Merkezi kompanzasyon'dan sonra tek tek kompanzasyon mantıklı mı?

ulscnkrdmn

Üye
Katılım
28 Mar 2016
Mesajlar
5
Puanları
1
Yaş
28
Merhabalar

Başlıkta da belirttiğim gibi sorum : Merkezi Kompanzasyondan Sonra Tek Tek Kompanzasyon Mantıklı Mı?

Elimde güç faktörü 0.96 olan bir tesis var. Senelik güç tüketimi yaklaşık 52bin kW. Ve yine tesis içerisindeki büyük motorlardan bir kaçı senelik 12bin kW kadar tüketiyor ve 0.90 civarında değişiyor güç faktörleri. Yani tesisin toplam gücünün %23ü bu motorlarda. Bu ağır kalemlere tek tek kompanzasyon yapılması durumunda ne gibi artıları ve eksileri olur? Merkezi kompanzasyon üzerinde ne gibi revizeler gerekir?

Herkese iyi çalışmalar...
 
Son düzenleme:
Merhabalar

Başlıkta da belirttiğim gibi sorum : Merkezi Kompanzasyondan Sonra Tek Tek Kompanzasyon Mantıklı Mı?

Elimde güç faktörü 0.96 olan bir tesis var. Senelik güç tüketimi yaklaşık 52bin kW. Ve yine tesis içerisindeki büyük motorlardan bir kaçı senelik 12bin kW kadar tüketiyor ve 0.90 civarında değişiyor güç faktörleri. Yani tesisin toplam gücünün %23ü bu motorlarda. Bu ağır kalemlere tek tek kompanzasyon yapılması durumunda ne gibi artıları ve eksileri olur? Merkezi kompanzasyon üzerinde ne gibi revizeler gerekir?

Herkese iyi çalışmalar...


Merkezi kampanzasyon yaparsanız tek tek bölgesel kompanzasyon yapmanıza gerek kalmaz.Motorlara tek tek sabit kondansatör bağlarsanız yüklenme durumuna göre artıları eksileri olur.Mesela motor milindeki yük az ise tam yükü hesap ederek bağladığınız kondansatör fazla gelebilir.Yada milinde düşük yüke göre hesap etiğiniz kondansatör tam yükte yetersiz kalabilir.Bunları önlemek için reaktif güç kontrol rölesi kullanırız.Kademeleriniz düzenli dizayn edilmişse her türlü yük şartında röle ihtiyacı kadar kademeyi devreye alıp yada devreden çıkaracağı için merkezi kompanzasyon bölgesel kompanzasyondan daha avantajlıdır.
 
Öncelikle cevabınız için teşekkür ederim.

Tek tek kompanzasyon yapmak için bir destek alacağım ve kurulan cihaz kademeli olarak gereken kapasitif yükü bana sağlayacak. Yani bahsettiğiniz gibi sabit ve tek bir kondansatöre dayanan bir kompanzasyondan bahsetmiyorum bu noktada.

Merkezi kompanzasyon zaten %96 oranına çekmiş durumunda güç faktörünü. Yani teoride dediğiniz gibi tek tek kompanzasyona gerek yok. Ancak tek tek kompanzasyon yapılması durumunda da güç faktörü %90 olan bir motor 95lere çıkarılırsa kazanılan bu %5 oran net kar mı getirir? Yoksa merkezi kompanzasyonun yapacağı işi cihaz başındaki kompanzasyona yaptırmış mı oluruz? Merak ettiğim bu aslında.
 
Merhabalar

Başlıkta da belirttiğim gibi sorum : Merkezi Kompanzasyondan Sonra Tek Tek Kompanzasyon Mantıklı Mı?

Elimde güç faktörü 0.96 olan bir tesis var. Senelik güç tüketimi yaklaşık 52bin kW. Ve yine tesis içerisindeki büyük motorlardan bir kaçı senelik 12bin kW kadar tüketiyor ve 0.90 civarında değişiyor güç faktörleri. Yani tesisin toplam gücünün %23ü bu motorlarda. Bu ağır kalemlere tek tek kompanzasyon yapılması durumunda ne gibi artıları ve eksileri olur? Merkezi kompanzasyon üzerinde ne gibi revizeler gerekir?

