Trafo (VA-WATT) hesabı

Orasini sorma apayri bir konu.

Guc cok farkli sekillerde ele alinabilir. Biz surekli gucten sozederiz. Ama reklam ugruna anlik gucu telefuz ediyorlar.

Soyle ornek vereyim. 10V DC bir gerilim kaynagindan ortalama 0.1A asilarak buyukce bir kondansatoru doldur.

Simdi elimizdeki bu verilerle gucu hesaplarsak 10v x 0.1A = 1W guc eder.

Simdi bu kondansatoru 1 ohm uzerinden bosaltalim.

Ilk anda akan akim 10v/1Ohm=10A eder. Bu esnada direncte harcanan guc 10V x10A=100W eder.

Halbuki cok kisa bir sure sonra akim sifira cok yakin olur.

Ben desem ki bu deneyde 1W ortala guc var.

Sen desen ki hayir 100W tepe guc var.

Hangimiz yalan yanlis bilgi veriyoruz?

Ikimiz de dogru konusuyoruz. Ama milletin kafasi karisiyor Vay be 100W diyor.

Yani urun satma politikasi.

Tabi bir de su var. Kotu bir urun tepe gucu yuksek guc veremeyebilir. Dolayisi ile cok da aldatmaca yok.

Mesela yukaridaki kondansator deneyinde ESR degeri 10 Ohm kondansator kullansaydik kondansatoru kisa devre ettigimizde akacak akim 10/(10+1)=0.9A edecekti. Bu da 10*0.9=9W tepe guc eder.

Eeee 9w tepe degerli guc 100w dan cok kucuk o halde bu kotuymus diyebiliriz.

Fakat amplifikatorler bu tur bilgi vererek reklam vermek pek yakisi kalmiyor.

Evet 10W amplifikator davul tokmagi vurdugunda 100w verebilir.
O zaman sizin şu an bahsettiğiniz şey peak değeri olarak söz edilen şey. Araç amfilerinde sıkça karşılaştığımız 2500w peak, 500w rms gibi.
Peki bu amfideki rms mi yoksa peak mi? Bana hiç farketmez, sadece elimdeki bu trafo bu amfiyi destekler mi onu merak ediyorum. Yani sesi istediğim gibi bozulmadan alabilir miyim sizce? Bana lazım olan düzgün kaliteli ses. Hoparlörlerim kaliteli her detayı duymak için çabalıyorum.
Elimdeki kule hoparlörlerde 4 tane tpa3118 mono amfi var. 60w gücü olduğu söylenir ve toplamına bakarsam 240w güç elde ediyor. Sistemde son sese aldığım zaman durulmuyor ve camlarda kapılarda titreme oluyor. O zaman bunun iki katı güç üreten amfileri evde kullansak ne olacak? Cam mı çatlayacak? Karışık meseleler gerçekten.
 
Uzaktan yorum yapmak, bunu al ya da alma demek istemiyorum.

D sinifi amplifikatorler cok gelismis olsalar da muzik dinlemek icin A sinifindan sasmam.
Besleme katinda da lineer regulatorlu ve trafolu guc kaynagi kullanirim.
 
Uzaktan yorum yapmak, bunu al ya da alma demek istemiyorum.

D sinifi amplifikatorler cok gelismis olsalar da muzik dinlemek icin A sinifindan sasmam.
Besleme katinda da lineer regulatorlu ve trafolu guc kaynagi kullanirim.
A sınıf olarak bu şekilde ev için hangi amfiyi önerirsiniz?

Lineer regülatörü ve trafolu güç kaynağını olarak öneriniz ne olur? Bende şu an mervesan ms-350-24 24 volt 350w smps güç kaynağı var. Forumda daha önce de konusunu açmıştım. İnsanı çileden çıkartacak şekilde tiz bir ses geliyor hoparlörlerden ve kullanamıyorum. O yüzden bu trafoya yöneldim.
 
Cok param olsaydi 2 elde olsa sunlardan birisinini almak isterdim. Belki iclerinde D sinifi da vardir bilmiyorum. Senin icin internete yazdim bu cikti ve linki o yuzden verdim.

https://mynewmicrophone.com/top-best-power-amplifier-brands-in-the-world/

Evde siradan sayilabilecek sony muzik seti kullaniyorum. Onun da hersey bozuldu sadece amplifikator ve ton kontrolunu kullaniyorum.

