Transformatörlerde yük altında kademe değiştirme

getlost

Üye
Katılım
23 Tem 2007
Mesajlar
3
Puanları
1
Yaş
39
Bazı trafolarda yük altında da kademe değiştirilebiliyor. Sanırım bir direnç üzerinden devresini tamamlıyor. Bu direnç hakkında bilgisi olan arkadaşlar var mı? Bir de bu kadem değiştirirken bu dirençte takılı kalma şansı var mı?
 
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Trafolarda kademe değiştirici diye tabir edilen kısım aslında çıkış noktasının sekonder(veya primer) sargısının istenilen noktalarına teması ile oluşur.
Varsayalım elimizde bir tarfo olsun.1000 sipir sargı olsun ve 10 kademeli olsun.Her kademe başına 100 sipir kabul edelim.Her kademe artırdığınızda devreye 100 sipir daha alırsınız.Eğer bu gerilim düşürücü bir trafo ise çıkış geriliminiz artar.Dolayısıyla Siz sargı sipirlerinin sayısını artırarak veya eksilterek çıkış gerilimini değiştirirsiniz.Bu dediğim düşürücü bir trafo ve sekonder kısmında kademe ayarı yapılan trafolar içindir.
Gelelim yük altında kademe değiştirmeye.Yük altında kademe değiştirilebilen trafolarda kademe değiştirici motor olur.Bu motor kademe değiştirme yayını kurar ve yay sertleştiğinde kademe değiştirme kontağını çok hızlı bir şekilde istediğimiz sipir ucuna getirir.Çıkış gerilimiz değişir.Yük altında kademe değiştirilemeyen trafolarda bu düzenek yoktur ve kontak yapısı kademe değiştirmeye müsaade etmez.Eğer değiştirmeye kalkarsanız trafonuz hasar görebilir.

akılı kalma sorusuna gelince.Kademe değiştiren kontak daha önceden hasar görmüştür veya bir mekaniki zorlamaya maruz kalmışsa.Kademe değiştirme anında bu kontak sabit kontaklara ark veya mekanik olarak takılması mümkün.Tabii ki trafonun projesini incelemenizi öneririm.
Sorun olursa özelden de çekinmeden yazabilirsin.Çünkü forumu takip edecek fazla zamanım olmuyor.
 
Transformatörlerde kademe değiştirme mekanizmaları genellikle 2 tipte yapılır. Bunlar;

1- Boşta gerilim ayarı yapan mekanizmalar
2- Yükte gerilim ayarı yapan mekanizmalar

Boşta gerilim ayarı genellikle gücü 5 MVA dan küçük dağıtım trafolarında ve generatör grup trafolarında kullanılır.Boşta gerilim ayarında trafo tamamen enerjisiz hale getirilir. Bu işlem elle yapılabildiği gibi motor vasıtası ile yapılabilir.

Yükte gerilim ayarında trafo serviste ve enerjili durumda iken yapılan işlemdir. Trafo kazanı içerisinde kademe mekanizması denilen bölüm iki kısımdan oluşur ( selektör ve şalter )ve genellikle ana tanktan ayrı bölüm içerisinde çalışır.

Güç trafolarında gerilim ayarı sargıların sipir sayısını değiştirmek suretiyle gerçekleştirilir. Bu işlem sargıdan akım çekilirken gerçekleştiği için sipir değişikliği sırasında kontaklarda ark meydana gelecektir. Arkın az olması,kontak kaynamalarının olmaması ve daha çok ayar sahası kazanmak için akımın az, sargı sipir sayısının çok olduğu sargı gerilim değişikliği için tercih edilir. Bu sargıda % 90 oranında yüksek gerilim sargısıdır.

Yükte gerilim ayrı bir motora kumanda edilerek yapıldığı gibi mekanizmaya mekaniki olarakta işlem yaptırılabilir.Gerilim ayarlama işlemi sırasında selektör ve şalter bölümü birlikte çalışmakta kontakların yer değiştirmesi sırasında akım kesilmesi olmaması için yer değiştiren kontaklar arasına direnç sokularak akımın budirenç üzerinden geçmesi sağlanmakta kontaklar yer değiştiğinde direnç devreden çıkmaktadır.

Bazen bu işlem sırasında yer değiştiren kontaklarda kaynama olmakta ark tan dolayı kotaklar bozulmaktadır. Bu durumlar için transformatörlere kademe bucholz denilen röle konularak arıza dahada büyümeden trafo servis harici edilmektedir.
 
Benim de bu konuda bir sorum olcak.
Yükte kademe değiştiren trafolara kimlerin neden ihtiyacı olmaktadır?
Çıkış geriliminde dalgalanma yaşayan firmaların tercih etmesi gerekir mi?
Yoksa giriş gerilimini mi izlemek lzm doğru sonuca ulaşmak için?
 


Kendi konum olduğundan dolayı benim bildiğim yükte kademe değiştiren trafolar ARK ocaklarının trafolarıdır.
 

Teiaş'ın indirici trafo merkezlerindeki (154/34,5kV) trafolar da yük altıda kademe değiştirilebilen trafolardandır sn. selkar. Sık sık elektrik kesintisini önler bu trafoların olması.
 
benin sormak istediğim şuydu. bizim fabrikada tesislerin durumuna göre gerilim değerlerimiz 370-390 V arasında değişiyor. Ben bu dalgalanmanın sürücülere plclere ve diğer ekipmanlara zararı olacağını ve arızalara sebep verdiğini düşünüyorum.
Bu sebepten dolayı regüleli trafo ile çıkış gerilimimi sabitlemek istiyorum.Ancak bunun ne kadar doğru olduğundan emin değilim.
Bir trafo şirketi bana giriş yani Bedaştan gelen gerilim dalgalanmasına göre bunun sağlıklı yorumlanabileceğini söyledi. Voltaj dalgalanmalarının neden kaynaklandığını iyi tespit edilmesi gerektiğini söyledi.
Bu konuda ne yapabilirim. Giriş gerilimi dalgalanmalarını ölçme şansım pek yok ya da nasıl ölçebilirim?
 
Bizde 2 adet otomatik regüle trafo var.Tercih edilme sebebi fabrika kurulduğu sırada köy hattından enerji almamız ve sık gerilim düşmeleri ile karşılaşılmasıydı.
Bu gün ayrı bir hattımız var.Bu yüzden trafolar pek ayar gereği duymuyor.Gerilim dalgalanmasının sebebini iyi incelemek gerekir.Sizdeki ani yüke giren makinar mı yoksa Şebeke kaynaklı mı?Daha sonradan kademe şalteri takıldığını duymadım.Trafolar istenirse bu şekilde alınıyor.şalterler de 15000USD 'den aşağı değil
 
Kendi konum olduğundan dolayı benim bildiğim yükte kademe değiştiren trafolar ARK ocaklarının trafolarıdır.


böyle bir sınırlama yapar isek hatalı olur Sn tossun2008. yukarda arkadaşların da belirttiği gibi siz sisteminizin hiç dalgalanmamasını istiyor iseniz ve de gerilim ayarlarını enerji kesilmeden yapmak istiyor iseniz çok rahat yük altında kademe değiştiricili bir trafo kullanabilirsiniz.
 
34,5/0,4 trafolarda otomatik kademe değimi yapabilen modeller var mı? Bu değişim hangi kademelere geçiriyor trafoyu? Tepki hızları nasıl? Fiyatları sabit kademelilere göre fiyatları ne kadar yüksek? Trafo satışı ile ilgilenen arkadaşların cevap verebileceğini düşünüyorum.
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…