BUCHOLZ RÖLESİ ÇALIŞIRSA NE YAPMAK GEREKİR?
TM işletme teknisyeni tarafından
a. Bucholz alarm sinyali gelirse ; hemen ilgili yerlere bilgi verilecek gelecek talimata göre hareket edilecektir.
b. Bucholz açma sinyali gelirse ; Trafonun beslemiş olduğu OG fiderler açılacak, YTM, EDAŞ ve ilgili birimlere bilgi verilecek ve verilecek talimatlara göre hareket edilecektir.
Bucholz rölesi çalıştığında rölede biriken gaz balon vb. ile röleden alınır ve toplanan gazın yakılmasıyla;
Gaz yanmıyorsa havadır. Elektriği ve kimyasal testlerde normal limit değerleri bulunmalıdır.
1- Genleşme tankında yağ yoktur.
2- Genleşme tankı botu delinmiştir. Yağ seviye camının genleşme botunun arızalandığına dair sıfır veya max seviyede olması lazım gelir.
3- Sirkülasyon pompası ile soğutuluyorsa pompalardan biri veya bir kaçı hava yapmış olmalıdır.
4- Genleşme tankı trafo tankına irtibat vanası bozuktur.
5- Trafo yeni servise alınmıştır. Trafo tankı içindeki hava Buşinglerden, peteklerden ve hava alma cıvatalarından yeteri kadar alınmamıştır.
6- Bucholz çalıştığı anda deprem veya trafo dış darbelerden sarsıntı geçirmiştir.
7- Zayıf bir ihtimal olsa da dış arızalardan biri uzun süre devam etmiş koruma rölesi çalışmamış trafo sarsıntı geçirmiştir.
Yukarıda sayılan maddelerin birinin oluşmaması halinde trafo bucholz haznesinde yanıcı olmayan renksiz gaz oluşmayacağı aşikârdır yağda erimiş gaz analizi sonuçlarında O-O-O kodu yakalanmalı veya bir önceki testlerimizdeki gaz miktarları yakalanmalıdır.
b- Beyaz renkli yanan gazın oluşması kağıt izolasyonunun yandığını veya kavrulduğunu gösterir.
1- Elektriki testlerde %PF testlerinin bir önceki testlerden yüksek ve megger izolasyonunun bir önceki testlerden düşük veya limitlerinin altında olması gerekir. Yağdan mı arızanın katı izolasyon maddelerinden mi kaynaklandığını tespit için magger testleri 1000 ve 5000 VDC de yapılmak şartıyla değer farklılığının %25 ten fazla olmadığı görülerek izolasyon yağında nem olması ihtimaline karşı delinme gerilimi ölçülmelidir. İzolasyon yağı usulüne uygun sürküle edilip trafo izolasyon değeri normal limitlere getirilmeli. Kağıt izolasyon maddesi izolasyon yağının deformasyonu sonucu oluşmuş ve dış yüzeyde deşarzlar şeklinde dış yüzeyi yalayarak geçmişse trafo sargılarıda nemli olduğundan sargılar kurutulup elektriki testler yenilenmeli ve ideal izolasyon değerleri elde edilmelidir. İzolasyon yağı kimyasal testleri de limitlerde olmalıdır. Gazda erimiş gaz analizlerinde de Elektriki testleri teyit edici 0-1-0 veya 1-1-0kodu yakalanmalıdır. Farklı kodların yakalanması durumunda arızanın şekli değişiktir. Alınan gaz beyaz renkli olarak görülmüşse de
trafoda tespit edilen arızadan başka arızalarda mevcuttur elektriki, testlerde fark edilmeyen arızaların varlığı kabul edilmeli ve elektiriki testler yenilenmelidir.
SİYAH VE GRİ RENKLİ GAZ
Siyah ve gri renkli yanan gazın tespiti halinde izolasyon yağının delinme sonucu yandığını bakır sargılardan üzerine sarılmış katı maddelerin delinmesi sonucu tanka veya sipirler kendi arasında delindiğini elektriki testlerde arızanın sipir kısa devresi veya sargı-nüve, sargı tank arızası şeklinde oluştuğu teyidini vermelidir. TTR ve DC direnç testleri titizlikle yapılmalı arıza noktası bulunmalı gaz analizi testlerinde 1–0–2 veya 1–2–0–1 - 2kodu bulunmalı trafo tamire gönderilmelidir.
MAVİ ALEV BULUNMASI
Bucholzdan alınan birikmiş gaz numunesinin yakılması sırasında mavi alev oluşursa trafo bağlantı noktalarının birinde buşing merkez iletkeni sargı iletkenine bağlantı noktasında-kademe sargı uçlarının bağlantı noktasında-varsa 34,5–31,5 kv sekonder değiştirici bağlantı lamalarında - sekonder sargı buşing iletkenlerinin lehim veya bağlantı cıvalarında gevşeklik - kopma veya zayıf temas vardır. Elektriki testlerde görülür. Arıza yeri mahallinde giderilebilir. Ve tekrar testler yenilenip limit değerler yakalanır. Yağda erimiş gaz testlerinden 1–1–0 veya 2–0–2 kodu yakalanmalıdır.
SARI ALEV
Bucholz haznesinden alınan gazın yakılmasıyla sarı alev bulunması halinde bakır iletkenlerin yandığı veya ark geçirdiği söylenebilir. Nüveden sargılara bir atlama sonucu oluşa bilen bu tip arızalarda sekonder veya pirimer hat iletkeninin kopup tanka değmesi anında oluşan yüksek voltajın tankı delip özellikle izolasyonu zayıf bölgelerden (buşing dibi-sargı başlangıç noktaları) atlaması veya montaj sırasında darbelere uğrayarak bükülmüş bakır sargı üzerinde bulunan katı izolasyon maddesinin deforma olması sonucu deşarzlara maruz kalmış bakır iletken kısımların erimesi veya kopması-çekirdek levhalarının kısa devre olması ve bu sebeple çekirdekte oluşan girdap akımlarının izolasyonu zayıf noktalardaki bakır sargıları eritmesi sonucu bu şekilde gazlar oluşur. Özellikle ikaz akımı ve DC direnç testlerinde bu tip arızalar görülür. Ayrıca yağda erimiş gaz testinde 0-2-0 veya 0-2-1 kodu yakalanarak elektriki testler teyit edilir.
.
https://www.facebook.com/permalink.php?id=866731863350747&story_fbid=925609517462981