- Katılım
- 9 Şub 2007
- Mesajlar
- 765
- Puanları
- 206
Merhaba arkadaşlar 01.08.2007 tarihine kadar 34 adet sorudan en fazla soru çözen ve çözünümü konu içerisinde paylaşan üyelerimizden bir kişi elektrik kumanda devreleri kitabı kazanacaktır.
kitap hediye kazanan üyeye ücretsiz olarak kargo ile yollanacaktır.
her soru için yalnızca bir doğru cevap kabul edilecektir birbirinin kopyası ve bir önceki mesajın kopyası olan mesajlar dikkate alınmayacaktır.
Çözüm çalışmalarınızda ekts otomatik kumanda çizim programını kullanabilirsiniz.
Cevaplar tarafımızca değerlendirilecektir ..
Not: yarışma mesleki gelişim amacı ile düzenlenmektedir.
OTOMATİK KUMANDA PROBLEMLERİ,
1.Starta basıldığında motor hemen çalışacak, 15 sn. sonra kendiliğinden duracak.
2.Start butonuna basıldıktan 15 sn. sonra motor kendiliğinden çalışacak.
3.Starta basıldığında motor hemen çalışacak, 10 sn. sonra duracak. Durduktan 10 sn. sonra tekrar
çalışacak. (İki zaman rölesi kullanılacak.)
4.Starta basıldıktan 15 sn. sonra motor çalışacak, 15 sn. sonra duracak, 15 sn. sonra tekrar çalışacak. Bu
şekilde çalışması stoba basıncaya kadar devam edecek.
5.Starta basıldıktan 15 sn. sonra 1. motor, 15 sn. sonra 2. motor çalışacak. 15 sn. sonra 1. motor duracak,
15 sn sonra 2. motor duracak. 15 sn sonra 1. motor çalışacak. Sistem stoba basıncaya kadar bu şekilde
devam edecek.
6.Starta basıldığında iki motor da çalışacak. Starttan elimizi çektiğimizde 1. motor duracak. 2. motor
çalışmaya devam edecek. Stop butonu çalışmakta olan 2. motoru durduracak.
7.Starta basıldığında motor hemen çalışacak, 20 sn. sonra kendiliğinden duracak. (Zaman rölesinin sadece
normalde açık kontağı kullanılacak.)
8.Bir start, bir stop butonu kullanılacaktır. Starta basıldığında 1. motor çalışacak, 10 sn. sonra 1. motor
duracak 2. motor çalışmaya başlayacaktır.Stoba basıldığında 2. motor duracaktır.
9.Starta 1. basışta M1 ,2. basışta M2 çalışsın.
10.Starta basıldığında 1. motor, 15 sn. sonra 2. motor çalışacak. Stoba basıldığında 3. motor çalışacak.20
sn. sonra 3. motor kendiliğinden duracak. Sistem tekrar başlama durumuna gelecek
11.1.Starta basıldığında 1. ve 2. motor aynı anda çalışacak. 2. Starta basıldığımda 1. motor devreden
çıkacak, 2. motor çalışmaya devam edecek. Sistem stoba basıncaya kadar devam edecek.
12.Starta basıldıktan 10 sn sonra motor çalışacak. (Zaman rölesinin sadece normalde kapalı kontağı var.)
13.Starta basıldığında 1. motor hemen çalışacak. 10 sn. sonra 1. motor duracak, 2. motor başlayacak.
Sistem stoba basılıncaya kadar devam edecek. (Yani motorlar10 sn. çalışıp duracaklar.)
14.İleri butonuna basılınca 1. motor15 sn. ileri yönde çalışacak. 15 sn. sonra duracak. Geri butonuna
basılınca geri yönde dönmeye başlayacak. İki yollu (jog) butonuna basılınca 2. motor geri yönde
çalışacak. 1. ve 2. motor geri yönde çalışmaya devam edecek.
15.Her iki motor birlikte çalışmasın. 1. Starta basıldığında 1. motor çalışsın. Çalışan 1. motor stop veya 2.
starta basılınca dursun. 2. starta basıldığında 2. motor çalışsın ve ayarlanan süre sonunda 2. motor
kendiliğinden dursun.
