seydi_01987
Üye
- Katılım
- 4 Eyl 2008
- Mesajlar
- 71
- Puanları
- 1
- Yaş
- 40
Ekli dosyayı görüntüle 84699
Değerli arkadaşlar,
Elektrik teknikeri olarak mesleğimi icra ediyorum. Elektrik teknolojileri alanında olduğu kadar mekanik tahrik makine mekanizmalarını da oldukça meraklıyım.
Bu konuda en çok takıldığım konular içerisinde biri de vardı hic isin içinden çıkamıyorum.
Fazla uzatmadan merak ettiğim konuda sorumu sormak istiyorum.
Resimde gösterildiği gibi 1.5 kw 1500 d/d gücünde bir tahrik motorum var. Bunun vermiş olduğu tork 10 Nm olarak belirtilmiş. Kayış kasnak(150mm) sistemi ile 1500 d/d olarak 50 mm mil üzerine aktarılmaktadır.
Mil üzerinde 50 cm çapı ve 5 cm kalınlığında 79 kg ağırlığa sahip bir volan vardır.
Bu mil üzerinden 1000 d/d da alacağım tork kaç Nm? Olarak alırım.
Konu ile bilgi paylasan arkadaşlara şimdiden teşekkür ederim.
Tork Hesabı Nasıl Yapılır
Öncelikle giriş torkunu hesaplamamız gerekmektedir. P= T1*N1/9550 formülü ile,
T1=9550*20/4000 = 47,75 N-m bulunur.
Birlikte çalışmakta olan dişli çiftlerinde tork (N) oranı dişli sayısı (Z) ile doğru orantılıdır.
Yani T1/T2=Z1/Z2 formülü ile çıkış torkumuzu bulacağız.
Formülümüzü düzeyecek olursak: T2=T1*Z2/Z1 buradan çıkış torku T2= 47,75*40/10= 191 N-m olarak bulunur.
Efendim mil üzerindeki volanin donmesi ile elde edilen bir + kuvvet olduğunu düşünmekteyimmotor mili ile 50cm çaplı volanın devri aynıysa tork da aynıdır.
Evet efendim doğru söylüyoruz tahrik karşısında bulunan disli veya kasnagi büyütmeyin halinde daha yüksek tork elde edebiliyoruz. Burada hesaplama kolay olması açısından ayni capta kasnak olarak düşündüm. Burada volan üzerinden elde edebileceğim kuvveti merak ediyorum. Söyle orneklemem gerekirse 1 kg ağırlığında bir cismi mil üzerinde çevirsem motoru durdurdugum zaman mesela 1 dk sonra duracak 10 kg ağırlığında bir cismi çevirirsem 10 dk boyunca donmeye devam edecek. Burada agirligin donmesi ile elde edilen arti bir enerji söz konusu...Ya motor dişli-kasnak (ne varsa) küçülteceksin,
yada karşı dişli-kasnak ğı büyüteceksin.
Evet efendim bu hesaplama ile yapılabilir ancak burada mil üzerindeki ağırlığı da hesabin içine katmam gerekiyor.Formüllerini bilmiyorum ancak başlığa cevap verecek olursak "Evet mümkündür" Araçlarımızdaki vites kutuları bu işi yapmaktadırlar.
Aşağıdaki bağlantıda yada google üzerinde "Dişli sistemlerde tork hesaplama formülleri" aramasını yaparsanız çok daha hızlı bir şekilde sonuç alabilirsiniz.
https://www.motorobit.com/blog/icerik/reduktorlu-motor-nedir-tork-ve-devir-hesabi-nasil-yapilir#:~:text=Tork Hesabı Nasıl Yapılır&text=Birlikte çalışmakta olan dişli çiftlerinde,10= 191 N-m olarak bulunur.
Burada sen enerjiyi ilk baştan ağırlığı çevirebilmek için daha fazla harcayıp ,sistemi kapatıncadaSöyle orneklemem gerekirse 1 kg ağırlığında bir cismi mil üzerinde çevirsem motoru durdurdugum zaman mesela 1 dk sonra duracak 10 kg ağırlığında bir cismi çevirirsem 10 dk boyunca donmeye devam edecek.
Teşekkür ederim cevabınız içinAnladığım kadarıyla ayni çapta kasnak, volan (enerji depolama) sistemli bir vinç mekaniğini tasarlayıp yapmaya çalışarak muhtelif ağırlıkları bununla yukarıya dönen miline sarıp kaldırmaya çalışacaksınız. Bu düzenekte bir tork artışı söz konusu değildir. Ayni zamanda kayış kasnak, volan seçimli bu seçiminiz vinç sistemleri için çok doğru bir seçim değildir. Dişli çarklarla (vites kutularıyla) devir düşürme; kayışın kasnaktan sıyrılıp yanmaması, daha etkin tork iletimi, daha yüksek verim, vb. açısından vites (şanzıman) sistmleri daha idealidir. Bu tür vinç sistemlerinde de genellikle torkun çok artıp ağırlıkların daha kolay çekilmesi için sonsuz vidalı (90 derece açıyla çalışan dişil çark ve düz, sonsuz vidalı) devir düşürme-tork artırmalı şanzıman sistemleri tercih edilir. Torku iletimi oldukça verimli olduğundan örneğin bant konveyörlü katı malzeme taşıma (eğimli açılarla) sistemlerinde de bunlar tercih edilir, genellikle. Mekaniğe meraklı olmanız çok güzeldir, örneğin mekatronik müh.liğinin veya Mars 'a giden araçların tasarımında da mekanik dalı en önde olup her zaman vardır. Kolay gelsin.
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?