Softstater mi invertör mu?

Büyük güçte motorlara direk yol verildiğine bende çokca şahit oldum. Ancak dediğiniz gibi bu uygulamanın doğru olduğu anlamına gelmez. Motor ömrü açısından hiçte iyi bir uygulama değildir. Aşırı demeraj akımını sistem karşılayacak güçte olabilir ancak bu arada motor sargıları dinamik etkiyle sarsılmakta-titremekte buda sargı izolasyonuna zarar vermektedir. Bu motorun erken yaşlanmasına neden olacak bir durumdur aslında. Uzun süreçte sargılardan gövdeye kaçak durumları oluşabilmekte.
Peki üstad yüksek gerilim - düşük akımla çalışan motorlar için ne dersin . Bizim işyerinde var 3300 V 400 HP bir asenkron motor. Üçgen bağlı ; yüksek gerilim yol vericisiyle direk yolveriliyor . Hopladığını da zıpladığını da görmedim ben şimdiye kadar . Gayet efendi oturuyor tespit edildiği mekanda .
 
Peki üstad yüksek gerilim - düşük akımla çalışan motorlar için ne dersin . Bizim işyerinde var 3300 V 400 HP bir asenkron motor. Üçgen bağlı ; yüksek gerilim yol vericisiyle direk yolveriliyor . Hopladığını da zıpladığını da görmedim ben şimdiye kadar . Gayet efendi oturuyor tespit edildiği mekanda .

Sargılarda oluşan dinamik etkiyi titreşimi gözlemlemen zor. Bu etki motoru sarsacak kadarsa zaten veleddalin amin. Bahsettiğim olumsuz durum yükte kalkınan büyük güçlü direk yol verilen motorlar ile ilgili. Sargılardaki dinamik etkinin sebebi yüksek demeraj akımı. Bazıları der 5 senedir mis gibide çalışıyor hiçte birşey olmadı. Ama bu demerajın sargılar üzerine etkileri tıpkı bir boksörün yediği yumruklar gibidir, 3'ü 5'i 100'ü belki nakavt etmez ama süreklilik arz ederse erken yaşlanma ve sonuçları kaçınılmaz olur.
 
sık açılıp kapanan bı motor degılse soft starter işinizi görür
ama çözmeniz konusunda hızlı olabilecegınız markaları seçin
 
fiat bakımından hangısı uygunsa alın ıkısıde işinisi görür lakın.........
soft starterlerın termal dayanımı sürücülere göre biraz pasif gibi ....uzun surelı çalışmalarda sıralı çalışma uygulamak en ıyısı ..24 saat durmadan çalışma olunca ömür cıhaz ayırd etmeksızın daha çabuk tukenır
bu durumlarda eger örnek verecek olursak egzost fanı uygulamasında sıralı fan kullandık
egzost fan 1 bellı bır sure egzost fan 2 bellı bır sure çalışıyordu
arıza anında derhal ıkıncısı devreye gırıyordu .
devreye gırıp çıkma sıklıgı ve devrede kalma süresi göz önune alınarak kullanılan yolverıcının cınsı yanında bahsettıgım gıbı uygulama yontemlerıde ele alınmalı
kolay gelsın
 
Değerli arkadaşlar saygı değer hocalarım ve ustatlarım.

Bu konuyu görünce dayanamayıp yazasım geldi. Belki konu hortlamış olucak ama bu deneyimimi sizinle paylaşmam gerek. Tıbbı atık sterilizayon tesisinde iki motor karşılıklı senkron olarak m340 serisi schneider plc üzerinden scada sistemi ile kontrol edilen yeri geldiğinde otomatik kontrol panelinden insan gücünde azda olsa ihtiyaç duyarak yaptığım ve tesisin tüm dandik işlerini çektiğim işten bahsetmek istiyorum. Hocalarıma katılıyorum kaidesinde durmayan motor her zaman sarılmaya mahkümdur. Ancak sarsılmayı aza indirgemekte gene bizlerin elinde kauçuk yardımıyla sarsıntı azalttığımda oldu hatta 30 kwlık motorları sürücüleri üzerinden ufak tefek ayarlarla düzelttiğimde oldu. Son demlerine gelen her makine (kıyıcı/kırıcı/hidrolik pompa sistemleri/konteyner sistemleri...vb) sarsıntı artarak devam edecektir. Heleki karşılıklı senkron çalışan her sistemde karşıma çıkan en kötü sonuç şu olmuştur; o motorun biri hep sağlam kalır diğer motor hem kendini yakar hemde sürücü yani inverter hatası veridirir bunu unutmayın ne kadar erken müdahale yaparsanız hayatta kalma imkanı çok daha artacaktır.Bu gibi sorunların üstesinden gelebilmeniz için motorun iç endüktif direncinin düzenli aralıklarla kontrol edilmesini her zaman öneriyorum. Yani geriye yaslan o çalışır denen bir durum hiç bir zaman olmaz. Gerek sistemi çizen proje mühendisi yani makineci arkadaşlarımızın uygulama anında çıkabilecek ufak tefek yada büyük hataları olsun yada projedeki eksikliklerden dolayı elektriksel yada PLC üzerinden hatalarını indirgemek her zaman kolay olur. Bu gibi sebeplerden her zaman motorların gücü gözetmeksizin güç altında çalışan yan,i ucunda redüktör yada kayış bağlantısı olan motorların iç dirençleri karşılaştırılmalı tesisin sorunlarına göre çözümler aranmalıdır şahsi görüşüm ve kanaatim.

Teşekkürler.
 
multimetre ile multimetre üzerinde şekli mevcut internetten bakıp yada bir fotoğraf çekip gönderebilirim
 
bir kaç hesaplama ile sonuca varabilirisiniz tabiki multimetrelerde gelişiyor ama omik direnç ile ölçüm yapmanız dahai yeterli olucaktır. 2 motor arasındaki 0.1 lik fark bile kendini ele verir.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,776
Mesajlar
930,001
Kullanıcılar
452,545
Son üye
Derebey_37

Yeni konular

Geri
Üst