Herkese iyi çalışmalar...
yapabilirsin ama yapma amacın ne anlayamadım eğer motorların sabit yük ise sıkıntı yok yapabilirsin ama değişken yüklü ise buna göre kondansatör hesabı değişecektir çünkü kondansatör hesabı aktif yük carpı tanjant 1 eksi tanjant 2 dir aktif yük değişirse ihtiyaçta değişecektir ayrıca kondansatörü direk motor klemenslerine bağlar iseniz bununda hesabı farklıdır daha maliyetli olur hem merkezi hem sabit yapmak tabiki karar sizin yapmak istiyorsanız yapabilirsiniz ama ihtiyacı düzgün hesap etmeniz gerekiyor ki sisteminiz düzgün çalışsın
 
Öncelikle cevabınız için teşekkür ederim.

Tek tek kompanzasyon yapmak için bir destek alacağım ve kurulan cihaz kademeli olarak gereken kapasitif yükü bana sağlayacak. Yani bahsettiğiniz gibi sabit ve tek bir kondansatöre dayanan bir kompanzasyondan bahsetmiyorum bu noktada.

Merkezi kompanzasyon zaten %96 oranına çekmiş durumunda güç faktörünü. Yani teoride dediğiniz gibi tek tek kompanzasyona gerek yok. Ancak tek tek kompanzasyon yapılması durumunda da güç faktörü %90 olan bir motor 95lere çıkarılırsa kazanılan bu %5 oran net kar mı getirir? Yoksa merkezi kompanzasyonun yapacağı işi cihaz başındaki kompanzasyona yaptırmış mı oluruz? Merak ettiğim bu aslında.


Bazı tanımlama hataları yapıyorsunuz yada bazı şeyleri yanlış anlıyorsunuz. Güç faktörü %90 diye tanım yok aktif güç çarpanı olan cosinüsfi olarak yüklerin yada sistemin cosinüsü belirlenir.Yani 0,90 cosinüs her ne kadar matematiksel olarak %90 a benziyorsa da tanım olarak %90 demek değildir.Yani 25,83 derece fazın kaydığını gösterir.Mesela % 90 dan kasıt cosinüsün 0,90 olması demekse %48 reaktif demektir.Siz bunu 0,95 değerine çekebilirseniz % 32 reaktifli duruma getirmiş olursunuz.Reaktif de % 16 lık fark oluşur özetle.Buradan da anlaşılacağı gibi cosinüsün 0,95 olması bile sizi cezadan kurtarmaz.Eğer kurulu gücünüz 50 kva nın altında ise %33-20 orana 50 kva nın üstü ise %15-20 oranlarına tabisiniz demektir.Sistemin 15-20 ye tabi olduğunu var sayarsak 0,988 den daha düşük cosinüs değeri sizi cezaya sokar buna göre kademelerinizi düzenlemelisiniz.Sayaç sizin ana cosinüs değerinize bakar ona göra fatura edilir.Söylediğim ceza sınırları içinde kalmak kaydıyla ilgili dağıtım şirketi size cezalı fatura çıkaramaz.
 
Son düzenleme:
Öncelikle cevabınız için teşekkür ederim.

Tek tek kompanzasyon yapmak için bir destek alacağım ve kurulan cihaz kademeli olarak gereken kapasitif yükü bana sağlayacak. Yani bahsettiğiniz gibi sabit ve tek bir kondansatöre dayanan bir kompanzasyondan bahsetmiyorum bu noktada.

Merkezi kompanzasyon zaten %96 oranına çekmiş durumunda güç faktörünü. Yani teoride dediğiniz gibi tek tek kompanzasyona gerek yok. Ancak tek tek kompanzasyon yapılması durumunda da güç faktörü %90 olan bir motor 95lere çıkarılırsa kazanılan bu %5 oran net kar mı getirir? Yoksa merkezi kompanzasyonun yapacağı işi cihaz başındaki kompanzasyona yaptırmış mı oluruz? Merak ettiğim bu aslında.

