Katılım
30 Eyl 2009
Mesajlar
43
Puanları
1
a) Kısa Devreli Rotor (Sincap kafesli rotor) :
Stator gibi silisyumlu saclarkalıpla preste kesilerek paket edildikten sonra rotor kanalları içine alüminyumeritilerek pres dökümle kısa devre kafes sargıları meydana getirilir. Rotoruniki tarafında rotor çubuklarını kısa devre eden halkalarda, alüminyum dökümyapılırken küçük kanatçıklar meydana getirilir. Bu kanatçıklar pervane ödevigörerek motorun soğumasını sağlar.
Bazı büyük rotorlarda kanallarabakir çubuklar yerleştirilir. Roto­run iki tarafına konan bakır halkalara bakırçubuklar kaynak edilerek sincap kafes yapılır.


b) Sargılı Rotor (Bilezikli Rotor) :



Saclarıpaketleyerek silindir şeklinde yapılan rotorun üzerindeki oluklara (ankoşlara)3 fazlı alternatif akim sargısı yerleştirilir. 120° faz farklı olan üç fazlısargılar yıldız veya üçgen bağlandıktan sonra çıkarılan 3 uç, rotor milineyalıtılarak yerleştirilen 3 bileziğe bağlanır.
ROTORSARGILARI

  1. KISA DEVRELİ ROTOR SARGILARI SİNCAP KAFESLİ ROTOR SARGILARI
Saç paketlerinden yapılan rotorun yüzeyineaçılmış olan çeşitli şekillerdeki olukların içine her iki taraftan biraztaşacak şekilde bakır veya prinç çubuklar yerleştirilir. Çubuklara uygundelikler açılmış iki bakır veya prinç halka, rotorun iki tarafından çıkançubuklara takılır. Sert lehim veya kaynakla çubuklar halkalara iyicetutturulur. Böylece rotor çubukları iki taraftan kısadevre edilmiş olur.

Genellikle rotor sincapkafesi alüminyum pres doküm olarak yapılır. Rotorun iki tarafındaki kısadevrehalkalarına küçük kanatlar döküm sırasında eklenir. Bu kanatçıklar, motorçalışırken hava akımı meydana getirerek soğumayı sağlar. Alüminyum pres dökümleyapılan sincap kafes sargılan eksiz olduklarından tercih edilirler.

Rotor oluk sayısı stator oluk sayısına eşit olduğunda motorkalkınmaz. Genellikle rotorun herhangi bir durumunda rotor oluklarınınkarşısına statorun oluk dişlerinin gelmesi kaçak akıyı artırır. Bu da motorunkalkınma ve çalışma karakteristiğini düzeltir. Şu halde, rotor oluk­larınınsayısı hiçbir zaman stator oluk sayısına eşit olmamalıdır. Rotor oluk sayısıstator oluk sayısının °/o 70 ile % 85 i veya °/o 115 ile % 120 si kadar olmasıiyi netice verir.

Manyetik sesleri azaltmak ve iyi kalkınma momenti elde etmekiçin rotor olukları mile paralel olarak değil, meyilli olarak açılarak presalüminyum dökümle kısa devre sargıları yapılır.

Sincap kafesli sargılar(kısadevreli rotor sargılan) çeşitli kutup ve faz sayılarına uyabilir.Kısadevreli bir rotor uyduğu takdirde herhangi bir statorda kullanılabilir.





B. BİLEZİKLİROTOR SARGILARI


Bilezikli rotorlarınoluklarına stator oluklarına yerleştirilen üç fazlı sargılar gibi, üç fazlısargılar yerleştirilir. Rotor oluklarına yerleştirilen üç fazlı sargılar yıldızveya üçgen bağlandıktan sonra çıkarılan üç uç rotor milindeki bileziklerebağlanır. bileziklere sürtünen fırçalar yardım ilerotor sargılarına üç fazlı reostanın dirençleri sokulur.



Bilezikli rotorlara üç fazlıdengeli bir sarımın sarılabilmesi için ro­tor oluk sayısının uygun olmasıgerekir. Bir kutbun altında bir faza ait oluk sayısı (yan yana gelen renksayısı) tam sayı olan sargılar tercih edilmelidir. Bu arada rotor oluksayısının stator oluk sayısına oranı,. kısadevreli rotorlarda belirtildiğigibi, % 70 ile % 85 veya % 115 ile % 120 sınırları içinde olmalıdır.
 
Merhaba,öncelikle bilgi için teşekkür ederim.Benim bir sorum olacak bu konuda yardımcı olursanız sevinirim.110kw Bilezikli Asenkron motor ile çalışan Bir Kırıcı motorunu(Taş Ocağı) Kısa dvre rotorlu Asenkron motor ile değiştirerek Yumuşak Yol verici ile çalıştırmak istiyorum ancak,aynı güçte motor kullanırsam moment kaybı olacağını düşünüyorum.
110kw bilezikli motor yerine Kısa devre rotorlu Asenkron motor seçebilmek için yapılması gereken hesap nasıldır bununla ilgili dikkat edilmesi gereken hususlar ve formülasyon'u ile ilgili bilgi alabilir miyim?

İyi çalışmalar
 
arkadaşlar benim bi sorum olacak,sincap kafesli ya da bilezikli rotor uygulamada ne farklılık gösterir,yani neden iki farklı rotor yapma ihtiyacı hissedilmiş, tercih sebepleri nelerdir, bilgilendirirseniz sevinirim
 
Bilezikli motorlar,kalkınma momenti yüksek istenen yerlerde kullanılmak üzere tasarımlandırılmıştır.Mo-
ment denklemine baktığınızda,devir sayısı / moment ilişkini görürsünüz.Düşük devir sayılarında moment
daha yüksektir.Bu özellikten yararlanmak için,asenkron motorlar,rotoru sargılı olarak üretilir ve rotor dev-
resine direnç konarak,devir sayısı ayarı veya yüksek yolverme momentli ( taş kırıcı vs ) ihtiyaçlar için kul-
lanılır.
 
Güç büyüdükçe yapı ve özellik değişir. Koçla boğa bir olmaz.
Sincap kafesli yani rotoru kısadevre motor koç, Bilezikli asenkron motor boğa. :D
 
yani momentle alakalı bir durum diyosunuz sn.yaşlı uzman ve sn.fahri yetiş , moment büyüdükçe bilezikli rotor kullanılıyor .peki bunun bi limiti var mıdır mesela 11 kw ve üstü bileziklidir altındakiler sincap kafestir gibi,yoksa kullanıcı motorun tahrik vereceği sisteme göre mi seçim yapar
 
İhtiyacı,mekanik sistemin karakteri belirler.2,2-250 KW arasında onlarca uygulama çalıştırdık.2,2 kW lık
sistem ( ilginizi çekerse araştırın ) ,Elektrik mili idi.Buna benzer bir motor tipi de Şrage motorlardır.Bun-
ların yerine artık sürücülü sistemli normal asenkron ! motorlar kullanılmaktadır.
 
Sincap kafesli motorlarda rotor çubuklarındaki “akım yığılması” neden oluşur? Akım yığılmasının azaltılması mı artırılması mı istenir?
 

Forum istatistikleri

Konular
129,835
Mesajlar
930,600
Kullanıcılar
452,663
Son üye
Yılmaz Çetiner

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Şu anda çevrimiçi üye yok.
Geri
Üst