- Katılım
- 13 Ocak 2007
- Mesajlar
- 2,283
- Puanları
- 1,866
- Yaş
- 47
Türkiye’nin ilk yerli yapım insansız hava aracı ANKA’nın uçuş kontrol bilgisayarı İsrail malı çıktı. Genelkurmay, seri üretime geçme aşamasında bilgisayarların değiştirilmesini istedi. ‘Gömülü yazılım’ içeren bilgisayarlar, uçuş güvenliğini riske atabiliyor.
Geçtiğimiz ay test uçuşu sırasında düşen ilk Türk ‘İnsansız Hava Aracı’ ANKA’nın uçuş kontrol bilgisayarının İsrail malı olduğu ortaya çıktı. Askerî kaynaklardan edinilen bilgiye göre, İsrail’den alınan parça büyük rahatsızlık meydana getirdi. Genelkurmay yetkililerinin, ANKA’nın seri üretime geçmesinin ardından uçuş bilgisayarının değiştirilmesini istediği belirtildi. Türk Havacılık ve Uzay Sanayii’nde (TUSAŞ) bundan sonra üretilecek araçlar için yerli uçuş bilgisayarının geliştirileceği kaydedildi. Yurtdışından alınan uçuş kontrol bilgisayarlarında ‘gömülü yazılım’lar olduğu için bu durumun uçuş güvenliğini riske atabileceği ifade ediliyor.
Türkiye’nin ilk yerli yapım insansız hava aracı ANKA, birçok test uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi. Fakat projede bazı aksaklıklar başından beri devam ediyor. En son geçtiğimiz ay, yer kontrol istasyonuyla 20 saniye boyunca bağlantıyı kaybeden ANKA düştü ve kullanılamaz hale geldi. TUSAŞ, elindeki diğer prototiplerle testlere devam ediyor. Zaman’a konuşan askerî kaynaklar, “Bu tür projelerde hava araçları kaza yapabilir. Bazı gecikmeler yaşanabilir. Bunu normal karşılıyoruz. Fakat kritik öneme sahip donanımlar yerli olmalı. Uçuş kontrol bilgisayarının İsrail’den alınmış olmasını doğru bulmuyoruz. Seri üretime geçildiğinde, yerli uçuş kontrol bilgisayarı istediğimizi dile getirdik.” değerlendirmesini yaptı.
Konuyla ilgili konuşan TUSAŞ yetkilileri, uçuş kontrol bilgisayarının İsrail’den alındığını doğrularken, içine konulan yazılımların ise tamamen milli olduğunu ifade etti. Yerli uçuş kontrol bilgisayarı için çalışmaların başladığını da dile getiren yetkililer, Genelkurmay’ın isteklerinin karşılanacağını açıkladı. Uçuş kontrol bilgisayarı aslında aküye benzer bir kutu görünümünde. Asıl kritik olan ise hava aracının temel uçuş fonksiyonlarını yöneten yazılımlar. Bunlar, motor, iniş takımları ve aviyonik üniteler gibi kritik fonksiyonları kontrol ediyor. Otopilot ve uçuş yönetim sisteminin icrasını sağlıyor. Hata yönetim mekanizmalarını işletiyor. Fakat uçuş kontrol bilgisayarının içindeki temel yazılımın, daha sonra yüklenen kodlarla çakışma ihtimali bulunuyor.
Öte yandan Başbakan Tayyip Erdoğan ve Genelkurmay Başkanı Orgeneral Necdet Özel’in katıldığı son Savunma Sanayii İcra Komitesi (SSİK) toplantısından ANKA’nın geliştirilmesi ve daha kuvvetli bir motorla yenilenmesi kararı çıkmıştı. Buna göre bir sonraki ANKA silahlandırılacak.
Kaynak: zaman