Jenaratörde kompanze

teoride bile olsa 110 kwlık fark yakıt tüketiminde önemli bir fark yaratır. yanlız bir şey daha var kondansatörler devreye girince kapasitif yük oluşturmazlar mı? aynı hesaba gelecekse faydası olmaz diye düşünüyorum.

Kardeş, endüktif yükler için kondansatörler yük değil, kaynak olarak davranır. Bu konuda kompanzasyon forumunu inceleye bilirsin.
 
kompanzasyonun yapılma nedenı tarzanca acıklıyacak olursak
gecmiş yıllara nazaran devasa şekilde artan elektrik abonesinin neden oldugu indüktif guc kaybını ve bundan dolayı cıkacak sorunları( gerılım dengesızlıgı vs vs) ortadan kaldırmak amacıyla yapılmıs bir uygulamadır

jenarator kullanımında elektrık tuketimi lokal oldugu nedenıyle kompanze uygulamasına gerek yoktur .

eger baska bır amacla yada buluşla bu yolu deneyen varsa orasını bılemeyız :)
 
kompanzasyonun yapılma nedenı tarzanca acıklıyacak olursak
gecmiş yıllara nazaran devasa şekilde artan elektrik abonesinin neden oldugu indüktif guc kaybını ve bundan dolayı cıkacak sorunları( gerılım dengesızlıgı vs vs) ortadan kaldırmak amacıyla yapılmıs bir uygulamadır

jenarator kullanımında elektrık tuketimi lokal oldugu nedenıyle kompanze uygulamasına gerek yoktur .

eger baska bır amacla yada buluşla bu yolu deneyen varsa orasını bılemeyız :)

Mustafa Bey
Jeneratör güçleri bildiğimiz üzere kVA cinsinden olur. Bu güç jeneratörden çekilen indüktif ve aktif gücün toplamıdır. Kompanzasyon yaparak jeneratörden endüktif çekmek zorunda kalınmaz, böylece jeneratörün bütün kapasitesini aktif güç olarak değerlendirebiliriz.(tabi bu durum teorik olarak böyle, pratikte başka engeller varsa jeneratör konusunda uzman arkadaşlar değerlendirebilir) Bunun buluşla bir alakası olduğunu düşünmüyorum.
Jeneratörlere kompanzasyon yapılmasının sakıncalı olmasının nedeni, jeneratörün sargıları ile, kompanzasyonun kapasitörlerinin rezonansa girip aşırı akım çekmesidir. Fakat yeni sistemlerde rezonans frekanslarındaki bu durum kontrol altına alınabilmektedir. Tabiiki fiyat-performans konusu göz ardı edilemez. Bu tür bir kompanzasyon sistemi için gereken para ve getirileri iyi değerlendirilmeli.

Saygılar.
 
Kardeş bu söylediğini biraz daha açarmısın?
Ben jeneratörlerde kompanzasyon önerilmemesinin sebebi olarak bazı harmonik frekanslarında jeneratör sargıları ile kompansazyon kondansatörlerinin rezonansa girmesinden dolayı aşırı akım çekmesi biliyordum.

Ama senin dediğin olay biraz farklı sanırım.

Bahsettiğim olayın açılacak pek bir tarafı yok aslında gayet net. Jeneratörden elde edilen aktif güç jeneratörün dizel motor kısmından aktarılan güçtür endüktif reaktif güçten dolayı oluşan gerilim düşümünü karşılamak için daha fazla mıknatıslanma akımı ve manyetik alan gerekir buda rotor sargılarına verilen uyartım akımının arttırılmasıyla gerçekleşir(Dolayısıyla kompanzasyonla yakıt tasarrufu sağlamak mümkün değildir!) bunuda AVR sağlar ve bu çevrimin sağlanması msn'ler mertebesindedir endüktif yüke en iyi(tristörlü-dinamik) kompanzasyon sisteminin etki süreside msn'ler mertebesindedir. Bu iki bağımsız etkinin çalışma süreci hemen hemen eş zamanlıdır dolayısıyla büyük problemdir.
Uzun lafın kısası 1 birim etkiyi yok etmek için 2 farklı güç aynı anda 1'er birim ters etki yaptığından tüm sistemi olumsuz etkiler bu sefer kondansatör fazla gelip röle çıkarma girişiminde bulunacak jeneratör uyartımım fazla geldi diye azaltmaya çalışacak istenmeyen geçici durumlar oluşacaktır.
Bize yakıt tasarrufuda sağlamayan bir işlem için böyle bir riske girmek mantıklı değildir jeneratör üreticilerinin tavsiyeleride bu doğrultudadır.Bilmem anlatabildim mi :rolleyes:
 
bu konu ile son günlerde anormal olarak ilgilenmekteyim tam yerine denk gelmiş.

ups ve jeneratörler başlığı altında açmış olduğum jeneratörlerde yüksek KVAR sorunu adlı konuda bu durumdan dolayı sorunlarım olduğunu yazmıştım.

https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/jeneratörlerde-yüksek-kvar-sorunu.35119/