16.Starta basıldığında yalnız 1. motor çalışacak. Stoba basıldığında 1. motor duracak 2. motor çalışmaya
başlayacak. 2. motor 10 sn. çalıştıktan sonra kendi kendine duracak. İki motor beraber çalışmayacak.
17. 2 kumanda merkezli devir yönü değişebilen , yıldız üçgen yolverme devresi
18.İki ayrı yerden kumanda edilen, ileri- geri çalışan motor devresi
19.Trafik ışıkları devresi (kırmızı, kırmızı+sarı, yeşil, yeşil+sarı, kırmızı)
20.Otomatik Şebeke jeneratör transfer işlemi kumanda devresi
21.Starta basıldıktan 10 sn. sonra 1. motor çalışacak. 10 sn. sonra 2. motor çalışacak. 10 sn. sonra 1. ve 2.
motor duracak 3. motor çalışacak. DF butonuna basıldığında 3. motor aniden duracak.
22. Başlatma butonuna basıldığında motor periyodik olarak 1 dakika çalışacak, 1 dakika duracaktır.
Motorun bu şekilde çalışması durdurma butonuna basıncaya kadar veya aşırı akım rölesi atıncaya kadar
sürecektir. Durdurma butonuna basınca veya aşırı akım rölesi attığında motor duracaktır.
23. Başlatma butonuna basıldığında 1. Motor hemen, 60 sn sonra da 2. motor çalışacaktır. Motor 75 sn
çalıştıktan sonra 1. Motor ile beraber duracaktır. 1. Motorun aşırı akım rölesi attığında bütün sistem, 2.
Motorun aşırı akım rölesi attığında ise sadece 2. Motor duracaktır.
24.Başlatma butonuna basıldığında 1. motor hemen, 2. motor 30 sn sonra ve 3. motor 2.motor çalıştıktan
20 sn sonra çalışacaktır. Durdurma butonuna basıldığında veya 1. Motor durduğunda bütün motorlar
duracak, 2. Motor durduğunda 1. Motor çalışmaya devam edecek, fakat 3. Motor duracaktır. 3. Motor
durduğunda ise diğer motorlar çalışmaya devam edecektir. Her motor için bir aşırı akım rölesi
kullanılacak ve A.A kontağı kendi kontaktör devresine bağlanacaktır.
25.Her motor ayrı başlatma ve durdurma butonlarıyla çalıştırılıp, durdurulacaktır. Her motor, kendinden
önceki motor çalışmadıkça çalışamayacaktır. Yani birinci motor çalıştırılmadıkça ikinci, ikinci motor
çalışmadıkça üçüncü motor çalıştırılamayacaktır. Her motor için bir aşırı akım rölesi kullanılacak ve röle
kontağı kendi kontaktör devresine bağlanacaktır. Hangi motorun aşırı akım rölesi atarsa, o motor ve
ondan sonraki bütün motorlar duracaktır.
26. Üç fazlı bir asenkron motor periyodik olarak ileri ve geri yönde aşağıdaki esaslara göre
çalıştırılacaktır.
Start butonuna basıldığında motor ileri yönde çalıştırılacaktır. 60 sn sonra motor otomatik olarak
duracaktır.
16 sn bekledikten sonra geri yönde çalışacaktır. 60 sn geri yönde çalıştıktan sonra motor otomatik
duracaktır.
15 sn bekledikten sonra ileri yönde çalışacaktır. İşlem periyodik olarak stop butonuna basıncaya kadar
devam edecektir. Devir yönü değiştirmede elektriksel kilitleme uygulanacaktır.
27. Üç fazlı iki asenkron motor aşağıdaki esaslara göre yol verilecektir.
• Start butonuna bastığımızda her iki motorda çalışmaya başlayacaktır.
• 40 sn sonra her iki motorda duracaktır.
• 20 sn sonra ikinci motor ters yönde çalışmaya başlayacak tır.
• 40 sn sonra ikinci motorda duracaktır.
• Ayrıca sistem stop butonuna basıldığında veya motorların aşırı akım rölesi attığında duracaktır.
28. Üç adet asenkron motor aşağıdaki şekilde çalıştırılacaktır.
• Start butonuna basınca 1. Motor hemen, 2. Motor 3 dakika sonra çalışacaktır.
