Metal işlemek için makine fikirleri

Kesinlikle, hatta kırlangıç geçmeyi bir adım daha ileri taşıyıp? Derlin gibi malzeme kullanarak yataklanabilir. Sürtünen yer olarak. En azından bilyalatın tek noktadan teması engellenmiş olur. Titreşim azalır.
 
Delrini ne amaçla kullanacağımızı anlamadım ama yataklamada delrin kullanmak doğru olmaz
 
Epeyce araştırdım. Benim fikrime göre, sabit veya hareketli köprü tasarıma göre birbirine eşit rijitliğe sahip olabilir;

Bizim genelde ürettiğimiz makinelerde hareketli köprülerin rijitliği bozan etkenler neler?
1- Köprüler yüksek oluyor.
2- Genelde alüminyum kullanıyoruz.

Şimdi bir kere makine komple kalın etli demir veya çelik profilden olacak. O kesin. Yani malzeme alüminyum değil çok daha sert olan demir veya çelik. Et kalınlığı da fazla. Geriye ne kalıyor? Hareketli mi olsun sabit mi?

Madem hareketli köprüyü zayıflatan etken köprünün uzun olması, biz de köprüyü kısa yaparız ama bu durumda Z'nin hareket mesafesi kısalacak. Bunu da tablayla bütünleşik olan, araba raylarını monte edeceğimiz kısımları yükseltiriz.

Mesela:



Köprü gördüğünüz gibi çok kısa ama üzerinde durduğu duvarlar yüksek. Bu duvarlar da gövdeyle bütünleşik (kaynaklı) olduğu için epeyce sağlam olacak diye düşünüyorum.

Sabit köprü de güzel ama:
1- Makinenin tablası hareket ediyor. 500x500mm bir tabla var diyelim. Bir kere bu tablanın tamamını kullanılamaz. Hareketli veya sabit köprülü her makinede olduğu gibi kenarlardan bir miktar fire verir. Sabit köprülü makinelerde durum biraz daha vahim. Tablanın Y eksenindeki sınır çizgisini spindle ile aynı hizaya getirmek için tabla dışarı çıkmak zorunda. Bu durumda tablanın 4 tane olan arabaların üstüne neredeyse tabla ağırlığı kadar fazladan yük binecek ve bu yükün ağırlık merkezi o karenin (arabaların oluşturduğu alan) dışında olacak. Demek istediğim yarım kilo ağırlığı olan ve 1 metre uzunluğunda bir çubuğun ortasından tek parmakla çok rahat taşıyabiliriz ama aynı çubuğu ucundan 2 parmakla bile yere paralel tutamayız. Tutsak bile çok kısa sürer. Parmaklar yorulur. Aynı durum arabalar için de geçerli.

Demek istediğim, mesela 500x500mm çalışma alanı olan sabit köprülü bir makine yapmak istiyorsak bu makinenin ebatları kaba hesap yapmadan 1500x1500mm civarında olacak.
 
Bahsettiğimiz makinenin köprüsü belki 100kg olacak. Delrin dayanmaz. Bir de eninde sonunda plastiktir. Esner.
 
aklıma şunlar geliyor,

evet köprülü sisteminde kendi içinde, ayrı tipleri var.

yüksek köprülü, tek bacaklı, alçak bacaklı vs.
bunlarda bir etmen ama, busefer, daha fazla malzeme ve ağırlık bindireceksiniz.. buda titreşimi ve esnemeyi arttıracak. Milling machine dediklerini dökümden yapıp tek sütunla çözdüklerinden sanırım adı milling machine.. genede denenebilir. kullanım olarak evet çok kayıp var ama doğru yöntem özellikle sert metaller için, moving bed tasarımı olur diye düşünüyorum.. buarada, yataklama için dediğim derlin değil aslında, keçe gibi birşey.. tek noktadan temas etmeyen bir yapı. şu örnek gibi ama bunun kare kızaklısı gibi tam anlatamadım ama bilye kullanılmayandan bahsediyorum.

 
Demek istediğim, mesela 500x500mm çalışma alanı olan sabit köprülü bir makine yapmak istiyorsak bu makinenin ebatları kaba hesap yapmadan 1500x1500mm civarında olacak.

Y ekseni için üç katı biraz abartılı. Sanırım iki katı epeyce doğru ve yaklaşık bir değer verecektir.

Tablaya arabalar yerleştirilirken kenarlardan biraz taşacak şekilde olmasının yük dağılımı açısından faydası var. Toplam 6 birim Y uzunluğu için, 1+4+1 civarı (kenarlarda 1 birim boşluk, ortada 4 birim) araba yerleşimi uygun olabilir. Büyük parçalarda yükün dağılacağını ve küçük parçalarda ise genelde orta kısım kullanılacağını düşünürsek 1.25+3.5+1.25 bile kurtarabilir.

Sanırım X ekseninde, köprü tipine bağlı bir fark oluşmuyor.
 
Son düzenleme:
Ben yazarken hesabı arabalar zeminde, raylar tablada diye düşünerek yazdım. Söylediğiniz gibi tersi olursa yani arabalar tabla tarafında olursa ağırlık merkezi problemi olmaz çünkü mekinenin zemini de uzun olacak ve boydan boya ray döşeli olacak. Yine değişmiyor. Evet, 3 kat fazla ama 2 kat da yeterince fazla benim için. Yer sıkıntısından dolayı.
 
Adam şehrin kanalizasyon tüneline kaçak atölye mi yapmış anlamadım ki. Ne biçim yer o öyle.
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…