Yani reduktorun hic avantaji kalmayacak.
Bu tür uygulamalarda kural şudur.
Max güç iletimi için f1=f2=r1=r2=0 kuralıdır.
f1 dairesel bir cisme uygulanan kuvvet f2 dairesel cismin karşı kuvveti.
(r) ler ise dairenin yarı çapı olur ki...
Her iki r eşit ise ve karşı kuvvetler eşit ise cisim dönemez.
Yukarda bahsetmiş olduğum VOLAN olayı.
Her iki r eşitse ve uygulanan f kuvvetlerinden birisi fazla ise hangi kuvvet fazla ise o yönde hareket olur.
BASİT ÖRNEK:
Bir mil üzerine yerleştirilmiş yarım metre uzunluğunda iki adet çubuk var.
Bu çubuklardan birisini ben kendime çekiyorum, diğerini
@serkan_48 kendisine çekiyor. Ben Serkandan güçlü isem kolu kendime doğru çekebilirim, serkan benden güçlü ise kolu kendisine çeker.
Güç aktarım kuralı.
Ama serkanın çektiği kolu 10 cm yaparsak 10 tane serkan bile beni çeviremeyebilir.
Tüm bunlar güç aktarımındaki basit kurallardır. Teorik olarak bu kurallar %100 verim olasılığında hesaplanmaktadır.
İkinci kural ise uygulanan f kuvvetinin alabileceği YOL kuralıdır.
Teorik olarak uygulanan yol kuralı eşit ise gidilen yol da eşit olacaktır.
Örneğin dairesel bir harekette inceleyecek olursak şu çelişki olayın gerçek sebebini anlatacaktır.
Biraz önce örneğini vermiş olduğum iki adet çubuk yerine silindirik düzlemler kullanalım ve her bir silindire sicim saralım.
Silindirlerden birisi yarım metre çapında diğeri ise 10cm çapındadır. Bu 10cm lik silindire sarılan sicimin ucunda Serkan var. Yarım metrelik silindirde ise ben varım. Ben ipi kendime yarım metre kadar çektiğimde Serkan bana doğru sadece 10cm gelecektir. (Kaba örnek)
Ama Serkan öyle güçlü ki ipi kendisine çekebiliyor. 10cm bile çekse beni yarım metre çekebiliyor.
Dikkat edilirse buradaki uygulanan kat ve kat fazla kuvvet unsuru sadece ve sadece (r) yarı çapı ile ilgilidir. Halbuki henüz güç iletim hattındaki kayıpları bile ele almadık.
Literatürde bu anlattıklarım uygulanmıştır. Eski üretim bazı arabalarda şanzıman tarafında, ve hatta benim fi tarihli çamaşır makinasında bile bulunmaktadır.
Volan kullanmanın bir diğer faydası ise...
(Temel hesaplamaları bilmiyorum kıstas olarak vereceğim)
jeneratörün gücünün 1000W olduğunu varsayalım. Bu güç ile motor olduğunu ve çevrilebilecek volan ağırlığının 100 kilo olduğunu varsayalım. Eğer volan ağırlığını 200 kilo yaparsak 1000W lık motor volanı çeviremez. Ama aynı düzeneği jeneratör olarak kullanıyorsak ve 200 kiloluk volanı elde etmiş olduğumuz güç ile yeterli devirde döndürebiliyorsak, ani yüklenmelerde oluşabilecek anlık devir kayıplarının önüne geçmiş olacağız. Çünkü 200 kiloluk volanda biriktirilmiş bir enerji vardır ve bu enerji henüz sıfırlanmamıştır.
Takdir edersiniz ki böyle bir volanı 1000 devire çıkartmış isek volana uygulanan tepki kuvveti (ters kuvvet) çok artsa bile volan anında durmayacaktır.
Mutlaka bir süre daha dönmeye devam edecektir.