• Motor çalıştıktan 2 dakika sonra 3. Motor çalışacak, aynı anda 2. Motor duracaktır.
• Hangi motorun termiği atarsa sistem duracaktır.
29. Üç adet asenkron motor bir adet start butonuyla aşağıdaki gibi çalıştırılacaktır.
• Start butonuna 1. Kez bastığımızda M1 motoru çalışmaya başlayacak, elimizi butondan
çektiğimizde çalışmaya devam edecek.
• Start butonuna 2. Kez bastığımızda M2 motoru da çalışmaya başlayacaktır.
• Start butonuna 3. Kez bastığımızda M3 motoru da çalışmaya başlayacaktır.
• Start butonuna 4. Kez bastığımızda motorların hepsi duracaktır.
• Start butonuna 5. Kez bastığımızda M1 motoru yeniden çalışmaya başlayacaktır.
Bu çalışma periyodik olarak devam edecektir. Gerekli güç ve kumanda şemasını çiziniz.
30. Tek sargılı iki devirli sabit güçlü bir motoru aşağıda belirtilen şartlarda çalıştırılmak isteniyor.
• Motor her iki devirde de kalkınabilecek.
• Düşük devirden yüksek devire geçebilecek.
• Yüksek devirden düşük devire geçemeyecektir.
Bu koşulları sağlayan güç ve kumanda şemasını çiziniz.
31. Tek sargılı iki devirli sabit güçlü bir motoru aşağıda belirtilen şartlarda çalıştırılmak isteniyor.
• Motor sadece düşük devirde kalkınabilecek.
• Düşük devirden yüksek devire geçebilecek.
• Yüksek devirden düşük devire geçebilecek.
Bu koşulları sağlayan güç ve kumanda şemasını çiziniz.
32.Üç fazlı asenkron motoru yol alma süresince hiç akımını kesmeden otomatik yıldız-üçgen yol
verilecektir.
• Başlatma butonuna basıldığında asenkron motor yıldız bağlı olarak çalışmaya başlayacak ve bir
süre sonra motor normal devrine henüz ulaşmadan R dirençleri yıldız olarak motor sargılarına
paralel bağlanacaktır.
• Bundan bir süre sonra motor normal devrine ulaştığında, yıldız bağlantıdan üçgen bağlantıya
geçişte; önce yıldız kontaktörü devreden çıkacak bu anda motor R dirençleri üzerinden üçgen
bağlanacak, sonra üçgen devreye girecek böylece R dirençleri kısa devre edilerek devreden
çıkacak ve motorda üçgen bağlanacaktır.
• Motor ayrıca termik aşırı akım rölesiyle korunacaktır.
33.Üç fazlı rotoru sargılı asenkron motora üç fazlı yol verme reostası ile elle yol verilecektir.
• Yol verme reostası start durumuna getirilerek, reostanın bütün dirençleri üç fazlı rotor sargılarına
seri bağlanacaktır. Başlatma butonuna basıldığında, reosta dirençlerinin tamamı rotor devresinde
olmak üzere motor yol almaya başlayacaktır. Motor yol aldıkça, reosta kolu yavaş yavaş hareket
ettirilerek, dirençler devreden çıkarılacaktır.
• Motor tamamen yol aldığında, reosta kolu sona getirilecek ve kol rotor sargılarını kısa devre
edecektir.
• Durdurma butonuna basıldığında, motor duracaktır.
• Motor ayrıca termik aşırı akım rölesiyle korunacaktır. Motor dururken kırmızı, çalışırken yeşil
sinyal lambası yanacaktır.
34.Üç fazlı rotoru sargılı asenkron motora tek kademe dirençle yol verilecektir.
• Kumanda devresindeki başlatma butonuna basıldığında, dirençler rotor devresinde olmak üzere
asenkron motor yol almaya başlayacaktır. Yol vermenin uygun bir anında, rotor devresinde
bulunan dirençler kısa devre edilecektir.
• Motorun çalışması durdurma butonuna basıncaya kadar devam edecektir.
• Motor ayrıca termik aşırı akım rölesiyle korunacaktır.Motor dururken kırmızı, yol verme
dirençleri devredeyken yeşil ve rotor sargıları kısa devre edildiğinde sarı sinyal lambası
yanacaktır.
