Motor Milinde Sertleşme ( Ani/Manyetik Fren)

Katılım
25 Mar 2012
Mesajlar
17
Puanları
1
Merhaba Arkadaşlar, Bu Motorla İlgili Daha Önce Amper ölçemediğim İçin Başlık Açmıştım şimdi farklı bir boyuttaki problemim için açım. Şöyleki;

24 Volt dc bir motorum var. Bunu Mekanik Bir Sistemle Sabit Olarak Çevirip, Sabit Olarak Belli Bir Akım Alıyorum. Fakat Motorun Ayaklarına Herhangi Bir Cisim (Yük) Bağlayınca Motor Milinde Ani Fren ( Manyetik Frenleme Olduğunu Söylediler ) Oluşuyor. Bu Olay: Hem Mekanik Sistemime Zarar Veriyor ( Tork Arttığı İçin Sistem, Gereken Gücü Karşılayamıyor.) Hemde Bağladığım Cismi Kullanamıyorum. Yani Bir Akım Alamıyorum. Bununla İlgili Bir Kaç Sorum Olacak:

1) Manyetik Fren Yada Şu Ani Fren Nedir? Neden Ve Nasıl Gerçekleşir?

2) Bu Problemin Önüne Geçebilir Miyim? Bunu Yapabilirsem Nasıl Yaparım?

3) Motorun Ve Aldığım Enerjinin Akım Türünü Değiştirsem Yani Ac Bir Motor Kullansam Problemimi Çözmeye Yetermi?

4) Ac Bir Motor Kullanmam Neyi Değiştirir??



Motorun Markası Ve Modeli: 24 Volt ''PROMOTEC'' Dc Motor.


Cevap Verenlere Yada Vakit Ayırıp Okuyanlara Sonsuz Teşekkürler... :)
 
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Motorunuz elektronik devre ile kontrol ediliyorsa; yük verdiğinizde akım ayarı düşük geldiğinden tork da kalıyor olabilir. Kart üzerinde o trımpot u bulup değeri biraz yükseltin. Ama önce imkan varsa motorun etiket akımı ile çektiği akımı ölçünüz.
 
Motorunuz elektronik devre ile kontrol ediliyorsa; yük verdiğinizde akım ayarı düşük geldiğinden tork da kalıyor olabilir. Kart üzerinde o trımpot u bulup değeri biraz yükseltin. Ama önce imkan varsa motorun etiket akımı ile çektiği akımı ölçünüz.

Üstat Sanırım Kendimi İfade Edemedim Yada Seni Yanlış Anladım.

Ben Bu Dc Motoru Ters Yönde Çevirerek(Mekanik Bir Sistemle Çeviriyorum) Elektrik Üretiyorum. Bu Elektriği Kullanmaya Çalıştığımda İse Motor Milinde Kasılma Oluyor. Yani Kaynaktan Motora Enerji Vermiyorum Ki Kontrol Devrem Olsun, Sadece Bu Motoru Elektrik Kaynağı (Üreteç) Olarak Kullanıyorum. Ama Led Yakmaktan Öteye Gidemedim. Çünkü Bi Yük Bağladığım Gibi Elektrik Üretmek Benim İçin Sıkıntı Oluyor, Motor Mili Dönmüyor.
 
Merhaba Arkadaşlar, Bu Motorla İlgili Daha Önce Amper ölçemediğim İçin Başlık Açmıştım şimdi farklı bir boyuttaki problemim için açım. Şöyleki;

24 Volt dc bir motorum var. Bunu Mekanik Bir Sistemle Sabit Olarak Çevirip, Sabit Olarak Belli Bir Akım Alıyorum. Fakat Motorun Ayaklarına Herhangi Bir Cisim (Yük) Bağlayınca Motor Milinde Ani Fren ( Manyetik Frenleme Olduğunu Söylediler ) Oluşuyor. Bu Olay: Hem Mekanik Sistemime Zarar Veriyor ( Tork Arttığı İçin Sistem, Gereken Gücü Karşılayamıyor.) Hemde Bağladığım Cismi Kullanamıyorum. Yani Bir Akım Alamıyorum. Bununla İlgili Bir Kaç Sorum Olacak:

1) Manyetik Fren Yada Şu Ani Fren Nedir? Neden Ve Nasıl Gerçekleşir?

2) Bu Problemin Önüne Geçebilir Miyim? Bunu Yapabilirsem Nasıl Yaparım?

3) Motorun Ve Aldığım Enerjinin Akım Türünü Değiştirsem Yani Ac Bir Motor Kullansam Problemimi Çözmeye Yetermi?

4) Ac Bir Motor Kullanmam Neyi Değiştirir??



Motorun Markası Ve Modeli: 24 Volt ''PROMOTEC'' Dc Motor.


