Yardımcı Sargı

Katılım
19 Ağu 2020
Mesajlar
115
Puanları
1
Yaş
25
Herkese Merhaba

Emin olmak için size sormak istedim . Tek fazlı motorlarda yardımcı sargı ile ana sargı arasında 90 derece faz farkı vardır. Bu faz farkı ileride mi geride midir ?

Teşekkürler.
Saygılarımla
 
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Eger yardimci sargiya kapasitor baglarsan akim ileride olur, bobin baglarsan geride.

Ileride yada geride olusu devir yonunu degistirir.
yardımcı sargılı bir fazlı motorlarda dönüş yönünü değiştirmek için ana sargı veya yardımcı sargınının giriş-çıkış uçlarını yer değiştiriyoruz. böyle yaparak akımın yönünü değiştiriyoruz. akımın gerilimden ileri ya da geride oluşunun dönüş yönünü nasıl değiştirdiğini açıklayabilir misiniz?
 
yardımcı sargılı bir fazlı motorlarda dönüş yönünü değiştirmek için ana sargı veya yardımcı sargınının giriş-çıkış uçlarını yer değiştiriyoruz. böyle yaparak akımın yönünü değiştiriyoruz. akımın gerilimden ileri ya da geride oluşunun dönüş yönünü nasıl değiştirdiğini açıklayabilir misiniz?


VI.jpg


Resimden gorulecegi uzere yardimci sarginin uclarini ters cevirdiginde elde edilen grafik ile,
yardimci sarginin akiminin ana sargi akimindan 90 derece geriye alinmasi ayni grafigi veriyor.

Sol ust: Motor bir yonde donuyor.
Sag ust: Yardimci sargi akimini tersine cevirdik.

Sol alt. Motor bir yonde donuyor.
Sag alt: Yardimsi sargi akimini 90 derece ileri almak yerine 90 derece geriye aldik.

Asil sorulmasi gereken soru gelmedi henuz.
 
Son düzenleme:
Ekli dosyayı görüntüle 91935

Resimden gorulecegi uzere yardimci sarginin uclarini ters cevirdiginde elde edilen grafik ile,
yardimci sarginin akiminin ana sargi akimindan 90 derece geriye alinmasi ayni grafigi veriyor.

Sol ust: Motor bir yonde donuyor.
Sag ust: Yardimci sargi akimini tersine cevirdik.

Sol alt. Motor bir yonde donuyor.
Sag alt: Yardimsi sargi akimini 90 derece ileri almak yerine 90 derece geriye aldik.

Asil sorulmasi gereken soru gelmedi henuz.


Gayet mantikli bi aciklama getirmissiniz tessekur ederim.

"Induktif veya kapasitif etkiyi araya katmadan yardimci sargi akiminin ana sargi akimidan ileri yada geride olmasi motor donus yonunu tayin eder" dersek daha dogru bi ifade olur zannimca.

Beklenen soru "faz farki olusturmak icin niye bobin kullanilmiyor?" ise ben onu merak etmiyorum acikcasi :)
 
Bunca yıldır sogutma sektöründeyim.

Monofaze kompresorler sırf kapasitor hatasından dolayı kalkamayip ( kapasitor bozulduğu yada değer kaybettiği için) sargılarının kavruldugu ve arizalandigina şahit oldum.

Bu is kapasitor yerine bobinle çözülüyor ise bu durum sırf arızalansin diye mi kapasitorle kalkış yöntemi seçiliyor? Evet illaki maliyet konusu vardır ama gördüğüm hiçbir sistemde bobin startli sistem görmedim.

Birde eskiden 90 li yıllarda ve 2000 li yılların ortasına kadar kullanılan kapasitorler o kadar kaliteli idi ki neredeyse kapasitor arızası hic yasamiyorduk. 2005 yılından sonra gelen cihazlardaki kapasitorler o kadar adi ki 2 yılda bozuluyor. Farketmez isen kompresoru de yiyor.
 
Eger yardimci sargiya kapasitor baglarsan akim ileride olur, bobin baglarsan geride.

Ileride yada geride olusu devir yonunu degistirir.
Konuyu tekrar okuyunca aklıma geldi. Ben dünden sonra incelediğim motorların hiç birinde bobin kullanıldığını görmedim. Eğer kullanacaksak kaç sipir olacağını , iletken kesitini vs nasıl belirleyeceğiz ?
 
Neden bobin kullanilmiyor?

Kullanilan motorlar var. Hatta ilave bobin disaridan bile bagli degil.

Once hikaye anlatayim.