Alıntıdır ,
Kaynak : w3.gazi.edu.tr/~bayindir/KD.pdf
kitap hediye kazanan üyeye ücretsiz olarak kargo ile yollanacaktır.
her soru için yalnızca bir doğru cevap kabul edilecektir birbirinin kopyası ve bir önceki mesajın kopyası olan mesajlar dikkate alınmayacaktır.
Çözüm çalışmalarınızda ekts otomatik kumanda çizim programını kullanabilirsiniz.
Cevaplar tarafımızca değerlendirilecektir ..
Not: yarışma mesleki gelişim amacı ile düzenlenmektedir.
OTOMATİK KUMANDA PROBLEMLERİ,
1.Starta basıldığında motor hemen çalışacak, 15 sn. sonra kendiliğinden duracak.
2.Start butonuna basıldıktan 15 sn. sonra motor kendiliğinden çalışacak.
3.Starta basıldığında motor hemen çalışacak, 10 sn. sonra duracak. Durduktan 10 sn. sonra tekrar
çalışacak. (İki zaman rölesi kullanılacak.)
4.Starta basıldıktan 15 sn. sonra motor çalışacak, 15 sn. sonra duracak, 15 sn. sonra tekrar çalışacak. Bu
şekilde çalışması stoba basıncaya kadar devam edecek.
5.Starta basıldıktan 15 sn. sonra 1. motor, 15 sn. sonra 2. motor çalışacak. 15 sn. sonra 1. motor duracak,
15 sn sonra 2. motor duracak. 15 sn sonra 1. motor çalışacak. Sistem stoba basıncaya kadar bu şekilde
devam edecek.
6.Starta basıldığında iki motor da çalışacak. Starttan elimizi çektiğimizde 1. motor duracak. 2. motor
çalışmaya devam edecek. Stop butonu çalışmakta olan 2. motoru durduracak.
7.Starta basıldığında motor hemen çalışacak, 20 sn. sonra kendiliğinden duracak. (Zaman rölesinin sadece
normalde açık kontağı kullanılacak.)
8.Bir start, bir stop butonu kullanılacaktır. Starta basıldığında 1. motor çalışacak, 10 sn. sonra 1. motor
duracak 2. motor çalışmaya başlayacaktır.Stoba basıldığında 2. motor duracaktır.
9.Starta 1. basışta M1 ,2. basışta M2 çalışsın.
10.Starta basıldığında 1. motor, 15 sn. sonra 2. motor çalışacak. Stoba basıldığında 3. motor çalışacak.20
sn. sonra 3. motor kendiliğinden duracak. Sistem tekrar başlama durumuna gelecek
11.1.Starta basıldığında 1. ve 2. motor aynı anda çalışacak. 2. Starta basıldığımda 1. motor devreden
çıkacak, 2. motor çalışmaya devam edecek. Sistem stoba basıncaya kadar devam edecek.
12.Starta basıldıktan 10 sn sonra motor çalışacak. (Zaman rölesinin sadece normalde kapalı kontağı var.)
13.Starta basıldığında 1. motor hemen çalışacak. 10 sn. sonra 1. motor duracak, 2. motor başlayacak.
Sistem stoba basılıncaya kadar devam edecek. (Yani motorlar10 sn. çalışıp duracaklar.)
14.İleri butonuna basılınca 1. motor15 sn. ileri yönde çalışacak. 15 sn. sonra duracak. Geri butonuna
basılınca geri yönde dönmeye başlayacak. İki yollu (jog) butonuna basılınca 2. motor geri yönde
çalışacak. 1. ve 2. motor geri yönde çalışmaya devam edecek.
15.Her iki motor birlikte çalışmasın. 1. Starta basıldığında 1. motor çalışsın. Çalışan 1. motor stop veya 2.
starta basılınca dursun. 2. starta basıldığında 2. motor çalışsın ve ayarlanan süre sonunda 2. motor
kendiliğinden dursun.
16.Starta basıldığında yalnız 1. motor çalışacak. Stoba basıldığında 1. motor duracak 2. motor çalışmaya
başlayacak. 2. motor 10 sn. çalıştıktan sonra kendi kendine duracak. İki motor beraber çalışmayacak.
