10.000 mf 80 volt kondansatörleri birbirine....

Merhaba

Akü yerine olmasa da bazı durumlarda , hafıza koruma için kullanılan küçük lithium piller yerine 3-5 Faratlık süper kondansatörler kullanılabiliyor.
 
10.000 mf 80 volt 100 adet kondansatörü birbirine paralel olarak bağlarsak bu ne kadar enerji depolayabilir ,ne kadar sürede nasıl dolar ve nasıl bir yük bağlarsak ne kadar süre çalıştırır ? yani bir akünün yerine geçermi veya bir akü kadar enerji depolayabilmesi için (örn: 100 amper akü) kaç tanesini birbirine bağlamak gerekir? cevaplar için şimdiden teşekkürler..

Merhaba.Bir kondansatör,dc Elektrik (oto) sisteminde,araçlarda hiçbir zaman gerçek bir kurşunlu akünün yerine de kullanılamaz.Elektrik depolama kapasitesi tam eşlenik olanı bile,örneğin 60-72 amper-h bir akü kapasitesi yerine (21 600 farad gibi) seçilmiş bile olsa gerçek bir akünün,bu gerilimi kompanse edici (Dengeleyici) rolü,yüksek kapasiteli (Farad değeri yüksek ultra kondansatör gibi) süper kondansatör kullanımında bile bulunmaz.Nedeni ise şudur aslında;

Kondansatör plakaları aradaki dielektrik yalıtkanın mikron mertebesinde inceliği ve çift katmanlı kullanımları oranında da bu mevcut kapasiteleri (Farad değeri) hızla artıyor biliyoruz ki.Ancak şarj eden dc.güç kaynağı (Bir alternatörün dc. çıkışı,redresörün dc. tam doğrultmalı çıkışı,vb.) paralel olarak kondansatör plakalarına bağlıyken (elektrolitik ve ya diğer düzlem plakalı mikalı tipler) gelen gerilim değerinin 1.414 kat fazlası gerilim bu plakalarda depolanmış olur.Yani alternatör çıkışı 14 volt ise,diğer yükler (Ateşleme istemi,lambalar,ses sistemleri,havalandırma ve klima sistemi,vb.) bağlı değilken (Boştayken) 19.79 volt dc. de depolanmış olur.Ancak şarj sistemi her zaman yüklü olarak çalıştığından bu değer de en fazla 14 volt olur,akünün yerini eşdeğeri olan bir ultra kondansatör tam olarak aldığında.

Alternatör çıkış geriliminin 14 voltun üzerinde olduğu durumda (Yüksek devirlerde ise) kondansatör yüklerle de paralel bulunsa bu 14 volt civarında sabit kalan gerilimi koruyamaz,yani kendi içinden bu gelen yüksek voltajı dengeleyemez.Voltajın 14 volttan çok aşağı değerlerde alternatörden gelmesinde ise normalde akü kutup başında var olan 12-12.6 volt dc. gerilim değeri,bu kondansatör plakaları üzerinde bulunmayacağından,12 voltla yanan farlar bu esnada yanıyorsa eğer 12 volttan çok daha düşük değerde yanacakları için çok sönük yanacaklardır,alternatörün bu rölanti (En düşük) devrinde.

Buradan çıkan sonuç şudur aslında; bir ultra kondansatörü direk akü yerine gerilim dengeleyici olarak da koyamazsınız.Ama elektrik donanımı (sisteminde) bir zayıflığı olanlar bir nevi 2.bir akü vazifesi görecek şekilde,12 voltluk dc. (oto) elektrik sistemine ultra kondansatörleri (1-4 farad gibi) paralel olarak da sistem içinden bağlamaktadır.Buradaki kondansatörün görevi akü gibi dengeleyici olmaktan ziyade anlık çekilen çok yüksek güçlü ses sistemleri örneğindeki gibi,anlık pik akımları (amperi) çekerken,dc elektrik sistemindeki ani voltaj düşmesini de asgariye indirmek,ses sisteminin bu anlarda da boğulmasını önlemektir sadece.Ama gerçek bir akünün işlevi de değildir bu,asıl voltaj dengeleyici görevi üstlenen yine aracın kendi (Gerilimdeki bu dengeleyicilik işlevini) kurşun-asitli tipte olan aküsüdür burada.Kondansatör ise sadece yardımcı (destek veren) bir aksesuardır.

Peki kondansatör hiç bir zaman da bir akünün yerine tam olarak geçemez mi diye haklı olarak da sorabilirsiniz?

Evet,yerine geçebilir.Sabit bir akım çeken ev güvenlik sistemi/oto alarm Elektronik devresi,çoklu bir led grubu,vb. tüketiciler, 6 volt 4 amper bir ışıldak aküsü yerine bir ultra kondansatör veya eşleniği olan,çok sayıda paralel bağlanmış olan normal kondansatör bataryaları ile de beslenebilir.Yalnız redresör ile şarj olurken kondansatör plakalarına,boşta şarj olurken (Bu devreler bağlı değilken) gerilimin 1.414 kat artmaması için 1.6 k gibi yüksek omaj,küçük watt. değerli bir direnç paralel olarak bağlı bulunmalıdır.Bir anahtarla bu direnç,boşta şarj olurken bu kondansatöre paralel bağlanır,şarj bitip de bekleme veya stand-by evresinde ise anahtarla yine bu direnç devreden çıkarılır.Bu redresör kendi içinden regüleli tipte ise şarj sırasında bu işleme de gerek kalmaz.Bu yapılırsa normal 6 volt 4 amper kuru bir akünün işlevini eşleniği olan ultra bir kondansatör tam yerine getirmiş de olur.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Eski konularıma bakarsanız bi paylaşım yapmıştım Li ion veya liPoly pil ve ultrakapasitörlerle bir araca marş verilmişti tabi ki günümüz için bu sistem standart akü maliyetinin üzerinde :)
 
cevap yazan ilgilenen herkese teşekkür ederim.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,835
Mesajlar
930,606
Kullanıcılar
452,663
Son üye
Yılmaz Çetiner

Yeni konular

Geri
Üst