İnceleme için teşekkürler.Arkadaşlar. Ses ile ilgili olarak hala hangi formatın iyi veya kötü olduğu ne yazık ki kullanıcıların bilmediği veya yanlış bilgilendirildiği, dolayısı ile de yanlış uygulama yaptıkları hakkında duyumlar almaktayım.
Yakın bir arkadaşım telefonda bana hala en iyi formatın MP3 olduğunu ifade ediyor, ancak ne desem de bu kanaatini değiştiremiyorum.
Çünkü yıllardır MP3 formatı insanlara en iyi formattır şeklinde lanse edilmiştir.
Bu sebeple bu konuyu açmış ve bazı teknikleri belirtmem gerekmiştir.
1411kb/sn 44.1kHz 16 bit temel PCM (WAV) (CD) formatına göre MP3 veri akışı doğrultusunca sıkıştırma oranları.
1411/320MP3=4.4 Katı sıkıştırma veri kaybı.
1411/256MP3=5.5 Katı sıkıştırma.
1411/128MP3=11 Katı sıkıştırma.
MP3 sıkıştırılmış bir formattır ve sıkıştırılma esnasında bazı frekanslar atılmaktadır. Atılan bu frekanslar genel olarak fundamantel frekansın 3. harmoniğe denk gelen 3. seviye alt bileşenleridir. Bu bileşenlerin seviyeleri haliyle fundamantel frekanstan çok alt seviyede olacağı için, çoğunlukla az algılanmaktadır. Ancak veri akışının yeterli olamadığı yoğun müzik akışlarında üst frekanslar için veri işlenemeyeceği için band genişliğinden de feragat edilecek demektir.
Özellikle belirtmem gerekirse, basit bir masa üstü hoparlör sistemi ile veya çin işi uyduruk sistemlerle dinliyorsanız, MP3 formatını bile beğenebilirsiniz. Hatta belli yaştaki insanların orta kalite ses sistemlerinde bile farkı anlamaması normal bir durumdur.
Ancak ses tekniğinde kalite unsurundan bahsetmemiz için band genişliği, gürültü eşiği gibi kavramları anlamalıyız ki, bir format tercihi yapabilelim.
Digital teknikte band genişliğinin unsuru ÖRNEKLEME FREKANSIDIR.
Digital teknikte gürültü eşiğinin veya üst ses seviyesinin belirlenmesi ise BİT DERİNLİĞİ ile belirlenmektedir.
Bu iki unsur bir müzik eserinde veri akışını belirler. Bu teknik yıllar önce PHILIPS/SONY tarafından icad edilmiş olan CD tekniğinin özüdür.
Teknolojinin gelişmesiyle birlikte CD nin verebileceği band genişliği ile gürültü faktörü değerinin çok üzerlerinde sistemler de geliştirilmişlerdir. Örneğin band genişliğinin artırılması için örnekleme hızının artırılması yeterlidir.
Adobe firmasının resmi sitesinden bazı bilgilere ulaşabilirsiniz.
https://www.adobe.com/tr/creativecloud/video/discover/best-audio-format.html
https://www.adobe.com/tr/creativecloud/video/discover/audio-bitrate.html
FLAC ile PCM (WAV) prensipte aynısıdır. Ancak PCM de eser içerisindeki boşluklar dahi (slient) örneklenir. Bu sebeple PCM fazla yer kaplar.İnceleme için teşekkürler.
FLAC ses formatındaki incelemenizi de forumda paylaşır mısınız?
Ses formatlarını öğrenmek isteyenlere faydası olur.
Kayıpsız yüksek kalite,
Flac formatından örnekler
Sezen Aksu - Yüksek kalite FLAC
Kendi kriterlerimi belirteyim.Konuyu sadeleştirmek gerekirse;
Kaliteli kayıpsız müzik dinlemek isteyenler hangi ses formatlarını tercih etmeliler?
20-25 sene kadar önce DOLBY DIGITAL kursu almıştım. Kurs hocamız benden genç ama şeker bir çocuktu. Tenefüslerde sık sık bir araya gelir böcüklü çayımızı içerken dedikodu yapardık. Bir gün dedim ki...Wav formatı da MP3 e göre kalitedir.
Kaliteli müzik dinlemek için ortam da kullanılacak cihazlar çok önemli dir.
Telefonla Bluetooth kulaklıkla veya araçta yüksek seste müzik dinlemek kaliteden çok gümbürtü aranıyor.
Kaliteli müzik dinlemekte; cihazlarda da kalite kaybı yaşanıyor.
Ucuz olsun ses çıksın yeter durumları....
Burada kaliteli ses formatları açıklandı...
kim neyi dinlemek isterse dinlesin.
tercih müzik severlerin...
Bir ses örneklenirken temel olarak FUNDAMANTEL (Ağırlıklı Temel) frekanslar öncelikli olarak örneklenecektir. Digital tekniğin can alıcı noktalarından birisi de budur. Dolayısı ile fundamantel frekansların çok uzağında bulunan harmonik bileşenler daha az örneklenmektedir. Hemen hemen tüm örneklenmelerde prensip budur. Ancak WAV AIIF gibi formatları ele aldığımızda bit derinliği dahilinde minumum örnekleme seviyesi belirlenir. Bu da NOISE FLOOR (gürültü eşiği) olarak belirlenir.MP3 sıkıştırılmış bir formattır ve sıkıştırılma esnasında bazı frekanslar atılmaktadır. Atılan bu frekanslar genel olarak fundamantel frekansın 3. harmoniğe denk gelen 3. seviye alt bileşenleridir. Bu bileşenlerin seviyeleri haliyle fundamantel frekanstan çok alt seviyede olacağı için, çoğunlukla az algılanmaktadır. Ancak veri akışının yeterli olamadığı yoğun müzik akışlarında üst frekanslar için veri işlenemeyeceği için band genişliğinden de feragat edilecek demektir.
Bu iki unsur bizlere frekans genişliği ve dinamik alan ile ilgili kriter sağlamaktadır.Ancak ses tekniğinde kalite unsurundan bahsetmemiz için band genişliği, gürültü eşiği gibi kavramları anlamalıyız ki, bir format tercihi yapabilelim.
Digital teknikte band genişliğinin unsuru ÖRNEKLEME FREKANSIDIR.
Digital teknikte gürültü eşiğinin veya üst ses seviyesinin belirlenmesi ise BİT DERİNLİĞİ ile belirlenmektedir.
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?