Merhabalar,
Bilgim kadarıyla konuya dahil olayım.
Ortada konusu geçen bir alternatör yada motor var ama gerilimi v.s. hakkında bir bilgi yok. 500 devir iyi bir rakamdır ( bu rakamdan devir dakika olduğunu düşünüyorum bana en mantıklı gelen bu ) 60 a bölersek saniyede 8.3 devir yapar ki gerçekten yüksek bir devir.
Devir olarak 60 - 100 devirde enerji üreten - ortlama 300 - 400 devirde nominal üretim - sonrasında yüksek devirlerde de enerji üreten alternatörler var.
Devri yüksek tutmak mekanik aksamın iyi dizayn edilmesini gerektirir. Yüksek devirlerde pervane kırılması mekanik aksam hasarlarını getirir. Büyük rizgar türbinleri 50 - 60 devir / dakikada dönüp içerideki dişliler vasıtası ile 1500 devir dakikaya çıkarıp enerji üretirler. Rüzgar hızı arttıkça kanat açılarını değiştirip devri düşürürler. Fırtına esnasında kanatları korumaya almak için rizgara paralel hale getirip durdururlar.
Alternatirünüzün testini yaparken 500 devirde şu voltajı veriyor demek yerine yük testi yapmalısınız. Alternatörünüz çıkış uçları boşta iken mile ters kuvvet uygulamaz yani sizin alternatörü döndürmek için kullandığınız motora güç uygulamaz. Eğer yapabiliyorsanız şunu deneyiniz. Alternatör motor milini önce elle çeviriniz sonrasında elektrik alacağınız sargı uçlarını kısa devre yapıp mili bir daha çevirmeyi deneyiniz. Sonuçta ilk uçlar boşta ikenki gücün katı fazlasını kullanarak ancak mili çevirebildiğinizi göreceksiniz.
Konunun özü ilk yapmanız gereken kendinize sunni bir yük oluşturup ( mesela 220 volt 500 watt halojen lamba yada ufo gibi rezistanslı yük ) bu yükü alternatörünüze bağlayıp yük altında mili çevirerek aldığınız voltajı ve devreden geçen akımı ölçmelisiniz.
Konuyu dahada detaylandırırsak ,
Akü ve şarj kontrolü konusuna gelelim. Bu işin mantığı şudur. Nominal rüzgar akımınızda alacağınız devirde alternatörünüzün vereceği çıkış voltajı mesela 48 volt ise akü gurubunuzda bu çıkış voltajına en yakın değerde seçmeniz sizin için en kolay seçim olacaktır. NEdeni ise alternatörünüzün ürettiği voltaj ile akü gurubunuz arasında gerilim farkı olması bu voltajı dönüştürmeniz gerekeceğinden dolayı hem verim kaybı hemde karmaşık devreler kullanmanıza neden olacaktır. Bu nedenle alternatörünüzün çıkış voltajına en yakın değerde akü kullanıp ona göre inverter almanız uygundur.
Akü gurubu ise aslında ihtiyacınız olan kullanacağınız yüke göre seçilmesi gerekli ancak elinizdeki ekipmanları kullanacaksanız bu iş ortaya bir karışık istemek gibi oluyor.
Akü gurubu için söyleyeceğim kritik bilgi ise şudur. Alacağınız akünün standart akü ise kapasitsinin 1/10 u kapasitede şarj olması gerektiğidir. Mesela 200 amper bir akü gurubunuz var ise en fazla 20 amper ile şarj etmelisiniz. Alternatörünüz daha fazla akım verirse akünüz arızalanacaktır.
Akü şarj konusu rüzgar türbinlerinde konu olunca daha zordur çünkü değişken hava hızlarında değişken voltajlar alındığı için şarj regülatörünün kendisini ayarlayıp çıkışı ona göre sabit çıkartabilmesi gerekmektedir.
Bu işin seçiminde normal işleyiş ,
Enerji ihtiyacınız tesbit edilir.
bu enerji ihtiyacına göre akü kapasitesi hesaplanır.
Akü kapasitesi çıktıktan sonra şarj akımı çıkarılır.
Şarj akımına göre alternatör seçilir.
Ancak siz elinizdekileri değerlendirecekseniz imkanlar çerçevesinde bir noktadan başlamalısınız.
Biraz uzun oldu konuda yakalayabildiğim soruları aydınlatmaya çalıştım. Umarım aklınızı karıştırmamışımdır.
Alternatörünüz hakkında bazı bilgileri netleştirirseniz ona göre hesaplar yapabiliriz.