Hızlı dönen şaftın devrini saymak

Merhabalar;

Elektronik konusunda bende yardımcı olmaya çalışabilirim. Ama eğer profesyonel anlamda bi sistem geliştiriyorsanız benim önerim optik encoderlardan kullanmanız. Yüksek devirin kaç rpm olduğu önemli. Eğer çok uçuk devirlerse buna encoder ın gövdesi dayanmayabilir. Belli önerilen max devirleri var çünkü.

Ama sizin bahsettiğiniz sistem, yani kalemle shafta çizik atıp onu okumaktansa encoder kullanırsanız daha sağlıklı olur diye düşünüyorum. Çünkü zaten bu encoderların içinde çizgiler var ve optik göz oraları okuyor. Yani bi halkada 2000 tane siyah çizgi düşünün. Ve her siyah çizgiyi atladığında o anki açısını okuyabiliyorsunuz.

Encoder ın okunması konusunda da eğer yazılım bilginiz iyiyse kolayca halledersiniz basit bi algoritmayla. Anladığım kadarıyla motora dengesizliğine göre ağırlık eklenip balance yapılacak. Dengesizliğin oluştuğu anda encoder hangi açıdaysa onu direkt okuyup kolayca tespit edersiniz. Hatta bir de servo eklersiniz shaftı tutan, yazılım otomatik olarak dengesizlik olan açıya getirir motoru ve sizde balansınızı yaparsınız. Veya servo eklemesenizde ekranda görerek manual olarak çevirip doğru açıya getirirsiniz mesela..

Benimkiler sadece fikir ve öneri konuya tam hakim değilim bilginiz olsun...

İyi çalışmalar


KontrolKalemi Mobile ile gönderildi.
 
Mesele şu ki motorun miline hiç bir şey takılı olmamalı. Takılı olan, temas eden her şey accelerometer'ları yanıltacaktır. Bu nedenle motora dokunmadan devrini okumam lazım.

Bir tane Omron EE-SY671 photomicro sensör aldım. Tek başına bu sensörle konumlandırma yapamam ama accelerometer'ların sinüs grafiğiyle karşılaştırıp balansın bozuk olduğu noktaları bulabilirim gibi geliyor. Tabi şu anda bile sesli düşünüyorum. Çalışacak diye bir şey yok. Her şey teoride şimdilik.
 
Bu arada Canon'un lazerle çalışan rotary encoder'ları var ve başka rakipleri yok. Devir başına 40bin parça sayabilir diyor. Muazzam bir rakam fakat devir sayısı düşük. 2-3 bin civarında.
 
Peki biz kaç rpm lerden bahsediyoruz?


KontrolKalemi Mobile ile gönderildi.
 
Motor 25k civarında dönüyor ama hiç bir sensör bu hızları okuyamayacaktır. Bu yüzden sensörün sağlıklı okuma yapabildiği en yüksek devire kadar çıkartacağım motorun devrini. Tahminen 10k'yı geçmez.
 
Eğer şafta dokunmayla ilgili sorunumuz olmasaydı 25k yı da okuyabilirdik belki.. Peki bu bahsettiğiniz omron sensör işinizi görecek mi?

Bu arada şimdi düşündümde eğer şaftın hareket etmesi gibi bişey söz konusuysa x veya y ekseninde yani aşağı veya yukarı, benim bahsettiğim encoder ı parçalayacaktır. Ama eğer öyle bir sorunumuz yoksa ben bu encoderın accelerometerları etkileyeceğini sanmıyorum. Çünkü benim bahsettiğim encoder iki parçadan oluşuyor. Bir parçası motorun shaftına bağlanıyor diğeri gövdeye yani temas yok. Arada milim veya micron boşluk kalıyor ama yine gövdeyle shaft arasında herhangi bir temas olmuyor.

Usdigital in sitesine bi göz gezdirin isterseniz. Orda resimlerden daha iyi görebilirsiniz.

Konuya yabancı olduğum için bazı şeyleri atlayıp sizi yoruyor olabilirim, kusura bakmayın


KontrolKalemi Mobile ile gönderildi.
 
E5 Serisine bakarsanız ordaki kahverengi kısım gövdeye sabitleniyor, aluminyum üstünde fleksi ve çizgiler olan kısım ise shafta bağlanıyor. Siyah kısımlar ise sadece koruma amaçlı kılıf. Ve kahverengi kısım yani sensör ile çizgili fleksi yani cam kısım arasında temas yok.


KontrolKalemi Mobile ile gönderildi.
 
Absolute encoder kullanılabilir. Ama doğrudan motorun miline bağlayarak değil de kayışla deviri encoder'e aktararak. Böylece mili fazla etkilememiş olur.
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…