğer devresi:


Burada:

C: ideal kapasite
R_ac: Frekans ve sıcaklıkla non-lineer değişen Ac dielektrik kayıplarına eşdeğer direnç
R_dc: Sıcaklıkla değişen Dielektrik sızıntı ve izolasyon direnci.
ESR: Eşdeğer seri direnç
L: Eşdeğer seri endüktans (ESL)
R_d, C_d: Eşdeğer Dielektrik absorbasyon (voltaj hafızası da denilir) Dielektrik materyal polarizasyonunu bir anda değiştiremez, tam şarj durumu için zaman gerekir.

Bobin eşdeğer devresi:


L: İdeal endüktans.
R_w: Sıcaklıkla artan seri direnç
R_i: Frekans, sıcaklık ve akımla değeri değişen değişen Manyetik çekirdek kayıplarına bağlı paralel direnç
C_p: Sarım self-kapasitansı.
 

Bu çizimleri benim pek vaktim olmadığımdan koyamamıştım. Ellerine sağlık Hocam.
 
Düzeltme: Pc ile bağlantılı olarak verdiğim örneklerde adı geçen "ups" ibaresi,"psu"(Bilgisayar güç kaynağı) olarak yazılacaktı,yanlışlıkla dikkatimden kaçarak yanlış yazılmıştır.Sadece "80+" sınıf psu'lar örnek verilip belirtilirken doğru yazılmıştır.İlginize istinaden düzeltiyorum.Saygılarımla.
 
Eski başlık hortlamış.
Ama hala ilgi görüyor.

Gerilim düşerse akım artar....
Bazı kaynaklarda böyle yazılıdır ve okuyanlar bunu yasa sanır.
Birim zamanda yapılması gereken iş sabit ise evet doğrudur.

Uygulamada ise doğru değildir.
Rezistans - ısıtıcı örneğinde olduğu gibi.
Tek sabit var o da direnç değeri.
Diğerleri fonksiyon.
Bu yüzden P=I2R deniliyor.
R sabit , gerilim düşerse güç düşer , birim zananda yapılan iş ( ısınma) düşer.
Bir fan düşünelim belirli miktar debisi var.
Motora uygulanan gerilim düşünce (asenkron olduğunu varsalım) belirli oranlarda devirde düşer , dolayısıyla yük sabit değildir , sorun olmaz.
(asenkron motorların devri gerilimle ayarlanır denemez !)
Lakin motorun milindeki yük illa deseydi , düşen gerilimle birlikde milden verilen mekanik enerjide düşecekti ve yük motoru limitleri dışında zorlayacaktı.
Bir başka değişle kayma artacak asenkron devir tıpkı TRnin adsl si gibi aşırı asenkron olacaktı.
Bu durum akım artışı olarak el sallar.
Motor dinamikleri sabit değildir.
İdeal bobin-kondansatör gibi davranmaz.
Hoş onlarda her frakansda ideal gibi davranmazlar ya neyse ayrı konu.

Bir yere enerji taşıyorsak tellerdeki akım kapasitesini düşünerek tasarım yaparız.
Belirli enerji için , belirli değerde gerilimi seçersek tel akımı ile , daha düşük gerilim seçersek tel akımı , arasında gerilimlere bağlı bir oran olacaktır.
Gerilim düşürdükçe akım artmalıdır.

Soruyu soran arkadaşın ve benzerlerinin kafası bu yüzden karışıyor.
Belirli bir durum için söylenilen bir söz her durum için geçerli sanılıyor.
 