17. 2 kumanda merkezli devir yönü değişebilen , yıldız üçgen yolverme devresi
18.İki ayrı yerden kumanda edilen, ileri- geri çalışan motor devresi
19.Trafik ışıkları devresi (kırmızı, kırmızı+sarı, yeşil, yeşil+sarı, kırmızı)
20.Otomatik Şebeke jeneratör transfer işlemi kumanda devresi
21.Starta basıldıktan 10 sn. sonra 1. motor çalışacak. 10 sn. sonra 2. motor çalışacak. 10 sn. sonra 1. ve 2.
motor duracak 3. motor çalışacak. DF butonuna basıldığında 3. motor aniden duracak.
22. Başlatma butonuna basıldığında motor periyodik olarak 1 dakika çalışacak, 1 dakika duracaktır.
Motorun bu şekilde çalışması durdurma butonuna basıncaya kadar veya aşırı akım rölesi atıncaya kadar
sürecektir. Durdurma butonuna basınca veya aşırı akım rölesi attığında motor duracaktır.
23. Başlatma butonuna basıldığında 1. Motor hemen, 60 sn sonra da 2. motor çalışacaktır. Motor 75 sn
çalıştıktan sonra 1. Motor ile beraber duracaktır. 1. Motorun aşırı akım rölesi attığında bütün sistem, 2.
Motorun aşırı akım rölesi attığında ise sadece 2. Motor duracaktır.
24.Başlatma butonuna basıldığında 1. motor hemen, 2. motor 30 sn sonra ve 3. motor 2.motor çalıştıktan
20 sn sonra çalışacaktır. Durdurma butonuna basıldığında veya 1. Motor durduğunda bütün motorlar
duracak, 2. Motor durduğunda 1. Motor çalışmaya devam edecek, fakat 3. Motor duracaktır. 3. Motor
durduğunda ise diğer motorlar çalışmaya devam edecektir. Her motor için bir aşırı akım rölesi
kullanılacak ve A.A kontağı kendi kontaktör devresine bağlanacaktır.
25.Her motor ayrı başlatma ve durdurma butonlarıyla çalıştırılıp, durdurulacaktır. Her motor, kendinden
önceki motor çalışmadıkça çalışamayacaktır. Yani birinci motor çalıştırılmadıkça ikinci, ikinci motor
çalışmadıkça üçüncü motor çalıştırılamayacaktır. Her motor için bir aşırı akım rölesi kullanılacak ve röle
kontağı kendi kontaktör devresine bağlanacaktır. Hangi motorun aşırı akım rölesi atarsa, o motor ve
ondan sonraki bütün motorlar duracaktır.
26. Üç fazlı bir asenkron motor periyodik olarak ileri ve geri yönde aşağıdaki esaslara göre
çalıştırılacaktır.
Start butonuna basıldığında motor ileri yönde çalıştırılacaktır. 60 sn sonra motor otomatik olarak
duracaktır.
16 sn bekledikten sonra geri yönde çalışacaktır. 60 sn geri yönde çalıştıktan sonra motor otomatik
duracaktır.
15 sn bekledikten sonra ileri yönde çalışacaktır. İşlem periyodik olarak stop butonuna basıncaya kadar
devam edecektir. Devir yönü değiştirmede elektriksel kilitleme uygulanacaktır.
27. Üç fazlı iki asenkron motor aşağıdaki esaslara göre yol verilecektir.
• Start butonuna bastığımızda her iki motorda çalışmaya başlayacaktır.
• 40 sn sonra her iki motorda duracaktır.
• 20 sn sonra ikinci motor ters yönde çalışmaya başlayacak tır.
• 40 sn sonra ikinci motorda duracaktır.
• Ayrıca sistem stop butonuna basıldığında veya motorların aşırı akım rölesi attığında duracaktır.
28. Üç adet asenkron motor aşağıdaki şekilde çalıştırılacaktır.
• Start butonuna basınca 1. Motor hemen, 2. Motor 3 dakika sonra çalışacaktır.
• Motor çalıştıktan 2 dakika sonra 3. Motor çalışacak, aynı anda 2. Motor duracaktır.
