Arkadaşlar,
Merak ettiğim bir şey var. DC motorların çok büyük bir kısmı kare tip gövdeye sahip olmasına rağmen, bazılarıda silindirik tip gövdeye sahip.
silindirik ve kare gövde motorlar arasında aslında çokda fazla bir fark yoktur kare gövde motorların torkunun daha yüksek olduğu söylenmektedir.Silindirik gövde motorların endüvi boyları kısa ama endüvi çapları büyüktür buda devir kontrolünde sıkıntı yaratmaktadır kinetik enerji sebebi ile çap arttıkça endüvi volan vazifesi görmektedir.kare gövde motorlarda endüvi çapı küçük ama endüvi boyu uzundur devir kontrolünde daha rahat bir kontrol sağlanır.Aslında dc motorlarda gövdenin kare yada yuvarlak olması o kadar önemli değildir asıl önemli olan motorda kompanzasyon sargısının bulunup bulunmamasıdır kompanzasyon sargısı bulunan bir dc motor nominal akımının 1.6 katına kadar yüklenebilir.ve motor kollektöründe kıvılcım dahi göremezsiniz ama kompanzasyon sargısı olmayan bir dc motora 1.6 katı akım yüklediğinizde motorun kollektörünün arklandığını ve kömürlerin yandığını görürsünüz.500kw 560v 1000rpm 895A nominal akımı olan dc motordan 3000A akım geçirilmiş ve motor çalışmaya devam etmiştir.Motorda kompanzasyon sargısı mevcut 625kw 750v 1075 rpm 920A motordan 2000A akım geçirilmiş ve motor 3 saat sonra kollektörden patlamıştır motorda kompanzasyon sargısı yok.Edindiğimiz tecrübelere göre dc motorlarda kompanzasyon sargısının önemi çok büyük.