Cevap Verenlere Yada Vakit Ayırıp Okuyanlara Sonsuz Teşekkürler... :)

Dc. motoru bir dinamo gibi kullanıp elektrik üretmek ve bunu uygun yüke bağlamak istemişsiniz.Bunu yaparken mekanik enerjiyi kendiniz verip uyguladığınız(Mekanik Bir Sistemle Sabit Olarak Çevirip)ifadenizden sonuç olarak çıkıyor.Burada elektrik enerjisi üretiminde ince bir ayrıntı vardır sizin göremediğiniz ve nedenini sorduğunuz da aslında şudur;Bir otomobildeki alternatör veya bir elektrojen gruptaki bir ac. jeneratör de mekanik enerjiyi alıp ac.şeklinde elektrik enerjisine dönüştürürken,çıkış kutup uçları boştayken veya yükteyken,sizin sözünü ettiğiniz ani yüke bağlanmalarda,eğer bunları besleyen mekanik enerji kaynağı, sizin uyguladığınız ve milinin dönme durumu,yine sizin elinizle hissedebileceğiniz şekilde olsaydı,hem jenaratörü,hem de otomobil şarj dinamosunun,yüke bağlandıklarında ani olarak bloke olabildiğini mutlaka hissedecektiniz.Ama her iki kaynak da,bir içten yanmalı dizel veya benzinli motorla çalışırken,kayış veya direk mile akuple olarak hareketi alırlarken,hiçbir ani duraksama,milin engellenip bloke edilmeye çalışıldığı tarafımızdan hissedilemezdi.Çünkü uygulanan mekanik güç,otomobilde en az 60-75 BG,jeneratörde de büyüklüğüne göre daha büyük olan beygir güçleridir.Yüke geçişlerde jenaratörde yalnızca iyi bir kulağınız bulunuyorsa,boştaki sesler ile yüke geçişte(Bağlanmada) bir ses farkını duyabilirsiniz,daha doğrusu bir vınıltının ses frekansında çok küçük bir değişme olur yüke bağlanırken,ama çok dikkatli dinlemeyle bu farkedilebilir,çünkü ses farkı yok denecek kadar azdır.Her iki kaynakta da,uygulanan mekanik güç kaynağı(Mekanik gücü sağlayan içten yanmalı motor gibi) güç olarak üretici jeneratördan bir miktar daha büyüktür.Bu nedenle ancak çıkış uçları kısa devre edilip,yüksek kısa devre akımları jeneratörün içinden geçtiğinde,asıl frenleyici kuvvetin büyüklüğü ve belirgin olarak sesteki farklılık da,ancak o zaman ortaya tam olarak çıkar.Tam bir kısa devrede her ikisi de bir fren balatasıyla fren yapılıyormuş gibi yavaşlamaya çalışacaktır.

Sizin sisteminizdeki yavaşlama ise,mekanik sistemdeki motor devrini artırmak amaçlı elle çevirdiğiniz redüktör sisteminde,devir arttırımının yapılması sırasında,devirle ters orantılı olarak,redüktörün çıkış milindeki torkun da düşmesidir.Yani aslında elinizle kolayca çevirdiğiniz bu dişli sistemindeki çıkış gücü(Tork),yalnızca motor boştayken,yüke bağlı değilken rahatça döner,çünkü kendisini oluşturan nedene karşı koyan zıt yönde oluşan indüksiyon akımları,çıkış uçları boştayken motorun rotorundan dolaşıp geçerek bir frenleme etkisi yapamazlar.Aksi durumda,elle döndürürken,uçlar kısa devre veya yüke bağlıyken indüksiyon akımları,bu rotordan akacağından,fren etkisiyle durdurmak ister ve mil sertleşir.Sizin kol kuvvetiniz,ikinci yüklü durumdayken,dc motor mili bir şelalenin,çağlayanın altında düşen su gücüyle paletlerinin döndüğü bir su çarkı(Türbini) olabilseydi,boşta da yükte de ayni otomobildeki şarj dinamosu gibi rahatça etkilenmeden,siz de bu ani yüklenmeleri,siz elektiriği alıp uygularken ve kullanırken görmemiş ve hissedememiş olacaktınız.Yani daha büyük bir mekanik güç,eğer uygulanabilseydi,bu geçişler tarafınızdan hiç de hissedilmezdi aslında.İşte asıl sorun buradaki güç yetmezliğindedir,tüm sorununuz aslında tam olarak da buradadır.

Sorular ve Cevaplar:

S:1)Ani Fren Nedir? Neden Ve Nasıl Gerçekleşir?

C:1)Manyetik fren;elektik üreten üreteçlerde(Dinamo,alternatör,manyeto gibi)kendisini oluşturan nedene karşı koyan indüksiyon akımlarının oluşturduğu manyetik alanla,satatordaki manyetik alanların zıt olarak bir engelleme gücüdür.Elektrikli otomobillerin bazılarında,motor-jenaratör olarak kullanılan ortak bir tersinir motor,frenlemede uçları aküye bağlanarak,fren enerjisi,balatalarda ısı enerjisi şeklinde değil,elektrik enerjisi şeklinde motorda frenleme kuvvetine dönüşürken,üretilen elektrik enerjisi,bataryada şarj şeklinde depolanmış,boşa gitmemiş olur.Ani fren,anlık olarak,yani bir şok şeklinde ortaya çıkmışı,ama yine manyetik türde olan bir frenleme gücüdür.

Neden:Elektrik üretmeye çalışmak
Karşı koyan güç:Rotorda değişken mağnetik alanda,sargılaronda ortaya çıkan indüksiyon akımlarının bir mağnetik alan oluştrarak zıt olarak statordaki mağnetik alana karşı oluşan bu kuvvetin,statora karşı rahatça dönmede direnmesi,frenleme,mili yavaşlatmaya çalışması
Bunun hissedilmesinin önlenmesi:Motor anma gücünün daha üstünde olan mekanik bir döndürme gücünün(Torkun)motora verilmesi

S:2) Bu Problemin Önüne Geçebilir Miyim? Bunu Yapabilirsem Nasıl Yaparım?

C:2)Daha büyük mekanik gücü(Torku) rahatça,bu redüktöre devir artırımında verebilecek insan kolu dışında kalan,başka mekanik güç kaynakları veya devir attırımını,torku düşürmeden yapabilen başka çok kutuplu,daha az devirde ayni elektriği(Voltaj ve amperi) verebilen başka dc.motor türleri.

S:3)Motorun Ve Aldığım Enerjinin Akım Türünü Değiştirsem Yani Ac Bir Motor Kullansam Problemimi Çözmeye Yetermi?

C:3)Ayni devir ve torka gerek duyan ac. veya dc. alternatör veya dc. motor da olsa problem ayni olur.Ya torku çok azaltmadan düşük devirle de ayni voltajı veren bir dc veya ac. jeneratör,ya da ilk baştan tahrik etmede başka daha güçlü mekanik bir sistem olmalı ki,devir artışıyla güç düşmesi(tork) az olsun ve redüktör çıkışında,yükteyken de motoru çok rahat çevirebilsin.

4) Ac Bir Motor Kullanmam Neyi Değiştirir??

C:4)Yukarıda da geçtiği gibi ac. de olsa,dc.motor da olsa,devir çok yükseldiğinde güç düşüyor,ancak mili boştayken,rahat ve frenlenmeden döndürülüyorsa,bunun çözümü başka düşük devirlerde de rahatça elektrik üreten,başka tür dc. veya ac. motor yapıları veya ayni elinizdeki sisteme daha büyük mekanik güçler (Su değirmeni,buhar makinesi,buhar türbini,içten yanmalı motor,vb.)eğer sistemde başka bir değişiklik yapılmayacaksa,ayni kalacaksa uygulanabilmesidir.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Öncelikle Cevabınız İçin Çok Çok Teşekkür Ederim.

Şimdi Tam Olarak Anlamadığım Bir şey Var, Ben Kullandığım Dinamo'nun (Dc Motorun) Kapasitesini Arttırırsam Mil'de Frenleme Olmayacak Mıdır?

Yani Açıkçası Mekanik Sistemimi Değiştiremem Ve Bana Bu Sistemde Dinamo'nın Uçları Boştayken Çalıştırdığım Kadar Volt Ve Amper Lazım. Bunu Sadece Daha Az Bir Devirde Bana Verebilecek Bir Dinamo Kullanmakla Mı Temin Edebilirim ??
 
Cevaplar:
1.Hayır,tam tersine olarak ayni şartlarda dc. motorun kapasitesi(Watt.gücü) artarsa daha zor,azalırsa ise, daha kolay kol gücüyle devri arttırılan bir düzenle dönebilir.
2.Evet,daha düşük devirlerde volt ve amperi(Watt. gücünü) kolayca çıkışta veren dc. motorları, fazla bir devir artmasıyla,tork kaybı olmadan,direk olarak miline mekanik dönme gücü uygulanarak da elektrik üretebilirler.Bu amaçla,rüzgar türbinlerinde,el yapımı neodyum mıknatıslar,çok kutuplu olacak düzende elle yerleştirilir ve bireysel imalatları bu amaçla(Düşük devirde kolay elektrik eldesi için) yapılır,bunu biliyorsunuz.Sistem çok kutuplu olunca(HES'lerdeki francis türbin çıkışlarına direk bağlı dev jeneratörler de çok kutupludur,suyla dönerek devir arttırımı olmadan rahatça Şebeke ac. voltajlarını,yükseltici trafoya verilmeden önce üretirler) rüzgar biraz da döndürse,devir arttırımına gerek olmadan verimli elektrik elde edilebilir bu rüzgar türbinlerinde.Ancak bir otomobil alternetörü(Şarj dinamosu) ancak 2000-3000 dev/dak'dan aşağı,rölanti devirlerinde yine voltaj üretir,ama randımanı ve çıkış voltajıyla ve amperi, 3000 dev/dak.'daki gibi olmaz.Bunlar günümüzdeki örnekleridir.Bunları baz alarak bir dc. motor veya bir ac. alternatör seçiminizi en doğru şekilde yapabilmenizi yine tamamen size bırakıyorum.Kolay gelsin.
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
129,692
Mesajlar
929,049
Kullanıcılar
452,397
Son üye
otomasyon1es

Yeni konular

Geri
Üst