Trifaze motorun gerilimi yükselirse devri de yükselir mi ?

Trifaze motorun gerilimi yükseltilirse devri yükselmez.Çektiği akım biraz artar,dolayısıyla ısınması da artar.Motor devri sargı kutup sayısıyla ilgili olduğu için değişmesi ,arttırılması mümkün değildir.Devir düşürülmesi konverterler yardımıyla yapılabiliyor.Kolay gelsin.
devir yükselmesinden kasıt örneğin 0-1500 d/dk ayarlamak gibi ise artmaz ama 1460 d/dk bir motorda 1465 gibi mesela olabilir moment artmasıyla birlikte yanlış olabilirmiyim acaba
 
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
devir yükselmesinden kasıt örneğin 0-1500 d/dk ayarlamak gibi ise artmaz ama 1460 d/dk bir motorda 1465 gibi mesela olabilir moment artmasıyla birlikte yanlış olabilirmiyim acaba

Yok doğrusunuz.Trifaze motorda ( asenkron motordan bahsediyorum haliyle) moment gerilimin karesiyle orantılıdır.Gerilimi arttırdığınızda Mmotor -Myük=j(dw/dt) eşitliği uyarınca yeni denge noktasına kadar motor bir miktar hızlanır (Senkron hız değişmez).Ancak bu yöntem sizin de dediğiniz gibi çok sınırlı aralıkta hızı değişimi sağlayabilir. Kesinlikle bir "hız ayar yöntemi" değildir.

Geniş bir aralıkta (mesela 0-2000 d/d) kesintisiz hız ayarı yapmanın yolu, daha önce de belirtildiği üzere sürücü devresi kullanmaktır.Plaka değerinin üstündeki gerilim değerlerinde, momentten bir miktar feragat ederek ve tabi ki motoru mekanik açıdan fazla zorlamadan hızı arttırabilirsiniz .Eğer çok esnek bir ayar istemiyorsanız bir arkadaşımızın dediği gibi dişli de kullanılabilir sanırım
 
Son düzenleme:
Asenkron motorlarda devir ayarı yalnızca frekans konvertörleri ile yapılır.Gerilimin azalıp çoğalması devirini etkilemez.Yalnızca her iki durumda da(Azalması veya çoğalması) şebekeden çekeceği akım miktarları artar.Akım artışının nedeni güç faktörünün(Cos fi) kötüleşmesidir.Asenkron motorlar yalnızca belirli bir anma yük(Bağlanılan yük) değeri için Cos fi değeri istenen oranda kalıp(İstenen kaymada=İstenen cos fi de) anma akım değerini çekerler.Boşta çalışma ve anma yük değerinin çok üstündeki aşırı yüklerde kayma fazlalaşacağından cos fi de kötüleşir ve normalden çok fazla akım çekerek şebekeyi zorlarlar.Belirli bir sınırlı gerilim değerini geçtiğinde veya gerilim çok fazla düştüğünde motorun aşırı ısınıp yanmasını önleyen emniyet devreleri motora bağlı olarak konulmuştur.Bu gibi olağanüstü durumlarda bu koruma devreleri motor devresini motor güvenliği için keserler.(Kaynak:"MEGEP dökümanlarının/Asenkron motorlar" kısmını ayrıca inceleyip detaylarını görebilirsiniz.)
 
Son düzenleme:
Gerilim artarsa devirde artar motor gücüde artar sevgili arkadaşım...
Bu özel sınıf motorlardır ve güçeri büyüktür.
Örnek verecek olursak:
Etiket değeri Üçgen bağlantı 380 Volt deviri 1500 d/dak olan bir motor.
Aynı bağlantı ile 410 Voltta 1750 d/dak dönebilir.
Bakınız ETI marka motorlar örnek güç:250KW
Maalesef bu tip motorları yıldız üçgen yolveren mühendisler gördüm. İnsanın içinden "beter olun !" demesi içten bile değil, nede olsa devir etiket devri....

Saygılarımla...
nasıl oluyor bu iş
410 volt 60 hz olmasın bu değer
 
gerilim ile devir yükselmez. hazır motorda sadece frekans ile devrini düşürüp yükseltebilirsin.motorun gücüne göre frekans inverteri işini görür.
 
Gerilim değişimine bağlı olarak kayma değişir. Kaymanın(slip) değişmesi asenkron motorun devrinin değişmesi anlamına gelir.
 
"Soru basit ama insan bilmeyince bilmiyo işte ^^ bi de eğer gerilim ile yükselmiyorsa nasıl bişey yapmam lazım :confused: "
Bakın,aslında zomeika'nın kastettiği ve üstünde durduğu olay tam olarak bu değildir.Gerilimle tam olarak ayarlanamayan(Kontrolü sağlanamayan) devir kontrolünün nasıl olacağından bahsediyor.(Soruyu tam olarak anlayabilmek,ayni zamanda konuyu tam olarak çözmekle eşdeğerdir derler,belki ben soruyu yanlış olarak anlayıp yorumlamış olabilirim,ama öyle olduğunu pek sanmıyorum.)Bu devir kontrolü de,hepimizin bildiği üzere yalnızca uygun motora,uygun güçteki frekans konvertörünün seçimi yapılarak sağlanabilir.Kanımca kaymayı bu konunun dışında tutmak gerekmektedir.Kayma ile devir düşümü hiç olmaz da denilemez tabiki.Nedeni de çok geniş bir frekans aralığındaki devir kontrolünü, tamamen motorun kayma oranı(Bunun kesin bir ölçüsünü de tespit edip, bu yolla devir kontrolü sağlamak zordur.)tayin edebilir de diyemeyiz.Kayma yoluyla ortaya çıkan devir düşümü gözardı edilemez,ama devir kontrolünü tek başına,yegane sağlayan yararlı bir yöntem de diyemeyiz.Gerilim artışına,azalışına,yük artışına veya azaltılmasına,boşta çalışmasına, motorun gösterdiği,arzu edilmeyen(Çünkü güç faktörünü değiştirmekte ve fazla akım geçimesine neden olmaktadır.) bir tepkisidir sadece.Devir kontrol mekanizması,ayrıca bu amaç için kullanılamaz,çünkü yeterli deviri sağlamadaki verim,frekans konvertörlerinde olduğu üzere kolay ve net şekliyle,geniş bir frekans aralığında ayarlanarak elde edilemez.Kolay gelsin.
 
Yok doğrusunuz.Trifaze motorda ( asenkron motordan bahsediyorum haliyle) moment gerilimin karesiyle orantılıdır.Gerilimi arttırdığınızda Mmotor -Myük=j(dw/dt) eşitliği uyarınca yeni denge noktasına kadar motor bir miktar hızlanır (Senkron hız değişmez).Ancak bu yöntem sizin de dediğiniz gibi çok sınırlı aralıkta hızı değişimi sağlayabilir. Kesinlikle bir "hız ayar yöntemi" değildir.

Geniş bir aralıkta (mesela 0-2000 d/d) kesintisiz hız ayarı yapmanın yolu, daha önce de belirtildiği üzere sürücü devresi kullanmaktır.Plaka değerinin üstündeki gerilim değerlerinde, momentten bir miktar feragat ederek ve tabi ki motoru mekanik açıdan fazla zorlamadan hızı arttırabilirsiniz .Eğer çok esnek bir ayar istemiyorsanız bir arkadaşımızın dediği gibi dişli de kullanılabilir sanırım
çok teşekkür ederim beni anladığınız için
 

Forum istatistikleri

Konular
128,931
Mesajlar
921,814
Kullanıcılar
451,107
Son üye
Xte13

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst