tristörlü regüle devresi

tugcee67

Üye
Katılım
13 Eyl 2012
Mesajlar
1
Puanları
1
Merhaba,
Tristörlü regüle devresini 220V ile besleyip sabit 5V çıkış veren devreyi kurmak istiyorum.Devreyi kurmada yardımcı olabilirseniz sevinirim.
 
Sorunuzu pek anlayamadım devreyemi süreceksiniz 5volt ile 7805 transistör 5volt
 
Merhaba,
Tristörlü regüle devresini 220V ile besleyip sabit 5V çıkış veren devreyi kurmak istiyorum.Devreyi kurmada yardımcı olabilirseniz sevinirim.

Merhaba.Sabit 5 voltu regüle devrelerinden lm7805'le, ac/ac 220/9 volt ac/ac trafo ile köprü diyottan geçirip 9 volt dc. ile bu entegreye girerseniz,çıkışta soğutma ile de en fazla 1 amper 5 volt dc.'yi değişmeyen (Sabit) değerinde de alırsınız.MJ15004 veya 2N3055 darlington tipindeki bu güç transistörlerini istenilen sayıda entegreye paralel (Transistör başına 5 amper hesabını yaklaşık olarak da yaparak) bağlı kullanarak 5 voltta çıkan bu akımın amper değerini arttırırsınız.

Lm2575 entegresine de 7-40 (60) volt dc.'yi,ac/ac 220/ 7-40 volt ac. çıkışlı bir trafo sekonderinden alınan bu ac.'yi köprü diyotla doğrulttuktan sonra dc. şeklinde regülesiz olarak bu entegreye verip 5 volt dc. yi sabit olarak yine elde edebilirsiniz.Ama regüasyon işlemi ve çıkan akımı (amperi) büyütme işlemlerinde bir tristörün kullanılması çoğunlukla gereksizdir,uygulaması da pek görülmez.Ancak akım çıkışında koruma amaçlı kullanımı belki tercihen de söz konusu olabilir.Ancak regülasyon veya akım arttırmakta ise kullanılamaz.Lm317T entegresi kullanılarak ayarlanabilir dc. eldesinde,aşağıdaki 0-22 volt dc.,10 amper çıkış aralığında ayarlanabilir bir güç kaynağında,tristörün sadece koruma amaçlı (Kısa devre,aşırı akım) bir röleyi sürüp akımı şalter görevi (Otomat gibi) görüp çıkan akımı kapatabilme uygulaması da vardır.Kolay gelsin.

RygoYR.png


Alıntıdır.Kaynak: 0-22V 10 Amper Güç Kaynağı LM317T MJ15004 » Elektronik Sitesi
 
Merhaba,
Tristörlü regüle devresini 220V ile besleyip sabit 5V çıkış veren devreyi kurmak istiyorum.Devreyi kurmada yardımcı olabilirseniz sevinirim.

Dediğiniz uygulamayı bende düşünmüştüm. 5 volt için değilde 12 volt için. Şebeke voltajını alıp bir tiristör yada triak ile 12 volt elde etmek istedim. Aşağıdaki gibi devreler uygulayıp denemek lazım. Aşağıdaki şemada alternatör yazdığına bakmayın sistemi monofaze düşünüp kurulabilir ancak bu devrede scr leri sürecek devre yok. Burda çıkış voltajını okuyup C kontrol ucundan tiristörleri tetiklemek gerekiyor.

3-Phase_PM_Rectifier_Regulator.gif

Birde bu devre var. Burada şebeke voltajı alınıyor ve scr ile kırpılarak çıkışa veriliyor. Potansiyometre ile çıkış voltajı ayarlanıyor. Yalnız bu tür devre izolasyonsuz olduğu için çıkış voltajı ile çalışmak çok tehlikelidir. Sizi uyarmakta bizim görevimiz. Çalışırken lütfen dikkatli olun. Ben şebekeden 5 volt elde etmek için bu tür bir devre kurmanızı önermem. En güzeli bir trafo ile 12 volt yada 9 volt elde edip bu voltajı rahatlıkla istediğiniz voltaja dönüştürebilirsiniz. Ha bu bir ödev ise çok dikkatli olun. Bu aşağıdaki devre ile 5 volt elde edebileceğinizi sanıyorum yalnız bu devre 120 volt için kullanacağınız parçalar 220 volt için olmalı.
215-43aa02a51b.gif
 