Oneride bulunamayacagim. Bu sistemlere olan ilgimi kaybettim.
 
Son düzenleme:
Konuya ben de giriş yapayım kızmazsanız :D
İyi bir ampli yapabilmenin bazı sırları bulunmaktadır. Bu sırlardan en önemlisi GROUNDING denilen ve mühendislere bile kafa yedirtebilen tekniktir.
Bir amplinin kalitesi verebileceği güç ile değerlendirilemez. 100W lık güç verebilen bir anons amplisi ile 30W güç verebilen bir müzik amplisi kıyaslanamaz bile.
Eğer hoparlörlerimiz 10.000$ veya daha pahalı ürünlerden değilse CLASS-A amplilerden de bahsetmeye gerek yoktur. Ancak CLASS-A kötüdür demiyorum fakat fark yok diye de CLASS-D sınıfına girmeyi uygun bulmuyorum.
En ideal tasarım CLASS-AB olup, zaten sinüs geçişlerinde A sınıfı olarak çalıştırılmaktadır. Sinüs geçişlerinin düzgün olmasından sonra B sınıfında çalışmasında hiç sakınca yoktur.

Videoda bir arkadaşımızın benim yönergelerimle yapmış olduğu LM1875 li ampli testi bulunmaktadır.
https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/lm1875-devresinde-beklenmedik-vınlama-sesi.137412/
Bu ampli tasarımını başka bir forumda yapmış, arkadaşları yönlendirerek, en az masrafla en ideal ampliyi tasarlamaya çalışmıştık.
Test sonuçları göstermiştir ki bu tasarım çoğu orijinal üretimlerden bile daha kaliteli ..
https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/pc-bazlı-ölçüm-aletleri-ve-ölçüm-sohbetleri.141107/page-2
https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/pc-bazlı-osilaskoplar.140704/page-9
 
Eğer hoparlörlerimiz 10.000$ veya daha pahalı ürünlerden değilse CLASS-A amplilerden de bahsetmeye gerek yoktur. Ancak CLASS-A kötüdür demiyorum fakat fark yok diye de CLASS-D sınıfına girmeyi uygun bulmuyorum.
Class d bende bütçe meselesi hocam. 250-300 civarı d sınıf amfiden başkasını bulamam sanırım. Tutup da kendim baştan sona yapmaya başlarsam da işin içinden çıkamam.
Şöyle bir durumda var ki hoparlörlerimi toplasam fiyatı 200$ etmiyor (bu gün ki kura göre).
Bana yerleşimi basit, Spotify YouTube gibi müzik dinleyebileceğim platformdaki (flac kalitesi kim ben kim) müzikleri güzel bir şekilde yani hissettirecek şekilde çalacak amfi lazımdı. Bas ve tiz ayarını mutlaka yapmam gerekiyor ki bu amfiyi bulmasaydım pre-amp devresi alacaktım yurt dışından. Niye derseniz 22 yaşındayım ve geçen sene doktora gittiğimde testlerden sonra doktor bana kulağımda 12khz(yaklaşık) üstü frekansları duymada problem olduğunu söyledi.
Benim dinlediğim müzik başkasına göre tizleri patlıyor olarak yorumlanıyor.
Aslında elimde pek de imkan yok istesem de kaliteli sesi duyamayacağım zaten. Ondan dolayı tpa3116d2 bana yeterli geliyor.
Umarım anlatabilmişimdir.
Saygılar.
 
