taöeSQUOTE="mirzaga, post: 594838, member: 108531"]Merhaba Arkadaşlar;
benim sorum; yük akımı sabit, uyartım akımı sabit olan bir senkron generatörün farklı devir sayılarında; statorundaki gerilimi sabit mi olur yoksa devir sayısına göre değişir mi?[/QUOTE]
Merhaba.Bakın,senkron jeneratörler sabit mıknatısla (Rotor,uyaran kısmı) sabit bir devirde dönerken sabit bir voltajı ve akımı (Amper) de üretirler prensip olarak.Ama daha farklı olarak elektromıknatıslı yani dışarıdan veya kendi içinden uyartımlı olanları ise uyartım akımının ve devirin tam sabit kalmasında ancak çıkıştaki bu yükün sabit kalmasını da sağlayabilirler.Uygulamada kullanılanlar (Örneğin bildiğimiz jeneratörler ve araçlardaki alternatörler) rotorlarında ya kendi içinden uyartımlı (Son zamanlarda otomobillerde de kendi içinden uyartımlı alternatörler de kullanılmaktadır) ya da dışarıdan uyartımla ikaz uyartım akımının belirli değerlerde değiştirilip çıkıştaki akımın volt,amper olarak belirli seviyede kalmasını sağlayan sistemler kullanılmaktadır.
Esasen de bu soruyu soruş şeklinizden hareket edersek eğer;
Hem çıkıştaki yük akımı (amper) hem de ikaz uyartım akımının sabit olmasında zaten devir sayısı sabitlenmiş (Bir jeneratörde geri besleme sistemi ile governör sistemi ile örneğin yakıt akışı sabitlenmişse) demektir.Sabit kalan bir devir sayısında da çıkış değeri (Volt/amper) hiç değişmeyecektir.Mantık aslında prensipte budur.
Genelleme yaparsak eğer rüzgar türbinlerinde kulanılanları,araçlarda ve genel olarak jeneratör olarak da kullanılan ve ikaz uyartım akımı değişimi ile çıkıştaki yük akımını da sabitlemeye çalışan bu senkron jeneratörlerde (Senkron üreteçlerdeki);Devir sayısının çok fazla değişmesinde sadece amper (akım şiddeti) daha fazla,çıkış gerilimi ise çok daha az değişim gösterecektir.Çünkü bu çıkıştaki daha fazla da yüklenmeye bağlı bazı küçük değişimler (talepler) bazı jeneratörlerde yakıtın bu yükr göre de sabitlenmesi sistemi (Governor ile) ile bazılarında da ikaz uyartım sarımının regülatörler (Otomobillerde konjenktör gibi) aracılığıyla da değiştirilmesi (Araçlarda dıştan konjektörle olan dıştan uyartım akımıyla çıkış akımında sağlanmış bir stabilite şarj dinamosu yani araç alternatör'ünde olduğu gibi) ile mümkün olabilir.
Aşağıdaki linkte uyartımlı ve uyartımsız sistemlerdeki farklı gerilim regülasyonu işlemleri çeşitli şema ve detaylar (Değişik bağlantı şekllleriyle birlikte,örneğin kompound yapılan bağlantı,tristörlü regülatörlü tipteki reg. bağlantıları vb.) olarak verilmektedir.Kolay gelsin.
http://hbogm.meb.gov.tr/MTAO/1ElektrikMakLab/unite7.pdf / sayfa 201