Motorun oranı %90 dan 95 ‘e çıkmaz. Motorun oranı hep %90(yük durumunu sabit diye düşünürsek öyledir yük değişirse oranda değişir) dır. Bu motorun yanına bağlayacağımız kondansatör motorun sargısından geçen akıma etki etmeyecek düzeydedir. Peki kondansatör nereye etki yapar yada ne etki yapar?

Kondansatör motorun şebekeden çekeceği reaktif gücü karşılayarak, motorun şebeke ile olan reaktif güç alışverişini önler. Bunu önlemesi hatlardan daha az akım çekilerek bakır kayıplarının azalması, trafoların yükünün azalması gibi şebeke için faydalar sağlar. Size çok katkısı olan bir şey değildir. Sınırlar içinde kalmaz isen, cezası vardır. Ceza ödememek için kompanzasyon yapmış oluyorsun bir nevi.

Bu durumda merkezde kontrollü olarak yapmak daha mantıklı görünüyor.
 
Hepinize teşekkür ederim. Uzmanlığım otomasyon üzerine olduğu için bu konuyu daha detaylı olarak incelemem gerektiğini düşünüyorum.

Konu ile alakalı olarak bir firmadan teklif aldım. Ve yüksek güç tüketen motorlar için merkezi kompanzasyona ek olarak tek tek kompanzasyon yapılması, bu durumda bu motorlar için %5lik bir tüketim düşümü olacağı söylendi. Yapılan test sonucu da bunu gösteriyor. Ve bu tasarruf cihaz maliyetini 2 sene içerisinde çıkaracak.

Benim merak ettiğim şey şu aslında, teknik donanımdan uzak sadece sayılar üzerinden kafamdakini sormaya tekrar çalışayım.

  • 100bin KW güç tüketen bir tesisim var. Merkezi kompanzasyon üzerindeki cosfi değerim 0.95.
  • Bu tesis içerisindeki en büyük motorlar 25bin KW tüketiyor yani tesisin 4de1i kadar. Ve cosfi değerim bu motorlar için ortalama 0.70. Bu motorlar için, motor başında kompanzasyon yapmak bana güç tüketiminde %5lik bir kazanç sağlıyor.
  • Şimdi soru şu : sistemin 4de1 gücünü tüketen bu motorlarda %5lik tasarruf sağlıyorsam totalde %1.25 tasarruf sağlamış mı oluyorum? Yada bunu yaparak sadece merkezi kompanzasyonun yapacağı işi motor başındaki kompanzasyona mı yaptırmış olup, kazancım sadece iki kompanzasyon panosu arasındaki kayıplar ve kondansatörlerin ömrünün uzaması mı oluyor?
Buradaki değerler sadece örnek teşkil etmesi amacıyla verilmiştir.Konu ile alakalı gerekli uzmanlığım olmadığından en basit şekilde açıklayabilirseniz çok sevinirim.
 
Yani firma bu şekilde yaparsak motorun aktif gücü %5 düşeceğini mi söyledi nasıl test edildi örnek bir sayaç bağlayıp yük ve gerilim sabit olmak üzere kondansatörlü ve kondansatörszmü test edildi nasıl yapıldı
 
30 yıl önceki ! numaralar hortlamış yine.O
zaman bu metodlara " cambaza bak " metodu diyorlardı.Şimdi daha sosyetik bir adıda vardır belki ;)100000kw lık tesisi-
niz varsa,kontaktör bobinlerini DC ye,sin-
yal ampullerini neona çevirin kafadan 200
kwh. tasarruf size.
 
Son düzenleme:
30 yıl önceki ! numaralar hortlamış yine.O
zaman bu metodlara " afiyet olsun " meto-
du diyorlardı.Şimdi daha sosyetik bir adıda
vardır belki ;)
Bende bunu merak etmiştim böyle birşey mümkün olamaz reaktif endüktif ve reaktif kapasitif ten ceza olsa bunu kompanzasyonla giderilirisiniz ama aktif tüketimi kompanzasyon la düşüremezsiniz
 

Forum istatistikleri

Konular
129,755
Mesajlar
929,697
Kullanıcılar
452,505
Son üye
ironman2112

Yeni konular

Geri
Üst