Sente. sibop bindirmesi.silindir hacmi.ölü nokta.kurs zmn nedir?

SmashThem

Üye
Katılım
30 Kas 2008
Mesajlar
3
Puanları
1
Yaş
40
arkadaşlar bilen warsa yardımcı olabilrse cok sewinirz. yaklaşk 2 saatden beri cvplarını arıyoruz otomotiv ögrencisiyiz salı günüde vizelerimiz var hoca notlarda bunları yazdırmamştı ama soracam diye söyLedi bi yardım edersnz sevinirim.
 
EKSANTRİK ZAMANLAMASI (SENTE AYARI)


Üst Ölü Nokta'daki Lift Değeriyle Eksantrik Zamanlaması

Son yıllarda araçlarda supap sayısı ve eksantrik sayısının artmasıyla bu yöntem çok popüler olmuştur. İşlem eksantrik millerinizi üst ölü noktadaki belli bir lift değerine getirmeyi içerir. Bu yöntem yıllardır Kent Cams ve birçok önemli motor üreticileri tarafından kullanılmaktadır. Eksantrikleri ayrı ayrı aynı pozisyona krank milini döndürmeden getirmesi bu yöntemin basitlik açısından bir avantajıdır.

Ü.Ö.N(TDC) lift değeri için Kent Cams kataloğuna veya internet sitesine bakınız.

1. Motorunuzu 1. silindir için Ü.Ö.N'ya ayarlayınız. Krankı kilitlediğiniz pimden emin olunuz.
2. Komperatörü emme lifteri üzerine yerleştirin ve eksantrik milini istenen değere gelene kadar çevirin.
3. Eğer aracınızın emme ve egzoz milleri ayrı ise aynı işlemi egzoz supabı için de yapın.

Eksantriklerinizi belli değerdeki lifte ayarladıktan sonra eksantrik kayışı/zincirini takabilirsiniz. Kaçınılmaz olarak bu işlemi yaparken ideal değerlerden bir sapma olacaktır. Bu yüzden ikinci kez ayarları kontrol ediniz. İnce ayarı puleden yapınız.

Son olarak motor piston ve supap çarpışmasını önlemek için kontrol edilmelidir.


Üst Ölü Noktadan Önce ve Sonraki Full Lift Değerini Kullanarak Eksantrik Zamanlaması

Yıllardır sıkça kullanılan yöntem Ü.Ö.N yı 0 derece kabul ederek ve eksantrik milinin emme ve egzoz supabının 0 derecedeki maksimum lifti dikkate alınarak yapılır. Örnek olarak Ford 2 lt. SOHC eksantriği olan RL30'u ele alalım. Full lifteki emme zamanlaması 105 derecedir. Bu emme supabının Ü.Ö.N dan 105 derece sonra tamamen açık pozisyonuna gelmesi gerektiğini ifade eder. Zamanlama diski kullanarak 105 derece olan emme supabınızın maksimum lift değerine getirebilirsiniz. İnce ayarlamayı pule üzerinden yapabilirsiniz.
1. Zamanlama diskini krank mili üzerine motor Ü.Ö.N dayken yerleştiriniz.
2. Krank milini dönme yönüyle aynı olacak şekilde (Ü.Ö.N dan sonra) belli bir full lift değerine gelene kadar çeviriniz (bu değer için kataloğa bakınız, bu örnekte 105 derece).
3. Komperatörü kullanarak emme supabının full lift değerine erişmesi için komperatörün hareketinin durduğu ve yeniden hareket etmeye başladığı değerleri zamanlama diskinden okuyunuz ve bu iki değerin ortalamasını alınız (bu örnek için 105 olmalı). Yani komperatörün durduğu değer 103, harekete başladığı değerin 107 olması gerekmektedir.
4. İnce ayarlar pule üzerinden yapılır.
5. Eğer motorunuz ayrı emme ve egzoz supaplarına sahipse aynı işlemi egzoz içinde yapınız. Bu kez krank milini ters yöne çevirerek değeri bulunuz. Yine ince ayarları pule üzerinden yapabilirsiniz.

Son olarak motor piston ve supap çarpışmasını önlemek için kontrol edilmelidir.
 
Silindir Ve Silindir Hacmi

Motorlarda gücü sağlayan hareketli parçalar olan pistonların yukarı aşağı (boxer motorlarda yatay yani sağa-sola) hareket ettiği silindir şeklindeki yuvalar. Motora güç sağlayan işlem olan ateşleme için hava ve yakıt karışımı silindire verilir, burada buji tarafından ateşlenir ve oluşan patlamanın gücüyle silindirin içindeki hareketi ileten parça olan piston aşağıya itilir. Aşağıya itilen piston da krank mili denilen ve diğer silindirlerdeki pistonların da bağlı olduğu bir mili döndürür. Bu mil, vites kutusu (şanzıman) yoluyla gücü tekerleklere aktarır.
SİLİNDİR HACMİ (CC) Silindirin hacmi cc yani, santilitre (ayrıca santimetreküp -cm3- de denir) olarak belirtilir. Bir motorun silindir hacmi 1.6 litre denildiğinde aslında bu yuvarlak bir rakamdır. Gerçek rakam 1598 cc ya da 1580 cc gibi bir rakamdır. Örneğin 4 silindirli bir motorda dört silindirin hacimleri toplamını gösterir. Silindirin taban alanı ile strokunun, yani, geometrik olarak düşündüğümüzde bir silindirin taban alanı ile yüksekliğinin çarpılmasıyla bulunur. Daha fazla tork elde etmek ya da daha yüksek devirli yapmak gibi amaçlarla motordaki silindirin çapı ve stroku daha büyük ya da daha küçük yapılmaktadır (hacim aynı kalarak).
 
cok teşekürler arkadaşlar.. yardımlarnz için.
 
ÜST(Ü.Ö.N)/Alt(A.Ö.N) ÖLÜ NOKTA

Üst: Pistonun, silindir içerisinde çıkabildiği ve yön değiştirmek için bir an durakladığı en üst noktaya denir.
Alt: Pistonun, silindir içerisinde inebildiği ve yön değiştirmek için bir an durakladığı en alt noktaya denir.

KURS (STROK, PİSTON YOLU): Pistonun, Ü.Ö.N. ve A.Ö.N. arasında hareket ettiği mesafedir. (L) ile gösterilir.

SİLİNDİR HACMİ (V): Taban alanı ile yüksekliğin çarpımı, hacmi verir. Silindir hacminde; yükseklik kurs’tur (L). Taban alanı da (A) silindirin dairesel alanıdır.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,811
Mesajlar
930,340
Kullanıcılar
452,618
Son üye
mberber

Yeni konular

Geri
Üst