Sayın CNC araştırma,
Sanırım yanlış anlamalardan kaynaklanan bir konu üzerinde görüş alışverişinde bulunuyoruz. Yukarıdaki yazılarda iddia ettiğim tezimi bir kez daha net biçimde anlatmak istiyorum.
Egzoz havası kısılıyorsa alan oranlarına bağlı olarak pistonun ön tarafında düşük basınç, piston kolu tarafında ise yüksek basınç oluşur. Alan oranı ve kısma oranına bağlı olarak pistonun iki tarafındaki basınç değeri değişir; ancak ön taraftaki basınç kesinlkle yüksek olur. Piston keçesi yırtıksa piston kolu tarafından ön tarafa doğru hava kaçağı olur. Hava yüksek basınçtan düşük basınca doğru kaçmak ister. Bu durum hız ayarının değişmesine neden olur ve silindir hızlanır.
Bunu bir hesaplama ile yapacak olursak; alan oranları 1/1,2 olan bir silindir düşünelim. Silindirin ön tarafında 6 bar basınç olduğunu kabul edersek; itme kuvveti 6x1,2=7,2 birim olur. Pistonun diğer tarafındaki alan daha küçüktür; ancak buraya 7,2 birimlik bir kuvvet etki etmektedir. Basıncı hesaplayacak olursak basınç değeri 7,2/1= 7,2 bar olacaktır. Piston keçesi yırtık olduğunu kabul edersek hava, düşük basınca doğru kaçma eğilimi gösterecektir. Bu durumda silindir hızlanır.
Bahsettiğim bu mantık halen bir çok makinede uygulanmaktadır. Ancak hava, piston keçesi üzerinden değil de silindir çıkışından silindirin girişine gönderilir (hızlı hareket istendiğinde çıkış tarafına konulan 2/2 lik bir valf yardımıyla). Bu tür uygulamalar itme kuvvetinin gerekmediği hızlı hareket istenen durumlarda kullanılır.
Bu tür deneyleri pnömatik sistemlerde defalarca denedim yukarıdaki matematiksel ifadenin gerçekleştiğini gözlemledim. Eğer bana bir mail adresi bildirirseniz bununla ilgili bir makale göndermek isterim.
Saygılarımla...