Genel olarak baktığımda sen ayaklarını yere bağlamışsın ama yukarı tırmanmaya çalışıyormuşsun gibi.
Hem kötü olsun istiyor hem de diğer yandan belli bir kalitede olsun istiyorsun.
Bu durumun açıklaması son derece basit açıklanabilir.
Sen aslında kendi duyma özelliğine göre uygun bütçeli bir ses sistemi arayışındasın. Son derece normaldir.
Ancak bunun için çin işi üretimlere yönelirsen bir yere ulaşamayacağın da kesin.
Devreyi inceledim. Ne yazık ki gürültü haricinde o ampliyi sağlıklı çalıştırsan bile ton kontrol olmadığı için yine çıkmaza gireceksin.
12kHz frekanslar tıpta pek ele alınmaz. Genel olarak saf audio duyma testleri 8kHz e kadar yapılmaktadır. Yine de 12kHz frekansları da ölçtürmüşsen, bu frekanslarda kaç db kaybın olduğu bilgisi de verilmiştir.
uygun bir ses sisteminde sen bazı frekansları yeterince duyamasan bile, o frekansları doğru bir şekilde yükselterek yeterli duyuma ulaşabilirsin.
Örneğin vermiş olduğum videodaki testte arkadaş tizleri kıstığında aradaki farkı algılayabiliyorsan bile yeterli olarak duyabiliyorsun demektir. Tabii ki bunun için kulaklık kullanmanı öneririm.
Çin işi üretimler baş belasıdır. Adamlar tekniğine uygun devreler değil, en ucuz şekilde üretmek için araştırma yapıyorlar. Bir arkadaşım meraklı olduğu için çinden LM3886 lı çıkış katları besleme devreleri ve muhtelif devreler getirtmişti. Hepsini çöpe attı :D
Sonra ikinci ellerden 500TL gibi fiyata uygun kalitede bir ampli aldı şimdilerde keyfediyor.
Sen de şöyle bir cihaz alıp fazlaca masrafa girmeden keyfedebilirsin.
https://www.sahibinden.com/ilan/iki...radyo-amfi-kasetli-muzik-seti-944078439/detay
Ya da bütçene uygun başka seçeneklere bakabilirsin. Hatta bulunduğun şehirde bu gibi alım satım işleri yapan bir yer varsa bizzat giderek en uygun modeli seçebilirsin.
Senin amplinin sorunlarını da çözebiliriz, ancak çok ucuz olacağını sanmıyorum.
 
Genel olarak baktığımda sen ayaklarını yere bağlamışsın ama yukarı tırmanmaya çalışıyormuşsun gibi.
Hem kötü olsun istiyor hem de diğer yandan belli bir kalitede olsun istiyorsun.
Bu durumun açıklaması son derece basit açıklanabilir.
Sen aslında kendi duyma özelliğine göre uygun bütçeli bir ses sistemi arayışındasın. Son derece normaldir.
Ancak bunun için çin işi üretimlere yönelirsen bir yere ulaşamayacağın da kesin.
Devreyi inceledim. Ne yazık ki gürültü haricinde o ampliyi sağlıklı çalıştırsan bile ton kontrol olmadığı için yine çıkmaza gireceksin.
12kHz frekanslar tıpta pek ele alınmaz. Genel olarak saf audio duyma testleri 8kHz e kadar yapılmaktadır. Yine de 12kHz frekansları da ölçtürmüşsen, bu frekanslarda kaç db kaybın olduğu bilgisi de verilmiştir.
uygun bir ses sisteminde sen bazı frekansları yeterince duyamasan bile, o frekansları doğru bir şekilde yükselterek yeterli duyuma ulaşabilirsin.
Örneğin vermiş olduğum videodaki testte arkadaş tizleri kıstığında aradaki farkı algılayabiliyorsan bile yeterli olarak duyabiliyorsun demektir. Tabii ki bunun için kulaklık kullanmanı öneririm.
Çin işi üretimler baş belasıdır. Adamlar tekniğine uygun devreler değil, en ucuz şekilde üretmek için araştırma yapıyorlar. Bir arkadaşım meraklı olduğu için çinden LM3886 lı çıkış katları besleme devreleri ve muhtelif devreler getirtmişti. Hepsini çöpe attı :D
Sonra ikinci ellerden 500TL gibi fiyata uygun kalitede bir ampli aldı şimdilerde keyfediyor.
Sen de şöyle bir cihaz alıp fazlaca masrafa girmeden keyfedebilirsin.
https://www.sahibinden.com/ilan/iki...radyo-amfi-kasetli-muzik-seti-944078439/detay
Ya da bütçene uygun başka seçeneklere bakabilirsin. Hatta bulunduğun şehirde bu gibi alım satım işleri yapan bir yer varsa bizzat giderek en uygun modeli seçebilirsin.
Senin amplinin sorunlarını da çözebiliriz, ancak çok ucuz olacağını sanmıyorum.
Tüm verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim. Aslında araştırdığım hazır sistemler var. Resimlerini ekledim. Fiyatı da makul. Eğer böyle sistemler dediğim gibi işimi görürse (uydu hoparlörleri mevcut değil) bunları da alabilirim. Fakat ev sinema sistemi olarak geçtiği için pek iyi olacağını düşünmüyorum.
 