Sn KAZIMUGUR; motor konusına farklı bir ayrıntı katmanız iyi olmuş.Böylece hortlayan bu eski konuya inşallah son noktayı koymuş oluruz.
Enerji taşınmasındaki söz ettiğiniz ilke tamamen doğrudur.Cihazlarla karıştırıp kafalarda soru işareti yaratan kısmı aynen dediğiniz gibi sadece,enerji nakil hatlarındaki gerilim-akım ilişkisinin ters olması,diğer çoğu cihazda ayrıca bu ilişkinin özel,cihazın sahip bulunduğu Elektrik vasıflarına bağlı olmasıdır.
Motor konusunda gerilim-akım ilişkisinde asenkron motorların,yükteyken gerilim düşmesinde,kayma durumunun artmasıyla ac. devresinde,tıpkı bir trafonun kısa devre sargılarının artmasıyla, trafonun daha fazla akım çekmesi prensibinde olduğu gibi,asenkron motorda da, ayni şekilde,gerilim düştüğünde mağnetik etkileşimdeki iki devre(Stator ve sincap kafesli kısa devreli olan rotor sargısı)arasında dediğiniz gibi kayma(açı)farkından dolayı artan mağnetik direnç sebebiyle şebekeden daha fazla akım çekmesi,hem teorik hem de pratik açıdan doğrudur.Motor konusunda örnek verirken bu özel durumu ayrı ayrı gözetmemiştim.
Ayni mantığı,senkron motor için düşünürsek,kayma boşta da,yükte de olmayacağından(Kayma durumunda (Motor; stator-rotor sabit mıknatıs veya elektromıknatıs etkileşiminin farklılığında, devreden tamamen çıkmasıyla, motor stop edip duruyor zannedersem.)gerilim düşüklüğünde şebekeden daha fazla akım çekmesi söz konusu olmayacaktır.Çünkü bir mağnetik direnç oluşması gibi bir durum bunlarda söz konusu değildir.Ancak statoru sbt.bir yük(İndüktif direnç) olarak ele aldığımızda,gerilim düşmesiyle akım düşmesi de muhakkak kabul edilecektir.
Üniversal motorların devir(Hızlanması) tamamen gerilimle akımın lineer ilişkisina bağlı olacağından(Fırçalı bir dc. motor gibi), gerilim düşümünde,omik dirençlerin gösterdiğine benzer olarak şebekeden,az işle orantılı(Düşük tork,moment) olarak daha az bir güç harcayarak(Yükte veya boşta)mantıken de şebekeden daha az akım çekeceği malumunuzdur.
Motorlarda kayma konusunu açmanız,olaya ayrı bir antiparantez açarak,ayrıntıları daha iyi bir şekilde incelememizi ayrıca sağlamış oldu.Katkılarınızdan dolayı ayrıca size teşekkür ediyorum.Saygılarımla.
 
güç formülü yanılmıyorsam P=V*I diye biliyordum ama akım=I ise neden karesini alıyoruz ve ne işe yarıyor.

Musaillim arkadaşımızın da dediği gibi formül, verilen değerlere göre değişik bir biçimde kullanılabilir.

P=U*I >>>>>> Gücü hesaplamak için olan formül
U=I*R >>>>>> Gerilimi hesaplamak için olan formül (OHM kanunu)
P=(I*R)*I >> Güç formulündeki U'yu kaldırıp yerine OHM kanunu koyduğunuzda oluşan formül
P=R*I2 >>>>> Güç formülünün son hali (Gerilimin bilinmediği yerde, gücü hesaplamak için kullanılır)
 
@YARARMAN , izninle küçük bir ek :
P=R*I2 de gerilimin bilinmemesi mümkün değildir.
R direncinden belirli I akımı akması için belirli gerilimin uygulanmış olması şarttır.
Ancak boyut analizlerinde olabildiğince, fonksiyon değerler değilde sabit sayılar ve tek boyutlu büyüklükler verilirse daha kolay gözlemlenir.
Sizin bunu bildiğinizden eminim ama okuyucu bazı arkadaşlarımızın kafası karışmasın diye belirtmek istedim , af ola.
 
Öncelikle ek bilgi için teşekkür ederim.
Ancak tossun2008 arkadaşımızın sorusuna istinaden ben o formülü açıkladım.
Benim; "Gerilimin bilinmediği yerde, gücü hesaplamak için kullanılır" cümlemi yanlış anlamışsın.
Gerilim bilinmemesi demek; devreye gerilimin uygulanmadığı demek değildirki.
Mesela senin önüne aşağıdaki gibi bir devre getirildi:


Devreye bir gerilim uygulanıyor ancak sen uygulanan o gerilimi bilmiyorsun.
Senden bu devredeki yükün ne kadar enerji harcandığı isteniyor W olarak.
Şimdi yukarıdaki formülü ele alalım.
P = R x I2
P = 5R x 4A
P = 20W
Burada gerilimi bilmiyorduk, değil mi?
Hadi şimdi de gerilimi bulalım.
P = U x I
20W = U x 2A
U = 20W / 2A
U = 10V
Böylelikle gerilimin bilinmediği, sadece akım ve yük direncinin bilindiği bir devrede;
P = R x I2 formulü ile hem gücü hesaplamıştık olduk hem de devreye uygulanan gerilimi.

Şimdi de aynı devre yine önüne başka bir şekilde getiriliyor.


Devreye bir gerilim uygulanıyor ancak bu sefer sen uygulanan o gerilimi biliyorsun.
Ve devredeki yükün direncini vermemişler.
O zaman sen hemen ünlü P = U x I formülüne başvuracaksın.
Bir de öyle yapalım.
P = U x I
P = 10V x 2A
P = 20W
Şimdi de direncimizin değerini bulalım.
P = R x I2
20W = R x 4A
R = 20W / 4A
R = 5R
Olay bundan ibaret.

Bunlar elektroniğin ve elektriğin çok temel kuralları.
Lütfen yukarıdaki yazdıklarımı kimse üzerine alınmasın.
Sadece bilgi amaçlı yazdım, kafaların karışmaması için...
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…