Çıplak bara ile boyalı bara farkı

benim fikrim boyanan yüzey boyasız yüzeye oranla daha fazla ısınır.Neden:ısıyı salan metal(bakır,döküm,çelik vs)zaten bir ısı bırakıyo üzeri incede olsa boyandığı zaman bir tabaka oluşuyo.Dolayısıyla ısı bırakan metal bu boya katmanı ile sarılıp ısının bırakılmasını güçleştirecektir. Ama boyalı baralar, rutubet gibi sorunlardan korunmak ve atlamayı minimuma indirip %20 daha fazla akımla yükleye bilmemize olanak sağlar.
 
bir iletkenin akım taşıma kapasitesi etkileyen faktörlerden biri de ortam sıcaklığıdır. Boyalı baranın boyasız baraya göre aynı şartlarda daha fazla akım taşımasının nedeni boyanın ortamdaki sıcaklığa veya manyetik etkilerden kaynaklanan sıcaklığa karşı ısıl direncidir. mesela genelde kabloların topraktaki akım taşıma kapasiteleri havadakinden fazladır. Yani eğer bara kesitini doğru seçmişseniz, normal şartlardaki akan akımdan kaynaklanan ısı boyalı da boyasızda da problem yaratmaz ama eğer bu şartlarda ortam sıcaklığı çok yükselirse bu durumda boyalı bara daha az etkilenir .
 
arkadaşlar bence bakır barayı boyamak baraya kazak giydirmek gibi birşey ama kazaktanda öte boyamak dış ortamda bakırın korozyona uğraya bileceği birdurum var ise boyanmalıdır aksi takdir de bakır boyandığın da çıplak baraya göre daha fazla ısınır Elektrik panolarında bakır baranın boyanmaması bence daha uygun sizde bir düşünün bence teşekkür ederim
 
evet biz de yapdığımız panolarda daralan makaronla kaplıyoruz baraları
 
merabalar ben kendi bilgimi paylaşmak istiyorum.pano içleri kapalı alan vede metal olduğundan faz baraları etrafında bir manteyik alan oluşur bu manyetik alan baraların isınmasına neden olur.boyalı bara olduğu zaman boya bara üzerinde izalasyon u sağladığı için manyetik alan oluşmuyor yada en aza indiriyor bununla birlikte akım taşıma kapasitesini arttırıyor.dikkat ettiyseniz eğer faz baralarından en fazla S fazı (orta faz) R-T den daha çok ısınır işte sebebide bu manyetik alan dır.saygılarımla iyi çalışmalar
 
peki bu baraların ne kadar akım tasıyacagını nasıl hespaların ???
 
peki bu baralar ne çok hangi renklere boyanıyor? içinizden birinin söylemesini rica ediyorum.
 
bakır baraların içerisindeki karışım oranının(metal talaşları)bakırların oksitlenmesinde bence büyük payı var bazıları baraları boyarken tek düşüncesi var o da kazalara karşı önlem bazılarıda boyamayıp şeffaf plastiklerle muhafaza altına alıyor tabikide bakırın dış ortamla olan ilişkisi oksit ve degişime sebebiyep verebilir.bakırda iletken altında iletken düşünelim altın kullansaydık yine boyayacakmıydık???????????(saf br altın????????
 
Sayın Şef;

DEdiğinizde haklısınız ısınan iletkenin akım taşıma kapasitesi artar,dolayısıyla boyalı bir baradan akım taşıma kapasitesinin düşük olmasını bekleriz.peki neden yüksek hesaplanır gerçek şu:
FAQs - Copper Busbars
"Q Some sources suggest painting busbars black to increase the current rating. Is this a good idea?

A No. Black matt surfaces are better at radiating heat than bright shiny surfaces, and that is why painting is sometimes suggested. The efficacy of radiation is the emissivity of the surface; for a perfect radiator (matt black), the emissivity is 1 and for a perfect reflector, emissivity is zero. In practice, bright shiny copper has an emissivity of about 0.3, dull copper is about 0.7 and darkened copper – such as a busbar after a few weeks of service – can reach 0.9. Since only around 10-20% of heat is lost by radiation, the difference between dull copper and a matt black surface is only 3-6% of the total. To achieve this apparent improvement, the 90% of the heat that escapes by convection has to pass through the thermal insulation provided by the paint layer, so the temperature of the bar increases rather than decreases."

Kısaca özetlemek gerekirse,(yanlışsam uyarın) ısıyı yaymak için siyak mat renk daha uygun.Siyaha boyalı bir iletken ısıyı kendi üzerinden daha çok atacağı için daha çabuk soğur.Yeni monte edilmiş bakır baranın ısıyı çevreye yayma(radyasyon) oranı siyaha boyalı bir baradan daha düşük,böylece daha geç soğur,ancak 1-2 hafta kullanılmış bakır bara da matlaşıyor ve böylece ısıyı yayma oranı artıyor.Kısa bir süre sonra boyasız bara ile boyalı bara ısıyı yayma oranları aynı oluyor.Ayrıca baranın soğuması için ısıyı yaymanın genel soğumaya etkisi %20 civarında.Geri kalan etkiyi de yayılma (konvensiyon) ile atmak zorunda, boyalı yüzeyden atamayınca da boyasız baraya göre daha çok ısınıyor.

Sonuç olarak belki de sizin bahsettiğiniz akım taşıma testleri yeni monte edilmiş parlak bir bara ile siyah boyalı bir bara arasında yapılmış ise siyah boyalı baranın diğer bara matlaşana kadar geçen süre içinde akım taşıma kapasitesi daha yüksek olur.Ancak daha sonra boyasız matlaşmış baranın akım taşıma kapasitesi artıyor.

Arkadaşlar !

Bakır bara listesine baktığımızda boyalı bara, çıplak baraya oranla aynı kesitte olmasına rağmen daha çok akım taşıdığını görüyoruz.
Biliyoruz ki ; ısınan iletkenin direnci artar. Çıplak bara hava soğutmasına daha uygun. Boyalı bara ise soğuyamaz. Şimdi bu durum 'ısınan iletkenin direnci artar ' teorisine ters değilmi ? Boyalı baraların daha çok akım taşıması hakkındaki bilgilerinizi öğrenmek istiyorum. Herkese teşekkürler. HOŞÇAKALIN
 

Ekli dosyalar

  • Busbars FAQ.rar
    117.6 KB · Görüntüleme: 20
caner arkadaşım aynı renk ve koyuluk meselesini izah etmek için bir giriş mahiyetinde bir soru sordum yukarıda soru soruyu açsın diye ama kimse dikkate alıp cevaplandırmadı sorumu cevaplandıran olmayınca da unuttum açıklamayı, eline sağlık benim yarım bıraktığımı sen tamamlamışsın,bence bu cevap tatmin edici idi...
 

Forum istatistikleri

Konular
129,859
Mesajlar
930,826
Kullanıcılar
452,719
Son üye
Kalemlikontrol

Yeni konular

Geri
Üst