Ekli dosyalar

  • Screenshot_20210926-184630543.jpg
    Screenshot_20210926-184630543.jpg
    104.4 KB · Görüntüleme: 12
  • Screenshot_20210926-184623511.jpg
    Screenshot_20210926-184623511.jpg
    97.1 KB · Görüntüleme: 12
Sinema sistemleri esasen senin derdine çare olabilecek sistemlerdir.
Çünkü senin üst frekanslarda duyma problemin var imiş. İyi bir sinema sisteminde dinamik band genişliği yüksek olduğu için duyamadığın sesleri daha rahat duyabileceksin.
Ancak bazı pürüzler var.
1) İnternet üzerinden yayınlanan eserler son derece kötü olup, sinema sistemlerine uygun değildir.
2) Çoğu sinema amplilerinin band genişlikleri ilmine göre yapılmamıştır. Resimlerini gösterdiğim PİRE MİER en adi sınıfta incelenmektedir.
Hatta benim yıllar önce 550 EURO'ya almış olduğum SONY ampli bile şimdikilere göre alt sınıf bir amplidir.
s-l1600.jpg
https://www.sony.com.tr/electronics...receivers-amplifiers/str-db795/specifications

Geçtiğimiz yıllarda bu ampliyi 500TL ye almayanı dövüyorlardı :D
https://www.ebay.co.uk/itm/19421881...-53481-19255-0&campid=5338722076&toolid=10001

3) Hoparlör ve konfigürasyonu son derece önemlidir. Örneğin benim SONY ampli gibi bir amplin olursa bütçen dahilinde iyi bir SURROUND hoparlör sistem yaparak tatminkar ses elde edebilirsin.
4) SURROUND müzik kayıtlar telif haklarından dolayı artık ölü durumdadır. Ben bu ampliyi aldığım yıllarda müzik eserleri DVD'ler 2 katı ücretle satılıyordu. Şimdilerde para ile bile bulunamıyor.
Ancak iyi kalite CD temin edebilirsen PROLOGIC sistemde tatminkar dinleme olur.
Ya da benim yaptığım gibi BLUE/RAY DVD oynatıcı temin ederek en ideal sonuca ulaşabilirsin. Ancak orijinal BR/DVD ile.

Tüm bunları bir kenara bırakacak olursak.
Senin durumuna göre en iyi seçenek VINTAGE denilen eski stereo ampli lerden uygun olanı bularak neticeye gidebilirsin. Örneğin benim vermiş olduğum PEYNİİR ampli bile çoğu çin işi amplilerden kat kat üstündür.
Ama inat eder de almış olduğun çin işi D sınıfı ampliyi halledelim dersen de yardımcı olurum.
Tek yapman gereken şey önce uygun bir kutu teminidir. Kutu temininden sonra seni adım adım yönlendirerek o uğultudan kurtulmanı sağlayabilirim.
Zaten forumlarda beni bu konuda tanımışlardır.
Mevcut trafo ile amplinden takribi 10W civarı güç alabilirsin. Satıcı firma bu konuda çizelge sunmuş ancak sen dikkat etmemişsin.
D-C.jpg
 
Sinema sistemleri esasen senin derdine çare olabilecek sistemlerdir.
Çünkü senin üst frekanslarda duyma problemin var imiş. İyi bir sinema sisteminde dinamik band genişliği yüksek olduğu için duyamadığın sesleri daha rahat duyabileceksin.
Ancak bazı pürüzler var.
1) İnternet üzerinden yayınlanan eserler son derece kötü olup, sinema sistemlerine uygun değildir.
2) Çoğu sinema amplilerinin band genişlikleri ilmine göre yapılmamıştır. Resimlerini gösterdiğim PİRE MİER en adi sınıfta incelenmektedir.
Hatta benim yıllar önce 550 EURO'ya almış olduğum SONY ampli bile şimdikilere göre alt sınıf bir amplidir.
Ekli dosyayı görüntüle 81847
https://www.sony.com.tr/electronics...receivers-amplifiers/str-db795/specifications

