Motorun Elektrik Tüketimi


100 Amperin üzerinde hocam Renault megane, Renault 9 Broadway ve Peugeot 307 de ölçmüştüm pensampermetre ile.
Toyota Corolla marş motoru 1,1 kW, Mercedes Actros kamyon 6,5kW olarak belirtilmiş 100 Amper üzeri değer normal.
 
http://hbogm.meb.gov.tr/modulerprog.../motorlu_araclar/moduller/mars_sistemleri.pdf

Yukarıdaki pdf dökümanda marş motorunun boşta(Çıkış uçları serbestken) ve yükte(Motoru çevirirken) farklı akımları çektiği deneysel olarak ispatlandığı görülüyor.
Boşta=60-70 amper
Yükte=125-175 amper
şeklinde geçiyor.Ancak marş motoru gücünün azalması ve artmasına göre,bu değerler de otomatik olarak değişecektir.Saygılarımla.
 

Marş motorunun yükte(Motora ilk hareketini verirken) 175-125=50 amperlik bir amper farkının nereden geldiği de akıllara gelip sorulabilir.Bunun kısaca açıklamasını yapmaya çalışayım.

Aslında bu fark dizel veya benzinli motorun,ortam çalışma şartları(Yaz ve ağır kış koşulları) nedeniyle ortaya çıkar.Yazın her iki tipteki motorun serbestçe,marş motorunun belirli bir devriyle dönebilmesi daha kolaydır.Çünkü hem akü verimi düşüktür,hem de motordaki engelleyici şartlar devrededir.İçten yanmalı motorlardaki engelleyici şartları,dönme sırasındaki ağır kış şartları nedeniyle,motorun temasla çalışan yüzeylerindeki güçlükler oluşturabilir.Bunlar,krank mili yataklarındaki kısmi donmalar,motor yağının viskozitesinin(Ağdalılık,akışkanlık yeteneği) azalması sonucu,yataklarda,dişli pompanın yağlama devri-daim güzergahında,sekmanlarla silindir cidarı arasında oluşan kısmi sürtünme miktarlarının artmasıyla,motorun ilk dönüşüne çok daha fazla tepki(Direnç) doğacaktır.Yükteki yapılan test sonucunda,yaklaşık olarak ölçülmüş bulunan bu 50 amperlik akım farkının sebebi bu türden olabilen çalışma ortam şartları farkı olmalıdır.

Boştaki 70-60=10 amperlik fark da,yine yaz ve kış arasındaki akü-kablo elektrik dirençlerinin değişmesi sonucu,marş motorunun çektiği akım farkı olmalıdır.Bildiğiniz gibi çok aşırı soğuklarda akü kapasitesi büyük oranda düşmekte,direncin sıcaklıkla değişmesi de devreye girdiğinden,dolayısıyla,hem içten yanmalı motorun iç yapısındaki zorlanımlar,hem kablolardaki ve akü içindeki elektrik iç direncininin soğukta azalması,hem de akü veriminin(Kapasitesi) soğukta azalması sebepleriyle,marş motoru yaz ve ağır kış koşullarında,daha farklı akım şiddetlerini çekebilecektir.Saygılarımla.Kolay gelsin.
 
hocam,bnm 20 a lik ölçüm yapan avometrem var, diyelim ki 40 a çeken dc motoru ölçeceğim,hangi direnç değerini kullanmalıyım?
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…