Sn.Serkan_48,merhaba. 1. resimde tristör kullanılan bu devre,araçların alternatör çıkışını 14.2 volt dc.' ye (Akü şarj voltajına) sabitleyip şarj akımını 6 adet diyot yerine 3'ünü tristör şeklinde kullanmak suretiyle (Akım kontrol amaçlı) ve bu akımı da kendi içinde darlington transistörlü-zener diyotlu regüle (Konjenktör) devresi ile kontrol etmek için de tam olarak da tasarlanmıştır benim anlayabildiğim kadarıyla.C kontrol ucuna gelen denetim akımı da,alternatörün rotor sarım ucundan (İkaz uyartım sargı ucuna) giden ikaz akımı bu regüle devresiyle kontrol edilerek tristörün bu şarj akımını,akü şarjla tam dolduğu anda akımı kesmesini sağlıyarak,şarj akımını dolaylı yoldan kontrol da edebiliyor bu alternatör içindeki iç devre ile tam anlayabildiğim kadarıyla.
Ancak bu devrenin 220 vac de çalışabilmesi için ara bir ac/ac trafoya (220/15-16) da ihtiyacı olacaktır sanırım,ayni akımı ayni şartlarda çıkışta sabit olarak da alabilmemiz için.Devrenin 14.2 voltu 270 ohmluk dirençle sabit olarak özellikle devrede belirtilip verebilmesini de göz önüne alarak tabi.Yani söylemek istediğim bu devre 5 volt dc. yi veremiyor,sadece araçlardaki akü şarjı için gereken otomatik akü şarj işlemini (Akü tam şarj olup da dolduğunda tristörlerle de bu şarj akımı kesime gidiyor sanıyorum) kendi alternatör içindeki tümleşik iç devre yapısıyla sürekli olarak da bu 14.2 voltu (Sabit voltajdaki bir akü şarj işlemini) sağlıyor gibi geldi bana.
İkinci devrede de sözünü edebildiğiniz gibi pot. ile tristörün ateşleme açısı ayarlanıp giren 120 vac 5 volt dc.'ye de tristörle kıyılarak düşürülüyor sanırım.220 volt ac. için tristör sürücü kısmındaki değerlerin de tam değişmesi şarttır söylediğiniz gibi,ancak çıkıştaki akım dc. olacağı halde "ac socket" şeklinde hatalı olarak da yazılmış bu devrede de sanırım.Çünkü çıkış ayarlı bir dc. çıkışı olacağı için "dc. socket" yazısı olması da gerekiyordu.Kolay gelsin.Saygılarımla.