GRUNDIG V7000 Ampli Tamiri ve Bakımı

KÖTEK ve de SUMSUK
O noktaları, yani devredeki her şase noktası sistem sıfır noktası (trafonun şaseye bağlantısı) arasındaki dirençleri her gördüğün yerde ölçmelisin.
1 ohmluk direnç bile kabul edilemez.
Anfideki HUMM HORR GIRR seslerinin sebebidir.
 
Ton kontrol kısmındaki bass potu 40hzden önceki daha alt frekansları neden daha fazla yükseltiyor olabilir? Bilmediğim için soruyorum ama benim işime gelir çok ta güzel olur
Ton kontrol devreleri yapılırken iki temel unsur ile belirtilir.
1) Ton kontrol TURNOVER frekansları.
Bass ve tiz bölgesindeki aktif yükseltme (En fazla yükselttiği) frekansı.
(Ki bu benim tasarımlarımda 18Hz civarıdır)
Benim ton kontrol turnover frekansları ve karakteristiği 18Hz - 24kHz +/-20db
2) Aktif duyulabilir bölgedeki belli karakteristik.
Örneğin @serkan_48 in blaupuntk micronik A60 amplisi 100Hz-10kHz +/-8 db.



Halbuki bu ampli 50-60Hz leri daha fazla yükseltmektedir.
Bakın ve gudurun ecik

Eğer Serkan bu ampliyi modifiye eder de turnover frekanslarını daha alt ve üst seviyelerde optimal ayarlayabilirse, bu ampli de cenıfır olur.
Ancak Serkanın elindeki hoparlörler en düşük 60-70Hz leri verebiliyor sanırım.
 
Eve döner dönmez tamire başlayacağım hocam, ampliyi sorunsuz çalıştırdıktan sonra grounding için ölçümleri yapacağım.

Ton kontrol kısmı çok derin bir konuymuş, sordum ama öyle basit bir olay olmadığını sonradan fark ettim

Benim ampli 40hzi yükseltiyor ama daha aşağı frekansları daha da fazla yükseltiyor o halde. 40 Hz diye belirtilmiş olması kafa karıştırıcı. Bunu araştırıyorum sohbet konusunda belki sorabilirim

Loudness kapalıyken bas ve tiz potlarını sona kadar arttırdığımda grafikteki kırmızı çizgi gibi bir çıkış sinyali oluşuyor o halde sanırım.

Grafik birebir olmasa da esinlenmek için ekliyorum.
 

Ekli dosyalar

  • A20BEA14-EB50-470B-96F2-54485C03E072.png
    177 KB · Görüntüleme: 17
Benim ampli 40hzi yükseltiyor ama daha aşağı frekansları daha da fazla yükseltiyor o halde. 40 Hz diye belirtilmiş olması kafa karıştırıcı. Bunu araştırıyorum sohbet konusunda belki sorabilirim
Kafan karışmasın.
Grafikteki 40Hz e bakarsan 20Hz e göre daha az yükseltildiğini görebilirsin.
Zaten bu grafik genel literatürde böyle işlenir ve böyle olması icab eder.
Ama üretici firma teknik değerleri verirken belli frekanslardaki yükseltme değerini vermiş olabilir. Bu normaldir. Ancak verilen bu değerler turnover frekansları ise o ürüne şüphe ile bakabiliriz.
Bazı bilindik markalar turnover frekanslarını yüksek tutuyor. Bu da o üretimin değerini düşürüyor. Örneğin TECHNİCS ve MARANTZ gibi.
Eski üretimlerden PEYNİİR amplilerde çift turnover frekansı kullanılıyordu ve kullanıcı isteğine göre bu frekansları değiştirebiliyordu. Bu PEYNİİR'ler hala 2000$ civarı satılıyor.
 
TEKNİK BİLGİLER.
Turnover frekansları aktif yükseltme frekansı demektir.

