Epeyce araştırdım. Benim fikrime göre, sabit veya hareketli köprü tasarıma göre birbirine eşit rijitliğe sahip olabilir;
Bizim genelde ürettiğimiz makinelerde hareketli köprülerin rijitliği bozan etkenler neler?
1- Köprüler yüksek oluyor.
2- Genelde alüminyum kullanıyoruz.
Şimdi bir kere makine komple kalın etli demir veya çelik profilden olacak. O kesin. Yani malzeme alüminyum değil çok daha sert olan demir veya çelik. Et kalınlığı da fazla. Geriye ne kalıyor? Hareketli mi olsun sabit mi?
Madem hareketli köprüyü zayıflatan etken köprünün uzun olması, biz de köprüyü kısa yaparız ama bu durumda Z'nin hareket mesafesi kısalacak. Bunu da tablayla bütünleşik olan, araba raylarını monte edeceğimiz kısımları yükseltiriz.
Mesela:
Köprü gördüğünüz gibi çok kısa ama üzerinde durduğu duvarlar yüksek. Bu duvarlar da gövdeyle bütünleşik (kaynaklı) olduğu için epeyce sağlam olacak diye düşünüyorum.
Sabit köprü de güzel ama:
1- Makinenin tablası hareket ediyor. 500x500mm bir tabla var diyelim. Bir kere bu tablanın tamamını kullanılamaz. Hareketli veya sabit köprülü her makinede olduğu gibi kenarlardan bir miktar fire verir. Sabit köprülü makinelerde durum biraz daha vahim. Tablanın Y eksenindeki sınır çizgisini spindle ile aynı hizaya getirmek için tabla dışarı çıkmak zorunda. Bu durumda tablanın 4 tane olan arabaların üstüne neredeyse tabla ağırlığı kadar fazladan yük binecek ve bu yükün ağırlık merkezi o karenin (arabaların oluşturduğu alan) dışında olacak. Demek istediğim yarım kilo ağırlığı olan ve 1 metre uzunluğunda bir çubuğun ortasından tek parmakla çok rahat taşıyabiliriz ama aynı çubuğu ucundan 2 parmakla bile yere paralel tutamayız. Tutsak bile çok kısa sürer. Parmaklar yorulur. Aynı durum arabalar için de geçerli.
Demek istediğim, mesela 500x500mm çalışma alanı olan sabit köprülü bir makine yapmak istiyorsak bu makinenin ebatları kaba hesap yapmadan 1500x1500mm civarında olacak.