şimdi biz doğru akım sistemi ile çalışan gemiler işletiyoruz ve yaşadığımız sorun ise yüksek reaktif ve harmonik sorunu.türkiyeden 2 firma ve rusyadan 1 firma bu işe 100 bin ila 250 bin euro arası fiyat teklifi vererek kompanzasyon ve harmonik filtre ile çözeceklerini beyan ettiler.gemiler amerikan yapımı geminin elektrik sistemini kuran firma ile irtibata geçtim dünya üzerinde denizlerden petrol çıkaran ve bizim gemilerle aynı sisteme sahip yüzlerce iş yapmış amerikada çok tanınan büyük bir firma.adamlardan gelen dökümantasyon da power factor corrector ve automatic KVAR adjuster adında iki sistemden bahsediliyor ve bunu kurmanız gerekiyor diye.şimdi sistemimin toplam yük ve elektrik makinalarının güçleri gibi detayları geçtim fiyat bekliyorum.
burada kullanılan sistem anladığım kadarıyla gene kondansatörler ile yapılmış bir kompanzasyon sistemi
 
sorunun mantığını ali arkadaşımız iyi anlamış teşekkür ediyorum ali arkadaşımızın söylediklerine şunuda ekliyeyim jenaratörde kompanze yapılınca anlık gerilim yükselmeleri ve darbeler oluyor şahin arkadaşımızın vermiş olduğu bilgilerde doğrudur ama tabi entesin mühendislerininde bi bildiği vardır diye düşünüyorum en azından bazı uygulamalar için gereklidir o uygulamalara özel yapılmıştır bunu öğrenmemiz lazım ali arkadışımız yakıta razı adama enerji lazım
 
sorunun mantığını ali arkadaşımız iyi anlamış teşekkür ediyorum ali arkadaşımızın söylediklerine şunuda ekliyeyim jenaratörde kompanze yapılınca anlık gerilim yükselmeleri ve darbeler oluyor şahin arkadaşımızın vermiş olduğu bilgilerde doğrudur ama tabi entesin mühendislerininde bi bildiği vardır diye düşünüyorum en azından bazı uygulamalar için gereklidir o uygulamalara özel yapılmıştır bunu öğrenmemiz lazım ali arkadışımız yakıta razı adama enerji lazım

Entes'in bu konudaki açıklaması düşük cosq ayarı ile sisteme destek olmak. hedef cosq:0,9'u geçmeyek şekilde set edilmesi. Cosq'su 0,8 altında olan tesislerde jeneratörün zorlanmaması için yapılmış bir ARGE çalışması. Açıklamaları bu doğrultuda gayet mantıklı.
 
Eğer elinizdeki jeneratör mevcut yükleriniz için yeterli geliyorsa kompanzasyon yapmanıza gerek yoktur. Ancak elinizdeki jeneratör yüklerinize yeterli gelmiyorsa kompanzasyon yapılarak reaktif enerjinin kompanzasyondan sağlanması gerekebilir ve bunun sonucunda jeneratörden daha fazla aktif enerji çekmenizi sağlar. Jeneratörü verimli bir şekilde kullanmak amacıyla Entes'in; bu mantıkla rolelerine bu seçeneği eklediğini düşünüyorum.

Birde şu olayı hatılarmak istiyorum. Jeneratör temini yapılırken tesiste büyük güçte motorlarınız buluuyorsa bunların demeraj akımlarını göz önüne alarak bu temini yapmanızı öneririm. Çünkü bazı durumalarda demeraj akımları çok yüksek olmaktadır. Nominal çalışmda jeneratör yeterli gelebilsede ilk demeraj anına yeterli gelmeyerek kendini korumaya alabilir. Örnek olarak 200 kW bir motor için 250 KVA jeneratör kullanabilmeniz bazı jeneratörlerde demeraj akımından dolayı kendini kormaya almasına sebep olmaktadır ve motor sürülememektedir.
 
tamam hoş kabul ettik ama bu güne kadar jenaratör uygulamalarında kompanza kullanmalın zararlı olduğunu biliyorduk helede full elektronik cihazların kullanıldığı fabrika ortamlarında (ani gerilim yükselmeleri ve darbelere sebeb olbileceğinden)bence bu uygulama kaba elektrik kullanılan yerlerde geçerlidir diye düşünüyorum
 
tamam hoş kabul ettik ama bu güne kadar jenaratör uygulamalarında kompanza kullanmalın zararlı olduğunu biliyorduk helede full elektronik cihazların kullanıldığı fabrika ortamlarında (ani gerilim yükselmeleri ve darbelere sebeb olbileceğinden)bence bu uygulama kaba elektrik kullanılan yerlerde geçerlidir diye düşünüyorum

Daha önce de belirttiğim gibi jeneratörlerde kompanzasyon kullanımının önerilmeme sebebi, bazı harmoniklerin frekanslarında (örneğin 5.harmonik,250Hz) jeneratörün sargıları ile kompanzasyonun konsansatörleri arasında rezonan oluşması ve ani akım yükselmeleri dir. Ama artık harmonik filtreli sistemlerde bu tür sıkıntılar engellenebilinmektedir.
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
130,163
Mesajlar
933,854
Kullanıcılar
453,277
Son üye
zkan78

Yeni konular

Geri
Üst