Geçtiğimiz yıllarda bu ampliyi 500TL ye almayanı dövüyorlardı :D
https://www.ebay.co.uk/itm/19421881...-53481-19255-0&campid=5338722076&toolid=10001

3) Hoparlör ve konfigürasyonu son derece önemlidir. Örneğin benim SONY ampli gibi bir amplin olursa bütçen dahilinde iyi bir SURROUND hoparlör sistem yaparak tatminkar ses elde edebilirsin.
4) SURROUND müzik kayıtlar telif haklarından dolayı artık ölü durumdadır. Ben bu ampliyi aldığım yıllarda müzik eserleri DVD'ler 2 katı ücretle satılıyordu. Şimdilerde para ile bile bulunamıyor.
Ancak iyi kalite CD temin edebilirsen PROLOGIC sistemde tatminkar dinleme olur.
Ya da benim yaptığım gibi BLUE/RAY DVD oynatıcı temin ederek en ideal sonuca ulaşabilirsin. Ancak orijinal BR/DVD ile.

Tüm bunları bir kenara bırakacak olursak.
Senin durumuna göre en iyi seçenek VINTAGE denilen eski stereo ampli lerden uygun olanı bularak neticeye gidebilirsin. Örneğin benim vermiş olduğum PEYNİİR ampli bile çoğu çin işi amplilerden kat kat üstündür.
Ama inat eder de almış olduğun çin işi D sınıfı ampliyi halledelim dersen de yardımcı olurum.
Tek yapman gereken şey önce uygun bir kutu teminidir. Kutu temininden sonra seni adım adım yönlendirerek o uğultudan kurtulmanı sağlayabilirim.
Zaten forumlarda beni bu konuda tanımışlardır.
Mevcut trafo ile amplinden takribi 10W civarı güç alabilirsin. Satıcı firma bu konuda çizelge sunmuş ancak sen dikkat etmemişsin.
Ekli dosyayı görüntüle 81848
Hocam yüklemiş olduğunuz tabloyu inceledim. Zaten ondan dolayı 24volt 350wattlık bir smps trafo aldım. Fakat smps trafoların bu kadar şebeke gürültüsü vereceğini tahmin bile etmiyordum.
Şu anki ses sistemimden aşırı memnunum tek sorunu şebekeden gelen ses sorunu, ben kendime bir tane daha 2+1 ses sistemi yapmak için tpa3116d2 kullanacağım diye bahsettim. Bu yapacağıma da sargı trafoyu kullanacağım.
Şebeke sorunh hakkında forumda zaten konu açmıştım: https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/ses-sisteminden-gelen-gürültü.142721/

Elimdeki sargı trafoya da gelince, üzerindeki trimpot ile ben bu voltaj değerlerini zaten yükseltebiliyorum. Yani ben bu trafodan 22 volt civarı alabiliyorum ki hoparlörlerim 30 watt rms 8 ohm. Herhangi bir problem oluşmaması için tam seviyesinde ya da fazlasında değil de daha düşük watt değeri verecek voltajda çalıştırıyorum bilmem anlatabildim mi.
Zaten her ne olursa olsun, hoparlör olarak component mid takımı ve bir de subwoofer almayı düşünüyorum. Tizler için kendime uygun seviyede olacak uF cinsinden kondansatörü seri bağlayabiliyorum.

Uğultu meselesi ise transistörleri kullanırken yok yani üretilen çıkıştan aldığımda sıkıntı olmuyor. Trafodan çıkan ac voltaj köprü diyottan çıktıktan sonra kondansatör bağlamadan 15 volt, kondansatör bağlayınca 22 volt civarına geliyor. 6 adet 25 volt 1500uf kondansatörü birbirine paralel bağlayıp, daha sonra bu hattan amfiye güç verince uğultu oluyor. İçerisindeki devre kartında ise 2 adet 25 volt 10000uf lik kondansatör bağlı. Acaba dedim bendekiler az mı geliyor gürültüyü önlemek için yoksa asıl bu gürültüyü kesen transistörler mi?
 

Forum istatistikleri

Konular
130,142
Mesajlar
933,530
Kullanıcılar
453,222
Son üye
omersahinsoy

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst