CEVDET ÇALIK
Profesyonel Üye
- Katılım
- 30 Ara 2009
- Mesajlar
- 1,058
- Puanları
- 481
- Yaş
- 54
Şunu düşünün, bayır yukarı (trafik sıkışması nedeni ile durmuş) bir
otomobili (yani yüklü), istop ettirmeden kaldırmak zordur.
Bir asenkron motorlu sistem de ilk anda yüklüdür ve şansızlık o ki, motora
yerinden kalksın diye tam gerilim uygulanmıştır. Bu şuna benzer, normal gerilim
altında bir motor, yüklenir, yüklenir taa ki durana kadar. İşte bir motorun en
yüklü durumu, yükün altında ezilip durmak zorunda kaldığı andır. İşte yolverme
anı da bunun özdeşidir. Motor tam gerilim altındadır ve motor yüklü olup
durmaktadır. İşte bu nedenle en yüklü duruma ilişkin akımı çeker, yani normal
yük akımından 4 ila 10 kat fazla akım.
Bir hattı sadece bir omik dirençten ibaret var sayın (bakırın da bir direnci
vardır). Hatta 1 fazlı olsun. Hat başı ile motor arasındaki mesafe de 100m
olsun. Bir bakır iletkenin direnci de 1 Ohm olsun. Buradan, faz iletkenin
direnci 1 ohm, nötr (dönüş iletkeni) direnci de 1 ohm yani toplam 2 ohmluk bir
hat direnci oluşur.
Şimdi hat başında 220 V olsun. Hat sonunda da motor var. Sözüm ona motorun
nominal akımı da 1 A olsun.
Hat üzerindeki gerlim düşümü ΔV=I x Toplam R = 1 A x 2 Ohm = 2 Volt
Yani hat üstünde 2 V luk gerilim düşümü olur. Hat başında 220 V
olduğundan, motor üstüne düşecek gerilim 218 V olacaktır.
Şimdi aynı motorun yolalma anını düşünün ve sözüm ona 10 katı akım çeksin
yani 10A. Gerilim düşümünü yeniden hesaplayalım:
ΔV=I x Toplam R = 10
A x 2 Ohm = 20 Volt
Hat başında 220 V olduğundan, motor üstüne düşecek gerilim 200 V olacaktır.
Bu noktada (hat sonunda motora paralel devrelerde) örneğin lamba gibi yükler
varsa, yolalma süresince üzerlerine 220V yerine 200V düşecek yol aldıktan
sonra da yaklaşık 218V düşecektir. Yani lambadaki göz kırpma hadisesini çoğu
kullanıcı fark edecektir.
Bunu çok basitçe, asansöre bindiğinizde, asansör harekete başlama anında,
asansör kabinindeki lambanın parlaklığının değişmesinden anlayabilirsiniz.
otomobili (yani yüklü), istop ettirmeden kaldırmak zordur.
Bir asenkron motorlu sistem de ilk anda yüklüdür ve şansızlık o ki, motora
yerinden kalksın diye tam gerilim uygulanmıştır. Bu şuna benzer, normal gerilim
altında bir motor, yüklenir, yüklenir taa ki durana kadar. İşte bir motorun en
yüklü durumu, yükün altında ezilip durmak zorunda kaldığı andır. İşte yolverme
anı da bunun özdeşidir. Motor tam gerilim altındadır ve motor yüklü olup
durmaktadır. İşte bu nedenle en yüklü duruma ilişkin akımı çeker, yani normal
yük akımından 4 ila 10 kat fazla akım.
Bir hattı sadece bir omik dirençten ibaret var sayın (bakırın da bir direnci
vardır). Hatta 1 fazlı olsun. Hat başı ile motor arasındaki mesafe de 100m
olsun. Bir bakır iletkenin direnci de 1 Ohm olsun. Buradan, faz iletkenin
direnci 1 ohm, nötr (dönüş iletkeni) direnci de 1 ohm yani toplam 2 ohmluk bir
hat direnci oluşur.
Şimdi hat başında 220 V olsun. Hat sonunda da motor var. Sözüm ona motorun
nominal akımı da 1 A olsun.
Hat üzerindeki gerlim düşümü ΔV=I x Toplam R = 1 A x 2 Ohm = 2 Volt
Yani hat üstünde 2 V luk gerilim düşümü olur. Hat başında 220 V
olduğundan, motor üstüne düşecek gerilim 218 V olacaktır.
Şimdi aynı motorun yolalma anını düşünün ve sözüm ona 10 katı akım çeksin
yani 10A. Gerilim düşümünü yeniden hesaplayalım:
ΔV=I x Toplam R = 10
A x 2 Ohm = 20 Volt
Hat başında 220 V olduğundan, motor üstüne düşecek gerilim 200 V olacaktır.
Bu noktada (hat sonunda motora paralel devrelerde) örneğin lamba gibi yükler
varsa, yolalma süresince üzerlerine 220V yerine 200V düşecek yol aldıktan
sonra da yaklaşık 218V düşecektir. Yani lambadaki göz kırpma hadisesini çoğu
kullanıcı fark edecektir.
Bunu çok basitçe, asansöre bindiğinizde, asansör harekete başlama anında,
asansör kabinindeki lambanın parlaklığının değişmesinden anlayabilirsiniz.