Sevgili ustam, motor dönerken bir dumanın çıkması motor açısından kötü belirtidir. Genelde üniversal motorlarda rotor kollektörüne bağlı rotor sargı çıkışı bağlantılarında rotor bobin uçlarıyla olan kollektör bağlantısı, bobin sargıları, vb. bir bağlantı sıkıntısı olduğunda devir düşmesiyle kıvılcım, duman çıkması ayni anda olur ve motor bu durumda normal kullanılamaz.
Bir avometreyle motorun omaj kontrolüyle bu sıkıntı kolayca anlaşılabilir. Rotor elle kollektörlere parmakla değilip yavaşça elle çevrilirken avometreyle motor besleme uçlarından yapılan bu omaj ölçümünde sabit omaj değerleri değişmeden okunmayıp bir noktasında sargı omajı hiç okunmazsa, bu kollektör dilimlerinin bağlı olduğu bu noktadaki sargı çıkışı bağlantılarında mutlaka sıkıntı var demektir. Bu durum motor devrini çok düşürür ve düşen devirle kıvılcımlı dönüşle birlikte motordan duman veya sargı kokusu gelir. Bu durumda bir bobinajcıya verip tamir ettirilmesi veya tercihen yenisinin alınması gerekir. Kolay gelsin.