Kablolalama hatası motor da hiç çalışmama , aşırı akım yada kısa devre sonuzu termik açtırma gibi kendini gösterir.Bencede Zeybek arkadaşımızn açıkladığı şekilde kumandamızdan emin isek şayet sorunu giderebiliriz.
Fahri ustanın anlattıgı metodu defterıme kayıt ettım. daha önce bobınajcılık yaptım. en fazla 180 beygırlık 2 adet motor sarımı yaptık. buyuk motorlarda uçları bulmak bazen gercektende kafa karıştırır. çunku omajlar dusuk ve bobın sayısı fazladır. fahrı ustaya tesekkurler bu guzel bır metod. dıger yandan kucuk guclu motorlarda enerjılı testlere gerek yoktur. avometre ıle bu ısı cozebılırsınız.
Kutuplaşma sağlanamaz ise ( sargı uçlarının yanlış isimlendirilmesi nedeniyle ) ,motor,üçgen
çalışır iken,motorda,vibrasyon oluşur ve aşırı akım çeker.Bu durumda,sargı uçlarının doğru
isimlendirildiğinden emin olmak gerekir.
sevgili ustalar
dostlar belki yeri değil ama bu konu ile benimde sormak istediğim bir konu var...
380 v klima kompresörlerinde r s t uçlerı bazen komp. kapağında bazende kapağın içinde bir lastik tozluk üzerinde yer aılıyor bizde komp değiştirildiğinde bu uçların hangisi olduğunu bunlara bakarak buluyoruz.. fakat bazen bu semboller komp üzerinde yazmıyor... komp üzerindeki 3 adet terminal girişlerinde de bir sembol bir işaret yok... bu 3 adet ucun hangisi r hangisi s hangisi t yani faz1 faz2 faz 3 ü nasıl bulabiliriz...
teşekkürler...
Demiray teknik kardeşim sorununun çözümü için daha doğrusu motor dönüş yönünü bir kerede doğru olarak tespit edebilmen için Fluke 9062 modelini tavsiye ederim.(Motor and Phase rotation ındicator)
Ölçü aletının bır probunu,Motor termınalıne baglı uclardan birincisine(sızce herhangı biri)
diüer ucunuda, bosda kalan kablonun uclarına sıra ile dokundurun, ölçü aletı ıkı ucda 380 volt cıvarı gösterecek, birinde -0- olacakdır,
o, sıfır olan ucu, ölçüm yaptıgınız baglı ucun karsına getirin, aman dıkkat elekrık var unutma,
Sıra ıle dıger iki ucuda deneyın, zaten birinde -0 voltu buldunuz yerıini işaretledınızmı, diğeride yerını belli edecektır.
Arkadaşlar.
Motorda bulunan U-V-W ve X-Y-Z uçlarını yıldız üçgen bağlarken üç alternatif var.
Ya motor ters döner iki fazın yerini değiştirirsin. Düzelir.
Ya da motor iki alternatif sargı bağlantısında da düz döner.
(U-Z, V-X, W-Y) ya da (U-Z, V-Y, W-x)
Yalnız şöyle bir durumla karşılaştım.
Motor düz dönmesine ve yıldız üçgen yol almasına rağmen, iki alternatifli durumun bir tanesinde motor nominal çekmesi gereken akımdan daha fazla bir akımla çalışmakta.
Diğer alternatif bağlantıda normal olan nominal akımla çalışmasına devam etmekte.
Bu durum nasıl oluyor?
Bilgisi olan varsa paylaşırsa sevinirim
Şimdiden teşekkürler.
volkanpasha arkadaşım merhaba
yıldız üçgen bağlantıda(devrede) değişiklik yapamazsınız.v ile y'yi birleştiriseniz aynı sargıyı kısa devre edersiniz.yıldız üçgen güç devresine gelen fazın yönünü değiştireek sonuca gidebilirsiniz.
kolaygelsin
ok eskı bir konu, yeniden gündeme gelmiş. Benim anlattıgım, boş zamanlarımda yanlarında takıldıgım mesleklerınde duayen ustalarımın yaptıkları kontrol şekli idi. Arkadaşlarımın hiç duymamış olması, belki o teknikde eski ustalara rastlamamış olmalarındandır.
Mavi Elektrik arkadaşım, ( 0 ) volt cıkması, önce yıldız /üçgen baglantı şekilini çizin, hangi fazlar karsılıklı gelıyor bakın. Mesela, "R" fazından gelen 2 kablonun uclarında potansiyel farkı görürmüsünüz, yoksa diğer iki fazdan birisi ilemi "R" fazı arasında potansiyel farkı görür ve 380 volt mu ölçersiniz.