• Hangi motorun termiği atarsa sistem duracaktır.
29. Üç adet asenkron motor bir adet start butonuyla aşağıdaki gibi çalıştırılacaktır.
• Start butonuna 1. Kez bastığımızda M1 motoru çalışmaya başlayacak, elimizi butondan
çektiğimizde çalışmaya devam edecek.
• Start butonuna 2. Kez bastığımızda M2 motoru da çalışmaya başlayacaktır.
• Start butonuna 3. Kez bastığımızda M3 motoru da çalışmaya başlayacaktır.
• Start butonuna 4. Kez bastığımızda motorların hepsi duracaktır.
• Start butonuna 5. Kez bastığımızda M1 motoru yeniden çalışmaya başlayacaktır.
Bu çalışma periyodik olarak devam edecektir. Gerekli güç ve kumanda şemasını çiziniz.
30. Tek sargılı iki devirli sabit güçlü bir motoru aşağıda belirtilen şartlarda çalıştırılmak isteniyor.
• Motor her iki devirde de kalkınabilecek.
• Düşük devirden yüksek devire geçebilecek.
• Yüksek devirden düşük devire geçemeyecektir.
Bu koşulları sağlayan güç ve kumanda şemasını çiziniz.
31. Tek sargılı iki devirli sabit güçlü bir motoru aşağıda belirtilen şartlarda çalıştırılmak isteniyor.
• Motor sadece düşük devirde kalkınabilecek.
• Düşük devirden yüksek devire geçebilecek.
• Yüksek devirden düşük devire geçebilecek.
Bu koşulları sağlayan güç ve kumanda şemasını çiziniz.
32.Üç fazlı asenkron motoru yol alma süresince hiç akımını kesmeden otomatik yıldız-üçgen yol
verilecektir.
• Başlatma butonuna basıldığında asenkron motor yıldız bağlı olarak çalışmaya başlayacak ve bir
süre sonra motor normal devrine henüz ulaşmadan R dirençleri yıldız olarak motor sargılarına
paralel bağlanacaktır.
• Bundan bir süre sonra motor normal devrine ulaştığında, yıldız bağlantıdan üçgen bağlantıya
geçişte; önce yıldız kontaktörü devreden çıkacak bu anda motor R dirençleri üzerinden üçgen
bağlanacak, sonra üçgen devreye girecek böylece R dirençleri kısa devre edilerek devreden
çıkacak ve motorda üçgen bağlanacaktır.
• Motor ayrıca termik aşırı akım rölesiyle korunacaktır.
33.Üç fazlı rotoru sargılı asenkron motora üç fazlı yol verme reostası ile elle yol verilecektir.
• Yol verme reostası start durumuna getirilerek, reostanın bütün dirençleri üç fazlı rotor sargılarına
seri bağlanacaktır. Başlatma butonuna basıldığında, reosta dirençlerinin tamamı rotor devresinde
olmak üzere motor yol almaya başlayacaktır. Motor yol aldıkça, reosta kolu yavaş yavaş hareket
ettirilerek, dirençler devreden çıkarılacaktır.
• Motor tamamen yol aldığında, reosta kolu sona getirilecek ve kol rotor sargılarını kısa devre
edecektir.
• Durdurma butonuna basıldığında, motor duracaktır.
• Motor ayrıca termik aşırı akım rölesiyle korunacaktır. Motor dururken kırmızı, çalışırken yeşil
sinyal lambası yanacaktır.
34.Üç fazlı rotoru sargılı asenkron motora tek kademe dirençle yol verilecektir.
• Kumanda devresindeki başlatma butonuna basıldığında, dirençler rotor devresinde olmak üzere
asenkron motor yol almaya başlayacaktır. Yol vermenin uygun bir anında, rotor devresinde
bulunan dirençler kısa devre edilecektir.
• Motorun çalışması durdurma butonuna basıncaya kadar devam edecektir.
• Motor ayrıca termik aşırı akım rölesiyle korunacaktır.Motor dururken kırmızı, yol verme
dirençleri devredeyken yeşil ve rotor sargıları kısa devre edildiğinde sarı sinyal lambası
yanacaktır.
Alıntıdır ,
Kaynak : w3.gazi.edu.tr/~bayindir/KD.pdf