Bir ton kontrol devresinin karakteristiği senin verdiğin şekildeki gibi değil de benim verdiğim şekil gibi ise, bu tür ton kontrol devreleri uygun olmayan devrelerdir.
Resme dikkat edilirse en fazla yükseltmenin olduğu frekanslar bass için 60Hz ler civarı tizler için ise10kHz civarıdır.
Bu tür ton kontrol devrelerinde aktif yükseltme frekansları zaten enstrumanlarda yüksek seviyede olan frekanslar oldukları için daha fazla yükseltmek aşırı doyum yaratacağı için çoğunlukla bu tür ton kontrollerde kazancın fazla açılması müziğin doğal yapısını değiştirmektedir.
(Boğulma veya çınlama gibi)
Eğer bir dinleyici amplisindeki bass veya tiz kontrollerini max açtığı halde herhangi bir rahatsızlık duymuyorsa, yani müziğin doğallığını bozmuyorsa o ton kontrol ideal olarak tasarlanmış demektir.
Bir ton kontrolün bu şekilde tasarlanıp yapılabilmesi ise o devrenin genel karakteristiğinin ölçümü ile sağlanabilir.
Bu sebeple bir ampli yapımında bu tür ölçümler son derece önem arzetmektedir. Aynı zamanda belli başlı ölçüm aletleri gerektirmektedir.
Ancak çoğu amatör arkadaşlar ölçümleri ilgili aletlerle değil kulakları ile yaptıkları için belli yerde tıkanmakta, bir türlü doğal sesi yakalayamamaktadırlar.
Bu anlattıklarım @ozgurece35 in TECHNICS amplisi ve bazı iyileştirme yapmış olduğum AKAI amplisi için uygulanmıştır. (Hilelerimden birisi)
 
Transistörler bugün itibariyle elime ulaştılar. Ben de hemen devreye lehimledim ve ampliyi çalıştırdım.
Hoparlör bağlamadan önce önceki sayfalarda belirttiğim tüten direnç tekrar duman çıkartacak mı diye kontrol ettim bir sorun görünmüyordu. Soğutuda ve transistörlerde de ısınma yoktu.

Problem olmadığına emin olduktan sonra hoparlörleri bağlayıp denediğimde de amplinin sorunsuz çalıştığına emin oldum. Transistörler dışında başka bir elemanı değiştirmedim bu arada.

Elimde bulunan eski kabinleri ve hoparlörleri bağlayıp test ettim özellikle loudness çok başarılı
Ampli özellikle bass bölgesinde oldukça başarılı gibi görünüyor. Nasıl tarif edebilirim bilmiyorum ama elimdeki 4 ve 6 ohm değerindeki hoparlörler çok güzel titreşiyorlar loudness açıkken.

Şimdi sıra grounding için ölçümleri yapmada.
Önceki sayfalarda şaseye yapılan garip bağlantı noktasını kalın bir kablo ile tekrar kasaya monte etmeyi düşündüğümü söylemiştim. Buna uygun olan elimdeki malzemelere bakacağım.

Bu arada grounding için kutu ile kartın hangi noktalarını ölçmem gerekiyor?

Bir de hoparlör bağlantı kısmını da modifiye etmem gerekiyor, mandallı tip konnektör bulup buraya uyarlamayı düşünüyorum.

Bu arada soğutucu bloğu komple suda yıkadım ama onu ordan çıkartmak için belki 1 saat uğraşmışımdır. Yamyam herifler kartın altındaki soğutucuyu tutan vidaya lehim atmışlardı. Bu vida kartın altından devre ile de temas ediyor tabii düzgün bir biçimde sabitledim o kısmı da.
 

Ekli dosyalar

  • IMG_2446.jpg
    363 KB · Görüntüleme: 14
Eğer boşta herhangi bir HUMM HIRR GIRR yoksa grounding normaldir.
Her ne kadar bu amplinin S/N özelliği iyi olmasa da boşta iken tatminkar olmalıdır.
GROUNDING ölçümleri şemadaki tüm elemanların şase noktası ile olan direnç değerleri ile ifade edilir.
Örneğin şaseye bağlı olan bir direnç şemada gösterilmiştir. Bu direncin şaseye olan ucunun direnci MUTLAK SIFIR OHM olmalıdır.
Aksi takdirde şase ile o bağlantı arasında bir sorun var demektir.
Ancak ampli bu vaziyette iken ve boştaki sesi HUMM yapmıyorsa herşey normal demektir.
Ampliyi elinde bulunan başka amplilerle kıyaslarsan bass karakteristiğinin çok üst düzeyde olduğunu anlayabilirsin. Piyasadaki çoğu ampli bu bass karakteristiğini veremez.
Şimdilik bu ampliyi bu hali ile çalıştırabilir ve hoparlörlerin dahil kaliteli bir sistemin tadını alabilirsin.
Umarım şimdiye kadar yapmış olduğumuz masraflar değmiştir.
 