Bu bilgiyi sanatokulunda bobinaj piri olmus cok degerli bir hocamizdan ogrenmistik.

Sozlerine soyle basladi. Bobinaj ustasi yanmis motorun sargilarini keser ve kac sipir oldugunu sayar.
Ardindan ayni sarim sayisini ayni capta telle sarar fakat motor calismaz.

Cunku motordaki trikten haberi yoktur.

Diyelim ki yanik sargiyi kesti cikartti ve sarim sayisini 200 olarak saydi.

Halbuki 200 sarimin 150 sarimi saga, kalan 50 sarimi da sola sarili. Fakat bunu kimse bilemez.

Peki neden boyle bir yola basvurulur?

Oncelikle sorulmasi gereken soru gelmedi demistim.

Ana sargimiz var. Yardimci sargimiz da var. Yardimci sargiya ilave bir bobin baglarsak ne olur?
Seri bagli iki enduktans gene tek basina bir enduktans demektir ve faz farki tek bir bobinin yaacagi faz kaymsi kadardir, Yani bobine ser bobin baglayarak akimin fazini geriye cekemeyiz. Zaten cekik.

O zaman ne yapacagiz?

Seri bir direnc bagli bobine seri bir bobin daha baglarsak akimin fazini geriye cekebiliriz. Seri direnc ile yardimci sarginin faz kaymasini sifira yaklastirabilir ilave bobinle de geriye cekebiliriz.

O zaman yardimci sargiya seri direnc mi baglayacagiz?

Iste yukarida bahsettigim ters duz sarimin mantigi bu, direnc olustursun diye fazladan sarim yapiliyor. Fakat bu enduktansi artirmasin diye de ilave ters sarim yapiliyor.

Boylece empedans ayarlarak istenen aci elde edilmis oluyor.

Tabiki bu is biraz zor. Fakat bir kac deney yaparak, tek fazli motoru yardimci sargiya bagli seri RL ile kaldirabilirsiniz.

Boyle kandirmacali motorlar oldugunu bilin. Mukemmel mi olur bilemem ama kapasitorsuz de tek fazli motor bu teknikle de calisir.
 
Son düzenleme:
Neden bobin kullanilmiyor?

Kullanilan motorlar var. Hatta ilave bobin disaridan bile bagli degil.

Once hikaye anlatayim.

Bu bilgiyi sanatokulunda bobinaj piri olmus cok degerli bir hocamizdan ogrenmistik.

Sozlerine soyle basladi. Bobinaj ustasi yanmis motorun sargilarini keser ve kac sipir oldugunu sayar.
Ardindan ayni sarim sayisini ayni capta telle sarar fakat motor calismaz.

Cunku motordaki trikten haberi yoktur.

Diyelim ki yanik sargiyi kesti cikartti ve sarim sayisini 200 olarak saydi.

Halbuki 200 sarimin 150 sarimi saga, kalan 50 sarimi da sola sarili. Fakat bunu kimse bilemez.

Peki neden boyle bir yola basvurulur?

Oncelikle sorulmasi gereken soru gelmedi demistim.

Ana sargimiz var. Yardimci sargimiz da var. Yardimci sargiya ilave bir bobin baglarsak ne olur?
Seri bagli iki enduktans gene tek basina bir enduktans demektir ve faz farki tek bir bobinin yaacagi faz kaymsi kadardir, Yani bobine ser bobin baglayarak akimin fazini geriye cekemeyiz. Zaten cekik.

O zaman ne yapacagiz?

Seri bir direnc bagli bobine seri bir bobin daha baglarsak akimin fazini geriye cekebiliriz. Seri direnc ile yardimci sarginin faz kaymasini sifira yaklastirabilir ilave bobinle de geriye cekebiliriz.

O zaman yardimci sargiya seri direnc mi baglayacagiz?

Iste yukarida bahsettigim ters duz sarimin mantigi bu, direnc olustursun diye fazladan sarim yapiliyor. Fakat bu enduktansi artirmasin diye de ilave ters sarim yapiliyor.

Boylece empedans ayarlarak istenen aci elde edilmis oluyor.

Tabiki bu is biraz zor. Fakat bir kac deney yaparak, tek fazli motoru yardimci sargiya bagli seri RL ile kaldirabilirsiniz.

Boyle kandirmacali motorlar oldugunu bilin. Mukemmel mi olur bilemem ama kapasitorsuz de tek fazli motor bu teknikle de calisir.

bu değerli bilgileri paylastığınız için tesekkürler.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,688
Mesajlar
929,030
Kullanıcılar
452,391
Son üye
girisimci25

Yeni konular

Geri
Üst