Sn.Serkan_48,merhaba. 1. resimde tristör kullanılan bu devre,araçların alternatör çıkışını 14.2 volt dc.' ye (Akü şarj voltajına) sabitleyip şarj akımını 6 adet diyot yerine 3'ünü tristör şeklinde kullanmak suretiyle (Akım kontrol amaçlı) ve bu akımı da kendi içinde darlington transistörlü-zener diyotlu regüle (Konjenktör) devresi ile kontrol etmek için de tam olarak da tasarlanmıştır benim anlayabildiğim kadarıyla.C kontrol ucuna gelen denetim akımı da,alternatörün rotor sarım ucundan (İkaz uyartım sargı ucuna) giden ikaz akımı bu regüle devresiyle kontrol edilerek tristörün bu şarj akımını,akü şarjla tam dolduğu anda akımı kesmesini sağlıyarak,şarj akımını dolaylı yoldan kontrol da edebiliyor bu alternatör içindeki iç devre ile tam anlayabildiğim kadarıyla.

Ancak bu devrenin 220 vac de çalışabilmesi için ara bir ac/ac trafoya (220/15-16) da ihtiyacı olacaktır sanırım,ayni akımı ayni şartlarda çıkışta sabit olarak da alabilmemiz için.Devrenin 14.2 voltu 270 ohmluk dirençle sabit olarak özellikle devrede belirtilip verebilmesini de göz önüne alarak tabi.Yani söylemek istediğim bu devre 5 volt dc. yi veremiyor,sadece araçlardaki akü şarjı için gereken otomatik akü şarj işlemini (Akü tam şarj olup da dolduğunda tristörlerle de bu şarj akımı kesime gidiyor sanıyorum) kendi alternatör içindeki tümleşik iç devre yapısıyla sürekli olarak da bu 14.2 voltu (Sabit voltajdaki bir akü şarj işlemini) sağlıyor gibi geldi bana.

İkinci devrede de sözünü edebildiğiniz gibi pot. ile tristörün ateşleme açısı ayarlanıp giren 120 vac 5 volt dc.'ye de tristörle kıyılarak düşürülüyor sanırım.220 volt ac. için tristör sürücü kısmındaki değerlerin de tam değişmesi şarttır söylediğiniz gibi,ancak çıkıştaki akım dc. olacağı halde "ac socket" şeklinde hatalı olarak da yazılmış bu devrede de sanırım.Çünkü çıkış ayarlı bir dc. çıkışı olacağı için "dc. socket" yazısı olması da gerekiyordu.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
Son düzenleme:
Sayın binbaşı haklısınız ilk deve düşündümde alternatör şarj devresi. Ama devreden anladığım kadarıyla uyartım sargılı değilde tristörlerle açıp kapatarak çıkış voltajını ayarlıyor. tristörler uyartım sargısını kontrol ediyor olsa idi üretim sargısı sadece 6 diyotla doğrultulup hatta veriliyor olmalıydı. Bu şemada üretilen enerji tristörlerle regüle edilip hatta veriliyor.

2. devrede aldığım sitede yanlış yazılmış. Tristörlerin çıkışı dc dir. Bu devre basit mantıkla mesela Elektrik süpürgelerinde uygulanan devir kontrol devresi ile aynı. Ordaki motorlar teknik olarak hangi adla adlandırılıyor bilmiyorum ama başka bir topikte hem ac hemde dc voltajla çalıştığı yazılmıştı.

Neyse konuyu dağıtıyorum toparlarsak dediğiniz gibi sözlerinize katılıyorum.
 
Son düzenleme:

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
129,803
Mesajlar
930,234
Kullanıcılar
452,605
Son üye
mehmet-azaplar

Yeni konular

Geri
Üst