HUMM GIRR yok fakat TISS var diğer STKlı amplideki gibi. Bu dip ses açtıkça artan cinsten. Abartılı bir seviyede değil ama var. Amplinin potunda da kısık seste ayarlama yaparken çok küçük bir mesafede biraz hışırtı geliyor.

Kontak temizleyici siparişim gelemedi bir türlü. Gelseydi pota da sıkıp bu sorunu da halledebilirdim en azından.
Bass konusunda ampli oldukça tatmin edici. Tam testi yarın gündüz vakti sesi biraz daha açarak deneyimleyeceğim

Grounding için şemadan bakarak ölçtüğüm noktaları yazacağım tekrar buraya.
 
HISS FISSS SISSS sesi normaldir.
Zaten bu ses olmasaydı bu amplinin fiyatı manyak olurdu.
Ne demiştik? S/N daha iyi olsaydı bu ampli binlerce lira ederdi.
Bu sesin tamamen yok edilebilmesi ne yazık ki üst seviye tasarımlarla alakalıdır. O sebeple bu HISSS sesinin normla olduğunu kabul etmemiz ve ampliyi bu haliyle kullanmamız gerekmektedir.
İşte üst seviye bir ampli ile normal seviye üretimin farkları bu gibi unsurlarda gizlidir.
@sasen1 in LM1875 li amplisinin band genişliği bu kadar geniş olsaydı ve aynı frekans bandında çalışıyor olsaydı bu kadar ucuza mal olmazdı.
Ama @ozgurece35 in TECHNICS amplisi band genişliği yüksek ve HUMM HISS TISS olmayan bir ampli olduğu için kıymetli bir üründür.
Tüm arkadaşların bu gibi üst seviye ürünlere sahip olabilmesini isterdim ama teknoloji ne yazık ki basit değildir.
Bence sen yarın westra hoparlörlerle bu ampliyi test et ve sonuçlarını değerlendir.
 
Hocam teşekkür ederim böyle bir ampliyi tavsiye ettiğiniz için cihazı çok beğendim.
Hazırlamış olduğumuz kabinlerle de test ettim, bass performansına hayran kaldım diyebilirim Özellikle loudness fonksiyonu çok fark ettiriyor. Şuan STKlı amplide duyamadığım alt basslar kulağa çok daha keyifli geliyor bu ampli ile.

O halde S/N için yapabileceğimiz bir şey yok diye anlıyorum. Bu durumda o bahsettiğim şase modifiyesini de yapmaya gerek kalmıyor sanırım.

Sadece ufak bir sorun fark ettim. Sağ ve sol kanalın eşit olmadığını düşünüyorum. Sol kanal sağ kanala göre çok az da olsa az ses veriyor. Ya da tam tersi sağ kanalda fazla kazanç var. Normal olan hangisi kestiremedim.
PCden sinyal verip çıkıştaki voltajı ölçtüğümde de buna emin oldum. Transistörler dışında başka bir devre elemanı değiştirmemiştim ama değiştirmek gerekiyor galiba. 470uF kondansatörleri de değiştireyim mi, yada hangi devre elemanını kontrol etmeliyim? Tüten direnç sağ kanaldaydı, onun değeri de normaldi o yüzden değiştirmemiştim.
Acaba ses açma potu mu bozuk diye düşünüp farklı seviyelerde de denedim yine aynı sorun vardı.

Sorunun ton kontrolden kaynaklı olup olmadığını öğrenmek için ton kontrol çıkışındaki sinyali nasıl ölçmeliyiz?

Loudness ile alakalı olmadığını düşünüyorum. Çünkü loudness kapalıyken de bu sorun devam ediyordu.
 
Son düzenleme:
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…